Pininfarina med store ambisjoner

Italienske Pininfarina er verdenskjent for å lage spesielleutgaver av superbiler, men har nå på gang sin egen hyperbil. Men ambisjonene stopperikke der.


Det er ikke mange navn i bilverden som har en slik klang som
Pininfarina, disse italienske tunerne som gjør sportsbiler om til supre sportsbiler.

Ikke bare har selve ordet Pininfarina en usedvanlig flott klang, men dette er altså selskapet som har samarbeidet med selveste Ferrari siden 1950-tallet.

Faktisk har de bygd om biler for forskjellige merker siden
1930, så de vet virkelig hva som skal til for å lage en superbil.

Men er det en ting Tesla har ført til, er det et hav med nye
elbilprodusenter som har ambisjoner om å ta deler av det kommende elektriske markedet.

Pininfarina har også fått ambisjoner, noe vi ble kjent med i fjor sommer.

Da meldte de seg på racet rundt elektriske hyperbiler, hvor det
nå nærmer seg et dusin av merker som skal lage lynraske hyperbiler som parkerer
alt som er av dagens biler.

Den elektriske hyperbilen er kalt Pininfarina Battista, og planen er å sette sammen 150 slike fra og med neste år.

Pininfarina er altså kjent for å gjøre andre sportsbiler
enda lekrere, og det er derfor ikke noen stor overraskelse at de har selvtillit
så det holder rundt Battista også.

De kaller den like godt den vakreste, helelektriske
hyperbilen i verden, og at den er hypermoderne også på innsiden. Det er altså
ikke bare de utvendige linjene og kraften som er viktig, men hele pakken.

Battista byr på 1.900 hestekrefter og som mål å klare 0-100
km/t på under 2 sekunder, og med hjelp av blant andre Rimac og formel E-laget
Mahindra skal den bryte denne drømmegrensen.

Her er hyperbilen Pininfarina Battista sammen med formel E-bilen til Mahindra.

Men nå vokser ambisjonene ytterligere.

Automobili Pininfarina har sammen med hovedselskapet
Pininfarina investert nærmere 200 millioner kroner i nye produksjonslokaler og
utvikling, og de har ansatt en rekke nøkkelpersoner med erfaring fra bilmerker
som Bugatti, McLaren, Pagani, Porsche og Volvo.

Og ikke minst har de hanket inn en svært så potent test- og utviklingsfører, den tidligere formel 1-føreren Nick Heidfeld som også var med på å utvikle den spinnville Mercedes-AMG Project One.

Og de har også funnet tonen med Bosch, og dermed blir det
hele langt mer seriøst.

Bosch står nemlig bak langt mer enn bare verktøy, kjøleskap og varmepumper, for de har også en enorm satsing på elektriske biler og mobilitetsløsninger.

De utvikler løsninger på alle de store områdene for framtidens mobilitet, og det inkluderer alle de tre hovedområdene batteridrift, biler koplet i nettverk og selvkjørende bilteknologi.

Den tyske giganten er faktisk verdens største leverandør til
bilindustrien, og ifølge Automotive News leverte de deler og løsninger til en
verdi av 49,5 milliarder dollar bare i 2018.

Denne storfisken skal altså Pininfarina samarbeide med rundt
en ny elektrisk plattform, og får også en annen tysk kjempe med på laget ‒ Benteler.

Dette selskapet kjenner kanskje noen til, ettersom de er på plass på Raufoss hvor de er ledende på områder som lettvekt, sikkerhet og kollisjonssikring av biler.

Så vi skjønner at Pininfarina virkelig er seriøse, og med slike
tunge partnere holder det selvfølgelig ikke å kun lage en hyperbil.

Pininfarina har allerede vist fram modell nummer to, et konsept kalt Pura Vision i en litt mindre skala enn den originale vil komme i, og denne skal følges av en allerede planlagt tredje modell.

Disse skal ifølge produsenten «redefinere markedet for elbiler som hører hjemme under Luxury Utility Vehicles», altså LUV-biler.

Pura Vision i en full størrelse skal vises fram i andre halvdel
av 2020, og da får vi også se mer av designretningen de vill ta i årene som
kommer.

Og en ting er nå ganske sikkert ‒ forventningene er skyhøye.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter