Ford Mustang Mach-E mest populær

For andre gang på tre måneder har Fords nye elbil gått til topps på salgsstatistikken, og klatrer dermed også på listen over årets mest populære biler.


Helt siden Ford viste fram den nye elbil-modellen sent i 2019, har det vært knyttet store forventninger til bilen som skal bære det ikoniske Mustang-navnet inn i den elektriske framtiden.

Salget åpnet et drøyt år senere, og i mai i år kunne endelig Ford Norge levere ut de første eksemplarene av den elektriske SUV-modellen.

Og med et sterkt forhåndssalg føk den selvsagt rett til topps på registrerings-statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), og med 1.384 biler slo den knock-out på konkurrentene.

Men Tesla Model 3 svarte i juni med utrolige 3.196 registreringer, mens Mustang Mach-E var den nest mest registrerte med 1.289 biler den måneden.

Nå er tallene for juli klare, og med en markedsandel på imponerende 8,5 prosent ble igjen Fords nye elbil den mest registrerte. Ifølge OFV endte den på 898 eksemplarer, mens Skoda Enyaq fulgte nærmest med 558 registreringer.

– Vi er strålende fornøyde med salget av Mustang Mach-E så langt, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Det er også realistisk at vi skal være godt synlig på statistikken i månedene framover.

Om Mustang Mach-E rekker å bli Norges mest solgte bil gjenstår selvsagt å se, men selv om den kun har vært tilgjengelig i tre av årets sju måneder er den allerede oppe på 5. plass totalt.

Det er registrert 3.616 Mustang Mach-E så langt i år, mens Model 3 topper med 6.274 biler. Men denne modellen er det ikke godt å bli klok på, for den er enten på topp eller helt nederst.

Hver tredje måned og gjerne i forbindelse med kvartarapporteringen til Tesla gjør Model 3 et skikkelig jafs, mens det nesten ikke blir registrert Model 3 de andre to månedene i hvert kvartal. I juli ble det for eksempel kun registrert fire Tesla Model 3, og den sto med en uvirkelig markedsandel på 0,0 prosent.

Nummer to på OFV-oversikten er mer jevn, for Toyota Rav4 har blitt registrert jevnt og trutt gjennom hele året. I juli endte den på 478 biler, og totalt er den nest mest registrert så langt med 5.794 biler.

Rav4 tilgjengelig som ladehybrid slo faktisk Volkswagen ID.4 med noen få biler i juli, noe som delvis skyldes at Volkswagen Norge sliter med leveransene av både ID.3, ID.4 og den nye ID.4 GTX fra Tyskland. ID.4 endte på 439 biler, og den står totalt med 4.769 registreringer i løpet av årets sju første måneder.

Den fjerde bilen som er foran Mach-E er Volvo XC40, som også kommer som en ren elbil. Det ble registrert 348 XC40 i juli, og så langt i 2021 har det blitt satt skilt på 4.674 nye XC40.

Bilen som er rett bak Mach-E er fjorårets mest populære bil, Audi e-tron, som totalt står med 3.552 nye biler i 2021.

Mach-E hjalp også Ford til topps blant merkene i juli, og endte totalt med 1.091 registrerte nybiler. Nærmest var Volkswagen med 1.031 registreringer, mens Toyota var tredje best forrige måned med 992 biler.

Totalt i 2021 topper Toyota ned 10.572 biler, etterfulgt av Volkswagen med 8.947 og Volvo med 8.901.

Ford er foreløpig nede på 7. plass, men det både tror og håper Berg endrer seg utover året takket være Mach-E.

‒ Vi har fortsatt en del kunder som venter på sin bil, og jobber natt og dag for å få levert disse så raskt som mulig. Vi har hatt godt med leveringer gjennom juli, og dette fortsetter i ukene framover, sier Berg.

Mustangen har også ytterligere et ess i ermet, nemlig den mest råeste og mest eksklusive versjonen kalt Mustang Mach-E GT.

I Europa leder Norge an i antall forhånds-bestillinger av denne, som kan skilte med 487 hestekrefter og 0-100 km/t oppgitt til pene 3,7 sekunder.

– Siden vi åpnet opp for bestilling av Mach-E GT har interessen for denne også vært helt overveldende, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

– Her får du en bil med en akselerasjon som en supersportsbil, og har samtidig god plass til 5 personer og bagasje.

Totalt viser tallene fra OFV at det ble registrert 10.507 nye biler i juli, opp 7,5 prosent i forhold til samme måned i fjor.

Nullutslippsbilene hadde en markedsandel på 64,1 prosent, mens hybridene sto for 27,6 prosent. Det betyr at de rene bensin- og dieselbilene endte opp med 8,4 prosent, noe som betyr færre enn én av 10 nye biler.

48,1 prosent hadde for øvrig firehjulsdrift, og MC-forhandlerne opplevde også en god måned hvor lette MC hadde en oppgang på 14,2 prosent målt mot juli 2020 (260 eksemplarer) og tung MC steg med hele 16,9 prosent med 847 nyregistrerte store tohjulinger i juli.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter