Dyrere bil enn dette har aldri vært i Norge

En Bugatti Chiron til 35 millioner kroner framstår som etrøverkjøp sammenlignet med McLaren F1 GTR Longtail, denne svindyre bilen somkommer til Oslo Motor Show.


Neste uke starter Oslo Motor Show, og vi snakker nå om kjøretøy-verdier
som totalt nærmer seg faretruende en milliard kroner.

En av grunnen til dette er en svindyr bil som svært få har
sett, og som nå finner veien til Oslo Motor Show.

McLaren, denne superbilprodusenten som også er med i formel
1, bestemte seg på slutten av 1980-tallet seg for å lage en bil som visket ut grensen
mellom racerbiler og gatebiler. Da hadde de akkurat tatt sin 7. VM-tittel på
bare åtte år, og følte seg ovenpå.

Og sjefene ble raskt enig om at det ikke skulle spares på
noe ‒ absolutt ingen kompromisser. Det skulle rett og slett være som å kjøre en
formel 1-bil på vanlige gater.

Sluttproduktet ble så bra at de like godt kalte den for McLaren
F1, altså en forkortelse av formel 1.

Resultatet ble altså en bil hinsides all fornuft, og i 1993
feide den unna all tvil om at dette var verdens aller villeste bil.

For da satte F1 ny toppfartrekord med 355 km/t, og den ble i
tillegg klokket inn til 386 km/t med turtallssperren fjernet.

Totalt ble det laget 106 eksemplarer av F1, og 28 av disse
var GRT-løpsbiler.

Av disse igjen ble det kun laget 10 eksemplarer av GTR
Longtail, som altså er de mest sjeldne av disse svindyre rakettene.

En av disse eier BMW-museet i Tyskland, som etter hvert har blitt
veldig gode venner med Oslo Motor Show.

‒ Vi har et veldig godt samarbeidet med våre tyske BMW-venner, men det er ting jeg alltid har hatt lyst til å gjøre. Nemlig å få stille ut McLaren F1 GTR Longtail som de har, sier messegeneral Tommy Larssen.

‒ Og nå løsnet det endelig. Bilen forlater svært sjelden Tyskland,
men de gjør altså et unntak for oss. Vi er umåtelig stolte over å kunne
presentere en slik bil for det norske publikummet, sier han.

Oslo Motor Show har hatt en rekke eksklusive biler opp gjennom
årene, og den dyreste er muligens Bugatti Chiron som har en startpris på rundt 35
millioner kroner. Skal du ha norske skilter spretter den opp i rundt 50
millioner kroner.

Det er likevel langt unna juvelen messegeneralen kan
presentere for årets publikum.

‒ Det er selvsagt umulig å si eksakt pris på F1 GTR Longtail,
men det er sagt rundt 180 millioner kroner. Jeg har sjekket litt på nettet, og
fant en som skal ha vært solgt ganske nylig for over 200 millioner. Men om
dette er reelt vet jeg ikke. Uansett blir den ganske sikkert den dyreste bilen
som noensinne har vært i Norge, sier Larssen.

Så hva byr konkret en F1 GTR Longtail på?

Jo, motoren er den samme som i gatebilen F1, en 6.1-liters
BMW-motor med 12 sylindre. I racingversjonen er den faktisk 22 hestekrefter
svakere enn i gateversjonen med 620 hk grunnet reglementet, men den er likevel
raskere.

Longtail står for, eh, ja, det lange halepartiet, og ble laget til 1997-sesongen som en respons til konkurrentene som begynte å yppe seg.

F1 GTR herjet med konkurrentene. (Foto: McLaren)

Den store vingen sørget for så mye marktrykk at den i teorien kunne kjøre opp-ned når hastigheten nådde rundt 170 km/t. Se for deg at denne kommer dundrende forbi deg i tunnelen ‒ opp-ned langs taket.

Bilen som tar turen til Oslo Motor Show er nummer 26 av de 28
bilene som ble laget, og vant to av rundene i sportsvognsmesterskapet og tok tredjeplassen
i 24-timersløpet Le Mans i 1997.

Den alene er selvsagt verd turen til Lillestrøm, men årets OMS
byr på langt mer.

Faktisk har de overgått seg selv, nok en gang.

‒ Dette blir det 10. Oslo Motor Show, og målet har vært å samle de ni foregående vinnerne av publikumsprisen til en skikkelig markering. Og det har vært litt av en skattejakt, for mange av bilene har selvsagt byttet eiere side de var her. Men vi har klart å spore opp alle, så det blir stas å kunne vise de ni bilene som publikum faktisk har kåret til de flotteste bilene hvert eneste år, sier Larssen.

Tommy Larssen har mye å by på under årets Oslo Motor Show. (Foto: OMS)

En annen ting som han gleder seg til er et gjensyn med en
stor TV-favoritt fra 1990-tallet med en liten bil.

‒ Vi har faktisk klart å få bilen til «Mr. Bean». Og da mener jeg virkelig den bilen som ble brukt i TV-programmene, og ikke en kopi. På sendeseddelen vi har mottatt står det faktisk «Mr. Bean, Mini 1000 with armchair». Så ja, til og med stolen på taket er på plass, smiler en fornøyd Larssen.

Kjenner du denne igjen?

Det er også en kobling mellom mr. Bean og McLaren F1. Eller mer bestemt mannen bak skikkelsen, nemlig Rowan Atkinson.

Den bilglade skuespillere kjøpte nemlig en F1 for rundt 6 millioner kroner tilbake i 1997, men han er nok hakket bedre å spille morsom enn å kjøre superbiler.

Godeste Atkinson krasjet nemlig bilen to ganger, og etter et krasj i 2011 fikk forsikringsselskapet en reperasjonsregning på nærmere 10 millioner kroner. Garantert en av de største summene utbetalt for en bilreperasjon, kanskje til og med den største.

Bilen fortsatte å stige i verdi, og Atkinson innrømmet at han solgte den i 2015 på grunn av verdistigningen. Han forlangte rundt 90 millioner kroner for bilen, men hva han til slutt fikk er ikke kjent.

Skuespilleren kommer ikke til Oslo Motor Show, men det gjør altså den verdenskjente bilen til rollefiguren Mr. Bean.

To andre skikkelige go’biter som finner veien til Lillestrøm kommende helg er noen utrolig sjeldne konsepter fra BMW.

Det interessante med BMW E32 Goldfish V16 er de to siste
begrepene. For dette viser at bilen stammer fra tiden da BMW drev med «hemmelige»
tester av en helt ny motor i 1987, en gedigen V16 på 6.7-liter og 403 hk kalt
Goldfish.

Gullfisken ble for voldsom selv for BMW, og forsvant nærmest
like raskt som den kom.

Men den rakk altså å bli testet i en 767iL, nærmere bestemt
en som var lakkert i en slags gullfarge ‒ derav kallenavnet på motoren.

Den svært sjeldne bilen hører altså hjemme i Tyskland, så
dette blir en unik sjanse til å se en «hemmelig» prototype.

Men det kommer også en annen BMW-prototype som er unik, nemlig
en X5 V12 Le Mans.

Tyskerne fikk for seg at de skulle lage en racerbil av den
digre SUV-modellen i 1999, og året etter viste de fram protypen med en
vanvittige V12 med 700 hk under panseret. Og her kommer faktisk McLaren F1 inn
i spill nok en gang.

For det var motoren som superbilen til McLaren også var utstyrt med, så BMW lekte ikke butikk her. De var dønn seriøse.

Navnet Le Mans avslører at de ville lage en SUV som dundret
rundt racerbanen som en sportsbil, og de klokket da også inn en runde rundt
Nordschleife på utrolige 7,50 minutter.

Dette var faktisk kun 8 sekunder langsommere enn den kommende elbilen Porsche Taycan nylig klarte, og dette skjedde altså for 19 år siden.

BMW hadde dog absolutt ingen planer om å sette den voldsomme
SUV-modellen i produksjon, så de nøyde seg kun med den ene bilen som nå kommer
på Norges-besøk.

Og siden vi var innom elbiler.

Lørdag og søndag blir det også mulig å sjekke ut Volkswagens
kommende elbil ID. 3 under motorshowet, noe sikkert mange setter pris på.

Larssen trekker også fram at de får besøk av en rekke kjente
navn lørdag, deriblant Otto Jespersen og Anders Baasmo Christiansen fra den
kommende «Børning 3»-filmen, Oliver og Petter Solberg, og trioen som står bak
den kommende norske versjonen av Top Gear, Petter Schjerven, Esben «Dansken»
Selvig og Fredric Aasbø.

Sistnevnte er også driftingverdensmester, og skal også kjøre
heseblesende show i bakgården alle tre dagene Oslo Motor Show varer.

‒ Det er som sagt 10. gang vi arrangerer Oslo Motor Show, og
vi feirer selvsagt med ballonger og andre ting som er en bursdagsfest verdig. Dette
blir en flott makering, og vi har invitert 40.000 til festen, sier festansvarlig
og messegeneral Tommy Larssen.

PS! Fra i år er import av 20 år gamle biler avgiftsfrie, og det feirer OMS med en utstilling av biler som er mellom 20- og 30 år gamle. Det blir stort!

Les også:

Les mer om:

Nyheter