Eiere dropper SsangYong-støtte

Lille SsangYong sliter med salget, og nå sliter de også med finansieringen. Eieren Mahindra & Mahindra dropper nemlig støtten grunnet vanskelige tider.


Korona-epidemien har truffet bilbransjen hardt, og som
alltid er det de aller svakeste som er mest utsatt. Og i bilverden er en av
disse hardtsatsende SsangYong.

Det sørkoreanske merket har slitt i lengre tid, og salget er
stadig fallende. I februar rapportere de om et salg på kun 7.141 eksemplarer,
5.100 på hjemmebane og 2.041 i resten av verden. Dette var en nedgang på 27,4
prosent i forhold til februar 2019, og siden den gang er altså korona-krisen
forverret seg.

SsangYong, som tilbyr de tre modellene Korando, Rexton og Rexton Pickup i Norge, har på gang en helelektrisk versjon av SUV-modellen Korando, og denne skulle vært vist fram under det kansellerte Genève Motor Show.

Men hva som nå skjer med merket er uvisst.

Ifølge Automotive News Europe har nemlig indiske Mahindra som eier 74,6 prosent av SsangYong nå skrudd igjen kranen, og vil ikke bruke mer penger på merket i det nærmeste framtiden.

Mahindra la store planer for SsangYong bare for noen måneder
siden, og skulle da investere flere milliarder i merket. Disse midlene må nå de
sørkoreanske produsentene se langt etter.

Majoritetseierne sier ifølge Automotive News Europe at de vurderer en engangsutbetaling på 32 millioner dollar for å holde den løpende driften oppe, men at SangYong må finne alternative kilder for finansiering.

SsangYong Motors rundet nylig 66 år som selskap, og var
svært nær en konkurs så sent som i 2010. Den gang reddet Mahindra de fra
konkurs, og sikret seg på samme tid kontroll på bilmerket.

Mahindra & Mahindra er en av de største bilprodusentene i India, og er en skikkelig tungvekter når det kommer til traktorer. De er eid av den svære Mahindra-gruppen, som er store innen bransjer som luftfart, IT, forsvarsindustrien, finansering og altså kjøretøy.

Mahindra & Mahindra eier blant annet Peugeot Motocycles,
og er majoritetseiere i selveste Pininfarina ‒ dette legendariske italienske tuningselskapet.

Pininfarina har på sin side fått store ambisjoner om å lage biler under eget merke, og har vist oss en hyperbil kalt Battista. La oss nå for all del håpe at de planene fortsetter. Les mer om den superbilen her.

Les også:

Les mer om:

Nyheter