HjemNyheterEndelig fikk Lambo luftet sitt gatemonster på bane

Endelig fikk Lambo luftet sitt gatemonster på bane

Verstingmodellen til Lamborghini heter Huracán STO, og endelig får vi se dette gatelovlige monsteret i fri dressur på en racerbane. Se video.

Helt siden Ferruccio Lamborghini kunne vise fram sin første bil på 1960-tallet har bilmerket vært synonymt med noe av det raskeste som finnes på fire hjul, ikke minst etter at selveste Countach kom i 1974.

- Annonse -

I dag handler det stort sett om tre biler, SUV-modellen Urus og sportsbilene Aventador og Huracán.

Førstnevnte tilbys kun i en utgave, mens de to som tar opp arven etter Countach kommer i diverse utgaver.

Aventador lages per i dag i fire utgaver, mens Huracán kommer med hele fem forskjellige navn ‒ men kun som to «hovedutgaver».

Det er nemlig EVO og STO, hvor førstnevnte er mulig å bestille i utgavene EVO, EVO Spyder, EVO RWD og EVO RWD Spyder.

- Annonse -

Sistnevnte familiens soleklare sjef, og kommer kun som Huracán STO. Og denne skal vise hva som skjer om man tar en racerbil og lager en gatelovlig utgave av den.

Det italienske sportsbilmerket har nemlig sin egen motorsport-serie kalt Lamborghini Super Trofeo, og der deltar Huracán Super Trofeo Evo-bilene som er spesialdesignet for racerbanene.

Og nå har de fullført sirkelen. Super Trofeo Evo er nemlig basert på Huracán EVO-bilene, og nå er Huracán STO basert på Super Trofeo Evo-bilene. Jepp.

Navnet på den nye og svært så iltre utgaven viser også hva Lamborghini tenker om den, for, og nå gjetter vi litt, «Omologata» betyr sikkert noe slikt som «gategodkjent». Den nye utgavens fulle navn er nemlig Lamborghini Huracán Super Trofeo Omologata ‒ forkortet Lamborghini Huracán STO.

- Annonse -

Hjertet i Huracán STO er en V10-motor som yter 640 hk med et dreiemoment på 565 Nm ved 6.500 r/min, noe som gjør det bakhjulsdrevne sportsbilen i stand til å klare 0-100 km/t på 3,0 sekunder. 0-200 km/t går unna på imponerende 9,0 sekunder, mens toppfarten er satt til 310 km/t.

Noen digre bremser sørger for at 100 km/t til 0 gjøres på 30,0 meter, og dobles farten bruker bilen 110 meter på å stoppe.

Vekten er selvsagt viktig for en slik racerbasert utgave, og Lambo har slanket superversjonen ned til 1.339 kilo. Her har de blant annet brukt karbonfiber på mer enn 75 prosent av de utvendige panelene, enda mer aluminium til chassiset og satt inn en ny frontrute som er 25 prosent lettere enn den som Huracán Performante er utstyrt med.

Lamborghini gjennomførte en digital premiere for STO tilbake i november, men grunnet covid-19 har de rett og slett ikke fått luftet den skikkelig rundt en racerbane ‒ altså der den virkelig hører hjemme.

Men nå har testførerne og ingeniørene endelig fått prøvekjørt den på en bane i Vallelunga, rett i nærheten av Roma. Og fordelen med en gatelovlig racerbil er at man kan kjøre den dit, så det var nok null problemer med å frakte bilene til racerbanen.  

Og da de først var der, var det bare å gi full gass. Og slik ser det ut:

Lambo kan opplyse at tilbakemeldingene etter testen var positive på alle områder, og innstillingen til superbilen samt dekkene spesielt utviklet for dette fartsmonsteret, Bridgestone Potenza Race, gir akkurat den følelse som merket var ute etter ‒ absolutte ytelser og mye moro for den bak rattet.

Om du drømmer om en Huracán STO blir det dessverre med drømmen, for selv før det faktisk var mulig å ta en prøvetur med denne hadde Lamborghini solgt ut alle de eksemplarene de skal lage.

Ikke at det er overraskende, for vi snakker altså om sjefen i selveste Lamborghini-familien.

Her er flere bilder av akkurat den, den racerbil-inspirerte Lamborghini Huracán STO:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her