Drømmeversjonen av Lucid Air i to versjoner

Hva sier du til 1.111 hestekrefter? Eventuelt en rekkevidde opp mot 832 kilometer? Det er valgene til Lucid Air Dream Edition.


Det er mange som venter spent på Lucid Air, den første modellen fra det amerikanske elbilmerket Lucid Motors.

Grunnen er at denne ser ut til å bli en skikkelig konkurrent til Tesla Model S, denne elbilen som nå kommer i en versjon kalt Plaid som byr på 1.020 hk og en estimert rekkevidde på 637 kilometer.

Nå har Model S mistet det grepet den hadde på norske forbrukere, som heller går for den litt mindre Model 3 eller den helt ferske SUV-modellen Tesla Model Y. Men Plaid-versjonen vil nok friste noen, slik også Lucid Air helt sikkert kommer til å gjøre.

Her følger nemlig Lucid den eldgamle amerikanske oppskriften hvor «større er bedre», noe som blant annet kommer til syne gjennom en diger skjerm på hele 34 tommer.

Større er iallfall bedre når det kommer til rekkevidde, og her er den første Lucid-modellen helt i toppsiktet. Og iallfall en av de to versjonen av den første bilen de skal lansere.

Lucid Air skal etter hvert komme i tre versjoner, standardutgaven, en Air Touring og en kalt Air Grand Touring. Men aller først kommer det en lanseringsutgave kalt for Lucid Air Dream Edition.

Nå er det klart at denne begrensede utgaven kommer i to utgaver, en for de som virkelig vil ha krefter og en for de som gjerne vil at den ruller lengst mulig. Dream Edition Performance og Dream Edition Range.

‒ Som et teknologiselskap søker vi å overgå forventningene, og dette er tydelig med våre versjoner av Lucid Air Dream Edition, sier administrerende direktør hos Lucid, Peter Rawlinson.

‒ Jeg er glad for å kunne tilby våre Dream Edition-kunder dette ekstra valget og denne muligheten.

Uansett hva kundene går for er dette ganske så vanvittig.

Ytelsesutgaven kan by på 1.111 hk og et dreiemoment på over 1.000 Nm, og klarer 0-96,5 km/t på 2,5 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 270 kilometer for den firehjulsdrevne elbilen.

Den andre utgaven er ikke mye dårligere, men det offisielle rekkevidde-tallet er fortsatt ikke klart.

Rekkevidde-versjonen kan uansett by på 933 hk og over 1.000 Nm, og denne som også har drift på fire hjul klarer 0-96,5 km/t på 2,7 sekunder. Toppfarten er også den samme, så Range rører også på seg som de aller raskeste sportsbilene.

Lucid oppgir altså ikke rekkevidde, men hinter frampå hvor langt en Range-versjon kan kjøre.

De kan fortelle at de akkurat har gjennomført en realistisk rekkevidde-test sammen med Motor Trend, og denne gikk fra Los Angeles til San Francisco.

Mellom de store byene er det mye motorvei, noe som ikke akkurat er snilt mot forbruket. De to testbilene måtte også kjøre gjennom sentrale strøk av San Francisco på vei til hovedkvarteret til bilmerket, noe som betyr potensielt mye trafikk.

Totalt tilbakela de 716 kilometer på turen, og da var det fortsatt godt med strøm igjen på batteriene. Displayet viste 48 kilometer gjenstående rekkevidde på den ene, og hele 116 kilometer for den andre bilen.

Det betyr en total rekkevidde på henholdsvis 764 og 832 kilometer, noe som er ganske imponerende med tanke på at bilene hadde kjørt på raske amerikanske motorveier.

Testen med motormagasinet betyr også at Lucid Air endelig nærmer seg, og Lucid sier da også at leveringene av bilene som har en pris på 169.000 dollar (1,5 mill. kr) starter senere i år.

Nå er Dream Edition for lengst utsolgt, men Lucid Air Grand Touring skal følge tett i hjulsporene til drømmeversjonen.

Det er også godt nytt for nordmenn, for vi er et av 17 land som Lucid skal eksportere sine første biler til. Så kundene kan bare begynne å glede seg.

Her er bilder av Lucid Air:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter