Annonse
Hjem Nyheter Volvo døper om sine ladbare biler

Volvo døper om sine ladbare biler

Det svenske bilmerket døper nå om alle sine ladbare modeller, og feirer med å komme med to rimeligere ladbare hybrider i 60-serien.

Da Volvo introduserte sin kommende helelektriske versjon av XC40 hadde de også en ny benevnelse på lur. Modellen heter nemlig XC40 Recharge Pure Electric, og det er de to siste benevnelsene som røper at dette er en elbil.

For Volvo døper nå om alle sine modeller som kan lades, både rene elbiler og de ladbare hybridene. Den ladbare hybrid-varianten av XC40 kommer heretter til å hete XC40 Recharge Plug-in Hybrid, mens den helelektriske altså blir kalt XC40 Recharge Pure Electric.

Og det feires med å lansere rimeligere alternativer til 60-serien, mer bestemt for XC60 og V60.

Fram til nå har Volvo tilbydd toppmodellen T8 på de ladbare hybridbilene til disse samt 90-serien her i Norge, i tillegg til T5-versjonen for XC40. Men nå kommer det også en rimeligere T6-versjon.

Saken fortsetter under Annonsen

–  Volvo satser hardt på elektrifisering og alle våre modeller er nå elektrifiserte. Med introduksjonen av T6-varianten i Norge utvider vi det ladbare hybridtilbudet med et motoralternativ som gir norske kunder en lavere innstegspris på en ny Volvo, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

T6 får en litt mindre motor enn T8, og her snakker vi om en 2-liters bensiner som sørger for kraften til forhjulene. En elmotor tar seg av bakhjulene, slik at bilene blir firehjulstrukket.

De to motorene yter henholdsvis 253- og 87 hestekrefter og totalt 340 hestekrefter, med et totalt dreiemoment på 590 Nm. 

Til sammenligning kommer T8-versjonen med 390 hk og 590 Nm, der bensinmotoren yter 303 hk og elmotoren har 87 hestekrefter. Begge variantene har en batterikapasitet på 11,6 kWh.

Dette slår også ut på prisen.

Volvo XC60 Recharge Plug-in Hybrid T6 starter på 699.900 kroner, nærmere 50.000 kroner under T8-versjonen, mens V60 Recharge Plug-in Hybrid T6 har en utgangspris på 579.900 kroner ‒ ned 30.000 kroner fra T8-versjonen.

Volvo lader altså om, og de to T6-versjonene markerer et slags startskudd.

Samtlige ladbare modeller vil heretter hete Recharge fulgt av den respektive drivlinjebetegnelsen.

– I 2025 skal halvparten av det globale bilsalget til Volvo være helelektrisk og resten hybrider. Det kommer flere spennende elbiler og hybridbiler fra Volvo de kommende årene, som vil passe det norske markedet godt, sier Trosby.

Men det er ikke bare ladekabel som gjelder for svenskene. Nylig lansert de en helt ny mildhybrid som blir tilgjengelig for samtlige modeller, inkludert XC40 og Cross Country-versjonene av V90 og V60.

Med det er nå alle Volvo-modellene elektrifiserte.

– Framtiden til Volvo er elektrisk og med den satsingen Volvo nå ruller ut kommer vi til å ha en rekke modeller som vil være godt tilpasset det norske markedet fremover, enten man ønsker en helelektrisk bil, en ladbar hybrid eller om man fortsatt ønsker seg en bil som hovedsakelig drives av en forbrenningsmotor, men som er delelektrifisert og gir lavere forbruk og utslipp, sier Trosby.

Volvo Car Norway har også bestemt seg for å kun ta inn de ladbare hybrid-versjonene av S60 og S90, ettersom det nesten utelukket er disse versjonene de selger av de to modellene.

– Volvo har vært størst på ladbare hybrider i Norge i flere år nå og nybilsalget vårt har de to siste årene bestått av 65 prosent ladbare hybrider. Med den Recharge-satsingen vi nå ruller ut vil vi ha mange gode alternativer for et marked som i økende grad etterspør elektrifiserte biler, sier Trosby.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,717FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker