Mange venter nok på den kommende DS N°8, for dette er rett og slett et nytt flaggskip signert det franske premiummerket. Her loves det blant annet 750 kilometer rekkevidde, og den er ikke minst inspirert av selveste Padda. Ja, flaket som originalt het Citroën DS.
Men bilmerket DS gir seg ikke med denne, for nå viser de en ny bil i den nye N°-serien, hvor ° enkelt og greit står for «nummer».
-->
Mer eksakt er det på gang en nummer fire, N°4, en ganske kompakt bil i C-segmentet som måler 4,40 meter i lengden og 1,47 meter i høyden. Så nei, dette er for en gang skyld ikke en SUV, som jo de fleste nye bilene i C-segmentet nå er. Denne er en hatchback.
DS elsker uttrykket «avant-garde», og sier at designet til N°4 er nettopp det, og legger til at de har gått for et elegant, atletisk og muskuløst design som skal skille N°4 ut fra hopen. Bilen har også en ny front som har en litt mer spesiell lyssignatur.
– N°4 er en ren destillasjon av DS Automobiles. Karakter, eleganse, men fremfor alt et krav som tjener en enkelt og unik ambisjon: Å lede an innen bilbransjens fortreffelighet, sier administrerende direktør Xavier Peugeot hos DS.
Slik ser den nye DS N°4 ut:
Dette er ikke en ren elbilmodell, men et kinderegg av en bil. Den skal komme som en ren N°4 E-Tense, altså elbil, i tillegg til en ladehybrid med elektrisk rekkevidde på 81 kilometer samt som en selvladende hybrid. Og siden vi er på drivverk.
Som en ren E-Tense kan N°4 by på 213 hk og 343 Nm dreiemoment, og har et batteri på 58,3 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer.
Når det gjelder hurtigladingen er maks effekt på ikke så veldig imponerende 120 kW, og dermed opplyser også DS ladingen fra 20 til 80 prosent og ikke 10-80 prosent. Den øvelsen bruker nummer 4 rundt 30 minutter på, og det fylles rundt 100 kilometer med frisk rekkevidde i løpet av 11 minutter.
– For å møte behovene til alle brukere har vi valgt å ikke inngå kompromisser når det gjelder utvalget av 100 prosent elektrifiserte motorer, sier produktdirektør Audrey Amar.
– N°4 vil tilby den samme bemerkelsesverdige dynamiske ytelsen og det samme komfortnivået uavhengig av hvilken motor som velges.
På innsiden av N°4 sier DS at hver detalj er presist designet, og de har gått for en løsning som skal smelte ergonomi og eleganse sammen «for å skape en unik og oppslukende opplevelse», som de selv sier.
Videre har de gått for Clous de Paris-pregede innlegg, altså inspirert av urmakerkunst med diamantformede pyramider, og foran føreren er det et nytt 10,25-tommers instrumentpanel med grafikk inspirert av den i N°8. I midten er det en 10-tommers skjerm som inneholder DS Iris System.
– Interiøret i N°4 har blitt subtilt revidert for å gi det enda mer renhet i tråd med ånden vi gjorde med N°8, forklarer Thomas Bouveret, leder for interiørdesign.
– For eksempel har instrumentpanelet som vender mot føreren blitt utvidet til 10,25 tommer. Det er lettere å lese og mer ergonomisk. Tilgangen til kontrollene er forenklet, med kontroll over funksjonene gruppert sammen på berøringsskjermen. Til slutt fortsetter N°4 å skille seg ut med sitt trekk: Den vakreste kombinasjonen av lerret/stoff i Pallas-spesifikasjonen, og i Étoile-spesifikasjonen raffinerte materialer som Criollo-brunt nappaskinn eller svart Alcantara, forsterket med lysegulldetaljer.
Faktisk har elbilversjonen litt større bagasjerom enn ladehybriden, 390 liter mot 360 liter, og siden også denne er i Paddas ånd bør det heller ikke stå på kjørekomforten.
– Designet til N°4 er dristig fordi sjåføren er dristig, og for å møte eventyrlysten har vi integrert teknologier som gjør N°4 til en bil designet for hverdagslivet, men også for reiser, sier Amar.
Den nye modellen er for øvrig satt sammen på den «gamle» EMP2-plattformen, så N°4 er dessverre ikke et produkt av de nye STLA-plattformene til Stellantis.
Uansett, ut på tur får også føreren hjelp av en rekke assistenter, N°4 er utstyrt med DS Drive Assist 2.0, og i tillegg til for eksempel et Head-up Display (HUD) og Matrix LED Vision-lys er det også en DS Driver Attention Monitoring som overvåker føreren selv.
Det er også mulig å få N°4 med et Focus Electra lydanlegg med 14 høyttalere og totalt 690 watt, og det bør også hjelpe på lyden at det er akustiske sidevinduer både foran og bak.
Ja, selv ChatGPT baner seg vei, det er smart navigasjon og til og med V2L som åpner for å gi strøm til eksterne enheter, og ja, selvsagt også forvarming av batteriet og muligheten for hengerfeste.
Som interiørsjefen sa så DS N°4 dukker opp som to varianter, Pallas og Étoile, men når de faktisk kommer, ja, det har DS glemt å nevne. Og ja, de har også glemt flere bilder, for vi har faktisk bare dette ene enn så lenge, men sjekk ut videoen i saken så får du et bruktbart bilde av hva dette er for slags bil.
Les også: