AutoIndex er en skandinavisk forbrukerundersøkelse gjennomført av Loyalty Group, og i år har de spurt 36.558 bileiere fordelt på Norge, Sverige og Danmark.
Undersøkelsen tar utgangspunktet i bileierens erfaringer og hvor godt fornøyd de er, både med bilen, forhandleren, verkstedet og til slutt bilmerket. Det er for øvrig totalt 26 bilmerker som selger nok til at Loyalty tar tempen på de her i Skandinavia.
Ikke alle de spurte representerer den offisielle AutoIndex-undersøkelsen, for dette er kun for de med biler som er maks 4 år, 2021-modeller, og yngre. I år hadde 13.448 av deltakerne slike biler, og over i Sverige var det mer bestemt 4.657 eiere med maks fire år gamle biler.
Resultatene fra Sverige er nå offentliggjort, og muligens hadde Tesla Sverige håpet at disse forble en hemmelighet. For ja, Tesla har gått på en skikkelig Brink-smell.
Det amerikanske elbilmerket gjorde sin entre på AutoIndex i 2022, og debuterte svært så bra. De føk nemlig rett inn på 3. plass, hvor ting som kjøreegenskaper, lave driftskostnader og tekniske funksjoner scoret høyt.
Fire år senere er stort sett ikke Tesla-eierne fornøyd med noe, for fallet har vært enormt. På alle de fire kategoriene er det tilbakegang, men merkelojaliteten har blitt mest påvirket av den rådende usikkerheten rundt merket, forklarer OK-Förlaget, som gir ut Sveriges største bilmagasin kalt Vi Bilägare. De legger til at bilmerkets administrerende direktør, Elon Musk, har påvirket eiernes syn på Tesla.

Og Tesla har et stort problem. Merket har nemlig gått for en strategi der de ikke skal annonsere og reklamere, ja, selv pressen sliter med å få ut noe offisiell info fra merket. De har i stedet gått for en strategi der Tesla-eierne selv er ambassadører, og de skal overtale andre til å kjøpe en Tesla ved å framsnakke bilen. Man stoler jo mer på en bekjent enn en annonse, så det er på en måte smart.
Men risikoen med dette kommer klart fram i årets AutoIndex Sverige, for i kategorien «Lojalitet» faller Tesla som en stein og går ned dramatiske 17 plasser. Og risikoen nå er at Tesla faller helt ut, for selger man for liten så er det ingen nåde.
– Anerkjente produsenter har måttet forlate undersøkelsen på grunn av for liten markedsandel, mens nye merker har gjort sitt inntog. Vi kan også se hvordan ting som ble oppfattet som trendy for et par år siden, som direktesalg via internett og «showrooms», nå har en negativ innvirkning, sier sjefredaktør i Vi Bilägare, Niklas Carle.
– AutoIndex er ikke bare et solid grunnlag for dere som skal bytte bil, men også en vekker for hele bransjen. Produsenter som ignorerer problemene risikerer å bli straffet i lang tid fremover.
Det har altså bli dramatisk færre som framsnakker Tesla i Sverige, for fallet på AutoIndex er voldsomt. De er nå nede på 22. plass, og kun to bilmerker scorer dårligere i 2025-undersøkelsen.
For Toyota er situasjonen en helt annen. For den japanske giganten skyver Mercedes ned fra fjorårets topplassering, og nærmest følger BMW før det tyske stjernemerket tar den siste pallplassen over i Sverige.
– Forhandlerne våre har investert i et helt nytt interiørkonsept, som har som formål å forbedre både merkevaren og kundeopplevelsen, noe vi ser tydelige resultater av, sier Ashkan Jami hos Toyota Sverige.
– Vi investerer også betydelige ressurser i opplæring for å fortsette å levere en kundeopplevelse som overgår forventningene.
Norske AutoIndex skal etter planen komme neste uke, og det er ingen tvil om hvem som er forhåndsfavoritt der. Lexus har nemlig toppet 13 år på rad, selv om de ble hardt presset av nettopp Toyota i fjorårets undersøkelse.
Les også: