Korona-epidemien har truffet bilbransjen hardt, og som
alltid er det de aller svakeste som er mest utsatt. Og i bilverden er en av
disse hardtsatsende SsangYong. Det sørkoreanske merket har slitt i lengre tid, og salget er
stadig fallende. I februar rapportere de om et salg på kun 7.141 eksemplarer,
5.100 på hjemmebane og 2.041 i resten av verden. Dette var en nedgang på 27,4
prosent i forhold til februar 2019, og siden den gang er altså korona-krisen
forverret seg.
siden, og skulle da investere flere milliarder i merket. Disse midlene må nå de
sørkoreanske produsentene se langt etter. Majoritetseierne sier ifølge Automotive News Europe at de vurderer en engangsutbetaling på 32 millioner dollar for å holde den løpende driften oppe, men at SangYong må finne alternative kilder for finansiering. SsangYong Motors rundet nylig 66 år som selskap, og var
svært nær en konkurs så sent som i 2010. Den gang reddet Mahindra de fra
konkurs, og sikret seg på samme tid kontroll på bilmerket.
og er majoritetseiere i selveste Pininfarina ‒ dette legendariske italienske tuningselskapet. Pininfarina har på sin side fått store ambisjoner om å lage biler under eget merke, og har vist oss en hyperbil kalt Battista. La oss nå for all del håpe at de planene fortsetter. Les mer om den superbilen her. Les også: