Lover et ras av nye elbilmodeller

Den store Stellantis-gruppen skal satse beinhardt på elbiler de kommende årene.


Du er kanskje ukjent med Stellantis, men dette er altså den nye supergruppen i bilindustrien som ble dannet etter at FCA- og PSA-gruppen fusjonerte i fjor. Begge disse slet økonomisk før sammenslåingen.

Det betyr at merker som Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og Ram alle nå sorterer under den samme hovedeieren, noe som selvsagt vil gi store synergieffekter rundt bilproduksjonen.

Og resultatet ser vi allerede, for nå rapporterer Stellantis om milliarder av dollar i profitt etter det første året. Men mer interessant for oss er hva de planlegger av nye biler, og ikke minst hvordan elbil-satsingen blir.

I nær framtid, altså de neste 24 månedene, er planen at gruppens bilmerker skal komme med 11 nye elbilmodeller og 10 nye ladehybrider. De skal elektrifisere nyttekjøretøyene i Europa, og skal i tillegg satse på hydrogendrevne mellomstore lastebiler.

Sent i 2022 skal de også åpne den aller første rene elbil-fabrikken, og dette blir en fabrikk som ligger i Storbritannia.

Elbil-satsingen får også store konsekvenser for en del av bilmerkene, hvor både Alfa Romeo, Lancia og DS skal bli rene elbilmerker innen 2027. For DS’ del skjer endringen allerede i 2024, og fra da av skal de kun lansere nye helelektriske modeller.

For gruppen som en helhet betyr den elektriske satsingen at de legge mer enn 30 milliarder dollar i elbil-potten innen utgangen av 2025, og alle 14 merkene skal tilby klasseledende elbiler, som Stellantis selv sier.

Gruppen er faktisk så konkret at de sier hva dette også betyr av rekkevidder, og de ser for seg elbiler som strekker seg fra 500 kilometer rekkevidde og helt opp til 800 kilometer. På ladesiden ser de for seg lynlading som gir 32 kilometer per minutt.

Satsingen inkluderer også fire nye fleksible og skalerbare elbil-plattformer, tre elektriske drivverk-moduler og standardiserte batteripakker som skal passe rett inn hos alle 14 merkene.

Når det kommer til plattformene er disse delt opp i størrelser, og her er de:

  • STLA Small ‒ rekkevidder opp mot 500 kilometer
  • STLA Medium ‒ rekkevidder opp mot 700 kilometer
  • STLA Large ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer
  • STLA Frame ‒ rekkevidder opp mot 800 kilometer

Stellantis har også bedt de forskjellige merkene komme opp med slagord for sine elektriske satstinger, og disse skal vise hvordan merkene tenker om framtidige biler.

Og ja, noen av disse kan høres litt vel pompøse ut:

  • Abarth: «Varmer hjertet til folket, men ikke planeten»
  • Alfa Romeo: «Fra 2024, Alfa blir Alfa e-Romeo»
  • Chrysler: «Ren teknologi for en ny generasjon familier»
  • Citroën: «Citroën Electric: Trivsel for alle!»
  • Dodge: «Riv opp gatene… ikke planet»
  • DS Automobiles: «Kusten å reise, Magnified»
  • Fiat: «Det er kun grønt når det er grønt for alle»
  • Jeep: «Nullutslipps-frihet»
  • Lancia: «Den mest elegante måten å beskytte planeten»
  • Maserati: «Best ytelsesluksus, elektrifisert»
  • Opel: «Grønn er den nye kule»
  • Peugeot: «Gjør bærekraftig mobilitet til kvalitetstid»
  • Ram: «Bygget for å tjene en bærekraftig planet»
  • Nyttekjøretøy: «Den globale lederen innen e-kommersielle kjøretøyer»

Til slutt skal også den nye satsingen gi fem gigafabrikker i Nord-Amerika og Europa innen 2030, samt at de vil introdusere faststoff-batterier fra 2026.

Så vi kan forvente oss mye nytt fra Stellantis i årene som kommer, som vi som kjent også kan gjøre rundt de fleste andre store gruppene i bilindustrien.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter