Annonse
Hjem Motorsport Dreper elbiler all moro rundt motorsport?

Dreper elbiler all moro rundt motorsport?

Elbiler er på full fart inn i motorsporten, og de mer skeptiske tror det kan være begynnelsen på slutten for sporten. Men hva sier ekspertene?

Lyd og følelse er viktig i motorsport.

De som for eksempel har opplevd Top Fuel i dragracing på nært hold vet hvor heftig det kan være. Du kjenner hele bakken riste av bråket, og det smeller i brystkassen når de mest ekstreme bilene som finnes slipper løs alle kreftene.

Står du nært nok blir du rett og slett slått tilbake av lydmuren.

Det er heftig, og du blir begeistret.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette får du ikke oppleve med den nye motorsport-serien Extreme E, som bokstavelig talt går nye veier.

Bilene er elektriske, og konkurransene skal kjøres på så fjerne omgivelser at det ikke er mulig med publikum.

Serien skal settes fokus på klimaforandringene, og de fem delkonkurransene dekker fem hovedområder ‒ hav-etappe, isbre-etappe, ørken-etappe, regnskog-etappe og fjell-etappe.

Initiativtaker er Alejandro Agag, mannen som også dro i gang den stadig mer populære formel E ‒ den elektriske versjonen av formel 1.

Han har fått med seg noen skikkelige tungvektere som samarbeidspartnere, inkludert dekkgiganten Continental.

Da kalenderen for Extreme E ble kjent for noen uker siden la de ut nyheten på sin Facebook-side, og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Blant de rundt 200 kommentarene var det en hel del som mildt sagt var skeptiske, ikke minst til elektriske biler i motorsporten.

Her er et lite knippe:

«Har sett Trophee Andros elektrisk og det er like artig som å se maling tørke. For ikke å snakke om Formel E…….. Spy og spy».

«Er så MØKKA LEI alt spjåket rundt dette batteri dritet. På tide med rally med dieselbiler».

«Bilsport er over når de elektriske bilene tar over».

Selskapet fikk selvsagt med seg reaksjonene, og ble så nysgjerrige at de tok kontakt med noen skikkelige tungvektere for å høre hva de mener om elektrisk motorsport.

Tommy Rustad er en av de største navnene innen norsk motorsport, og det er også slik at han er ambassadør for Continental.

Godeste Rustad drar like godt paralleller til musikken, der lyd jo er ganske så vesentlig.

‒ Jeg kan forstå mye av kritikken. Å se på elektrisk bilsport blir litt som å gå på konsert uten instrumenter. Publikum hører bare en vokalist, og kanskje en gitar i bakgrunnen, sier Rustad.

Han tar altså parti med skeptikerne.

Men bare delvis.

‒ Det er i denne retningen det går, og når det kommer flere og flere elbiler på veien, så er det helt naturlig at det blir elbiler i motorsport også. Men jeg tror ikke elbilene kommer til å ta over all motorsport med det første, sier han.

Den tidligere racerføreren tror den største utfordringen blir rundt typiske stadionsporter, som for eksempel rallycross hvor lyden er en stor del av opplevelsen.

‒ Sjåførene vil ikke merke stor forskjell på om de kjører en elbil eller en bensinbil. Elbilene vil i mange tilfeller gå enda fortere, så sjåførene bryr seg ikke så mye. Jeg tror heller ikke det er noe stort problem for tilskuerne i en konkurranse som Extreme E. Extreme E vil ikke først og fremst være en publikumssport da løpene skal gå på ekstreme steder, dessuten er det vel ingen som ser på Dakar Rally på grunn av motorlyden.

Den svenske racerføreren Mikaela Åhlin-Kottulinsky heller kjølevæske i brennhetene bensinårer.

Også hun er Continental-ambassadør, og en av de som faktisk er aktuell som førere når Extreme E ruller i gang om ganske så nøyaktig ett år.

‒ Mange snakker om at lyden forsvinner med elektrisk motorsport, men det gjør den ikke. Det blir bare en annen lyd. Det blir som «hvining» og høres nesten ut som et jetfly. Med 20 slike biler til start blir det superheftig, sier Mikaela.

STCC-føreren har allerede testet flere elektriske racerbiler.

‒ Det er mer moment, og alle krefter med en gang, så vi som sjåfører må være flinke til å justere gassen for å ikke slite ut dekkene. Til slutt handler det uansett om å komme først i mål, uansett om bilen har en elmotor eller en bensinmotor.

En annen som er plukket ut til audition for Extreme E er vår egen Andreas Bakkerud, som har lang erfaring rundt bråkete rallycross-biler blant annet gjennom rallycross-VM (WRX).

WRX har fått merke den nye tiden, og flere fabrikkslag har hoppet av i påvente av at den skal bli elektrifisert. Et merke som Volkswagen ønsker ikke å delta om de ikke får utvikle elbiler til den, og WRX skal da også over i elektrisk drakt med tiden.

Den blide bergenseren ble nummer to i WRX i fjor, og han har allerede god erfaring med elektriske biler gjennom Trophee Andros.

‒ Forskjellene på å kjøre elbil i bil-løp kontra å kjøre bensinbil er faktisk ikke så mye, sier Bakkerud.

‒ Da Trophee Andros kjørte med bensinbiler brukte de både girspak og clutch, og det ble travelt for førerne. Med elbil er det roligere, hvor man kan ha to hender på rattet til enhver tid. Man har mye kraftigere motorbrems med elbil som man også kan bruke som et håndbrekk eller en type venstrebrems i svingene. Det er kanskje største fordelen med elbilen, sier Bakkerud.

Continental har mange ambassadører, og en meget erfaren en er formel 1-kommentator og racerfører Atle Gulbrandsen.

Han kaller oppsiktsvekkende nok motorsporten for «verdens mest miljøvennlige idrett».

Jepp.

‒ Mange stusser over den uttalelsen, men motorsport er den eneste idretten som utvikler teknologi som gjør at vi alle kommer til å forurense mindre. Motorsport har tradisjon for å utvikle teknologi som havner på vanlige biler senere, og det vi nå ser med elektrisk motorsport kommer til å akselerere utviklingen av elektriske biler. Dessuten er motorsport en fantastisk arena for å markedsføre miljøvennlig teknologi, sier Gulbrandsen.

Motstanden mot elbiler er fortsatt stor, men den svekkes i takt med utbredelsen og utviklingen.

Det tror også Gulbrandsen vil skje med helelektrisk motorsport.

‒ Jeg kan forstå skepsisen, for all del, når man er vant til racerbiler som bråker mye. Men jeg tror dette er en vanesak. Det er jo ingen som savner lyden av en motor når Kjetil Jansrud dundrer ned Kitzbühel, for eksempel.

‒ Det er jo superheftig, selv om det ikke er noen motorlyd der. Jeg tror også den oppvoksende generasjon som har blitt kjørt til skolen i en Tesla ikke vil være så opptatt av motorlyden i motorsport.

Gulbrandsen peker på det som er hovedpoenget med Extreme E, nemlig klimakampen.

‒ Til syvende og sist handler det om at vi alle er nødt til å forurense mindre enn i dag. Der må også vi som driver med motorsport ta vår del av ansvaret. Det er greit nok at utslippet fra alle verdens racerbiler er forsvinnende lite i den store sammenhengen, men dette dreier seg også om signaleffekt. Hvis vi som kjører billøp kan bruke elbiler, så kan de fleste andre det.

‒ Og når vi i tillegg kan bruke bilsport til å utvikle teknologi som gjør at vi forurenser mindre, så gjør det bilsporten mer relevant enn noen gang tidligere.

Siste ord er garantert ikke sagt i denne debatten, så får vi ser om pipa faktisk får en annen lyd i årene som kommer.

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker