Volvos SUV-serie består av tre modeller, XC40, XC60 og flaggskipet XC90. I tillegg kommer de mer høyreiste elbilmodellene EX30, EX40 og den elektriske sjefen EX90.
Nå skal hullet mellom de to største XC-modellene tettes, for svenskene har på gang en helt ny SUV kalt XC70. Og siden dette er en XC kommer den kun som ladehybrid, så den blir nok dessverre ikke så veldig salgsbar her hjemme. Og ja, Kina er foreløpig det eneste landet som den nye modellen er bekreftet lansert i, men Volvo skal vurdere andre land etter hvert.
– XC70 markerer vår strategiske inngang til plug-in hybrid-segmentet med lengre rekkevidde, en perfekt bro til full elektrifisering, forklarer Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars.
– Dette gjør oss i stand til å opprettholde og utvikle en balansert produktportefølje, samtidig som bilen tilbyr et svært attraktivt alternativ til kunder som ennå ikke er klare for helelektriske biler. Dette er også et eksempel på regionalisering, hvor vi tilpasser oss de lokale markedsbehovene.
Vi skal ikke så altfor mange årene tilbake for å finne mange rene elbiler som kun hadde drøyt 200 kilometer rekkevidde, og en ladehybrid som når denne grensen kan selvsagt benyttes som en ren elbil uten utslipp under dagligdags bruk. Bonusen er lang total rekkevidde og ingen lengre ladestopper når man er på langtur.
Faktisk er XC70 ikke en helt ny modell, vel, på en måte. For tilbake i 1997 kom de med en V70 Cross Country også kjent som V70 XC, og dette var en litt røffere versjon med blant annet firehjulsdrift. Den er også en liten inspirasjon for den nye.
Les også:
- Her er en eldrevet klassisk Land Rover
- Audi med stor elbil-oppgang
- Rekkevidden klar for helelektriske Jeep Compass