- Annonse -
HjemElbilerEn titt inn i framtidens Porsche-biler

En titt inn i framtidens Porsche-biler

Med Taycan har Porsche tatt det elektriske steget inn i framtiden, og nå viser de også litt hva framtidige Porsche-eiere kan forvente seg av innsiden.

Få hadde nok sett for seg Porsche som et elbilmerke bare for få år siden, men slik kan det altså bli for sportsbilmerket som blant annet skal komme med en helelektrisk utgave av populære Macan i 2023.

- Annonse -

Men uavhengig av drivverk må framtidige modeller henge med i den teknologiske utviklingen som bilindustrien nå er inne i, og ikke minst satsingen på stadig mer selvkjørende biler. Ja, som til slutt skal gi oss biler som ikke trenger fysiske personer i førersetet. De trenger ikke en gang et ratt.

Slike biler blir som rullende lounger å regne, og åpner dermed for radikale endringer på innsiden. Vi kan altså bare glemme den tradisjonelle konfigurasjonen med to seter foran og enten en seterad eller to seter bak.

Porsche kaller de nye kupéprosjektene for «Inner Life», og har selvsagt allerede nå begynte å leke med hvordan slike skal se ut.

Tyskerne sier at designerne nå krysser grenser, og prøver å mikse det tradisjonelle og originale med noe helt nytt.

- Annonse -

‒ Tidligere skrev vi destinasjonen inn i navigasjonssystemet før en reise. I dag forbereder vi ruten på smarttelefonene våre mens vi sitter på sofaen, og sender den deretter til bilen.

Ivo van Hulten, direktør for brukeropplevelsesdesign (UX), har for lengst sett slike muligheter. På Weissach Development Center står UX for alt du kan oppleve i og med en Porsche. Det handler om et ønske om bekvemmelighet, fleksibilitet og aktualitet ‒ alt blandet sammen til noe man kan oppleve i et merke som Porsche.

Sammen med sjefdesigner Michael Mauer og interiør-sjefdesigner Markus Auerbach ekspermiterer de med framtidens kupeer.

Her er ikke fokus rettet mot kjente former, men på funksjoner som kan være av interesse i framtiden. De spør seg selv hva en Porsche kan være ‒ og hva den ikke kan være. Ifølge Porsche gir denne prosessen svar på spørsmål som ingen har stilt før.

- Annonse -

Og de gjør det skikkelig.

Designerne hos Style Porsche i Weissach prøver å reise langt inn i mobilitetens framtid, og kommer opp med visjoner ikke bare for morgendagen, men faktisk overmorgen.

Et eksempel på utslagene dette gir er en bil som nok er tung å svelge for flere Porsche-entusiaster, for de har rett og slett laget en minibuss. Jepp, og det kan vi altså takke framtidens interiør for.

Her går de rett inn i Volkswagens territorium, og laget en familievennlig minibuss som kan huse opptil seks personer. En slik skal hjelpe designerne til å komme opp med friske og nye ideer.

I den ferske boken Porsche Unseen viste merket 15 designstudier som aldri tidligere er vist fram. Blant dem er altså den meget spesielle Renndienst.

Dette navnet er hentet fra varebilen til Volkswagen som fungerte som en lagbil til Porsches racerbilteam på 70-tallet, og den elektriske og futuriske minibussen er altså inspirert av denne.

‒ Vi tenkte på hvordan vi fortsatt kunne overføre en gjenkjennelig Porsche-stil til en personfrakter som er så langt unna det klassiske sportsbilinteriøret. Og hvordan autonom kjøring kan utformes, sier Mauer.

Og autonome og selvkjørende biler er en annen utfordring for de som produsenter sportsbiler. For slike biler skal man selvsagt kjøre selv.

‒ Vi antar at kundene våre ikke vil gi slipp på rattet, påpeker Mauer.

Men skal man krysse nye grenser må man altså tenke nytt. For Renndienst ga dette en helt ny førerposisjon.

‒ Når jeg vil kjøre, har jeg mer cockpitfølelse enn i noen annen bil. Og når jeg ikke gjør det, kan førersetet roteres 180 grader ‒ for setet kan svinges rundt mot de andre passasjerene. Vi jobbet med å realisere disse grunnleggende ideene i omtrent et år, forklarer sjefsdesigneren.

Generelt tenker Porsche at UX er dedikert til den digitale livsstilen og viser samholdet mellom fører, passasjerer og bilen.

‒ I Taycan har vi vist hvor mye vi tenker framover, sier van Hulten.

‒ Nå så vi på en mulig neste generell innovasjon. Så vi både tenkte og jobbet innenfra og utover.

En annen ting som designerne nå må ta høyde for er smarttelefon-generasjonen.

‒ Tidligere var det nok bare med å komme med en ny bil. I dag er mange unge mennesker ikke lenger kun fascinert av estetikken, men også av mulighetene disse gir dem, sier han.

‒ Interiørets estetikk er derfor avhengig av mange flere faktorer enn bare former og materialer. Spørsmålene er: Er interiøret modulært nok til å tilpasse seg endrede omstendigheter selv noen få år etter kjøpet? Vil jeg kunne kjøre oppdateringer eksternt og døgnet rundt?

Det endelige målet for Porsches idétenkere er å smelte sammen de utvendige linjene med en funksjonell og praktisk innside.

‒ Sett utenfra er en Porsche en skulptur, et kunstverk. Interiøret gir en annen dimensjon. Biler med et utilfredsstillende interiør overlever ikke lenge, fordi det ikke kan bygges noen emosjonell forbindelse med dem, sier Auerbach.

Neste steg for Renndienst er å gi den en sjel. Inspirasjonen er en filmhelt som den eldre garden helt sikkert husker, nemlig framtidsbilen fra TV-serien Knight Rider.

‒ K.I.T.T., den snakkende bilen, fascinerte meg, sier 43 år gamle van Hulten.

‒ Den satte virkelig i gang fantasien i meg, og jeg fikk sterke følelser til bilen fordi den hadde sjel.

‒ Hva slags daglige interaksjoner planlegger vi om 30 år. Vil vi ringe bilen vår, og så kommer den rundt og henter oss?

Så de ser tilbake i historien for å finne svarene for framtiden.

Og resultatet kan bli noe slikt som du kan se av bildene under, som er noe ganske annet enn den klassiske og ganske så analoge Porsche 911. Et ikon mange vil si hadde sjel.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her