Dreper elbiler all moro rundt motorsport?

Elbiler er på full fart inn i motorsporten, og de mer skeptiske tror det kan være begynnelsen på slutten for sporten. Men hva sier ekspertene?


Lyd og følelse er viktig i motorsport.

De som for eksempel har opplevd Top Fuel i dragracing på nært
hold vet hvor heftig det kan være. Du kjenner hele bakken riste av bråket, og
det smeller i brystkassen når de mest ekstreme bilene som finnes slipper løs
alle kreftene.

Står du nært nok blir du rett og slett slått tilbake av
lydmuren.

Det er heftig, og du blir begeistret.

Dette får du ikke oppleve med den nye motorsport-serien Extreme
E, som bokstavelig talt går nye veier.

Bilene er elektriske, og konkurransene skal kjøres på så fjerne
omgivelser at det ikke er mulig med publikum.

Serien skal settes fokus på klimaforandringene, og de fem delkonkurransene dekker fem hovedområder ‒ hav-etappe, isbre-etappe, ørken-etappe, regnskog-etappe og fjell-etappe.

Initiativtaker er Alejandro Agag, mannen som også dro i gang
den stadig mer populære formel E ‒ den elektriske versjonen av formel 1.

Han har fått med seg noen skikkelige tungvektere som samarbeidspartnere,
inkludert dekkgiganten Continental.

Da kalenderen for Extreme E ble kjent for noen uker siden la
de ut nyheten på sin Facebook-side, og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Blant de rundt 200 kommentarene var det en hel del som mildt
sagt var skeptiske, ikke minst til elektriske biler i motorsporten.

Her er et lite knippe:

«Har sett Trophee Andros elektrisk og det er like artig som
å se maling tørke. For ikke å snakke om Formel E........ Spy og spy».

«Er så MØKKA LEI alt spjåket rundt dette batteri dritet. På
tide med rally med dieselbiler».

«Bilsport er over når de elektriske bilene tar over».

Selskapet fikk selvsagt med seg reaksjonene, og ble så
nysgjerrige at de tok kontakt med noen skikkelige tungvektere for å høre hva de
mener om elektrisk motorsport.

Tommy Rustad er en av de største navnene innen norsk motorsport, og det er også slik at han er ambassadør for Continental.

Godeste Rustad drar like godt paralleller til musikken, der
lyd jo er ganske så vesentlig.

‒ Jeg kan forstå mye av kritikken. Å se på elektrisk
bilsport blir litt som å gå på konsert uten instrumenter. Publikum hører bare
en vokalist, og kanskje en gitar i bakgrunnen, sier Rustad.

Han tar altså parti med skeptikerne.

Men bare delvis.

‒ Det er i denne retningen det går, og når det kommer flere
og flere elbiler på veien, så er det helt naturlig at det blir elbiler i
motorsport også. Men jeg tror ikke elbilene kommer til å ta over all motorsport
med det første, sier han.

Den tidligere racerføreren tror den største utfordringen blir rundt typiske stadionsporter, som for eksempel rallycross hvor lyden er en stor del av opplevelsen.

‒ Sjåførene vil ikke merke stor forskjell på om de kjører en
elbil eller en bensinbil. Elbilene vil i mange tilfeller gå enda fortere, så
sjåførene bryr seg ikke så mye. Jeg tror heller ikke det er noe stort problem
for tilskuerne i en konkurranse som Extreme E. Extreme E vil ikke først og
fremst være en publikumssport da løpene skal gå på ekstreme steder, dessuten er
det vel ingen som ser på Dakar Rally på grunn av motorlyden.

Den svenske racerføreren Mikaela Åhlin-Kottulinsky heller kjølevæske i brennhetene bensinårer.

Også hun er Continental-ambassadør, og en av de som faktisk
er aktuell som førere når Extreme E ruller i gang om ganske så nøyaktig ett år.

‒ Mange snakker om at lyden forsvinner med elektrisk
motorsport, men det gjør den ikke. Det blir bare en annen lyd. Det blir som
«hvining» og høres nesten ut som et jetfly. Med 20 slike biler til start blir
det superheftig, sier Mikaela.

STCC-føreren har allerede testet flere elektriske
racerbiler.

‒ Det er mer moment, og alle krefter med en gang, så vi som
sjåfører må være flinke til å justere gassen for å ikke slite ut dekkene. Til
slutt handler det uansett om å komme først i mål, uansett om bilen har en
elmotor eller en bensinmotor.

En annen som er plukket ut til audition for Extreme E er vår
egen Andreas Bakkerud, som har lang erfaring rundt bråkete rallycross-biler
blant annet gjennom rallycross-VM (WRX).

WRX har fått merke den nye tiden, og flere fabrikkslag har hoppet
av i påvente av at den skal bli elektrifisert. Et merke som Volkswagen ønsker
ikke å delta om de ikke får utvikle elbiler til den, og WRX skal da også over i
elektrisk drakt med tiden.

Den blide bergenseren ble nummer to i WRX i fjor, og han har allerede god erfaring med elektriske biler gjennom Trophee Andros.

‒ Forskjellene på å kjøre elbil i bil-løp kontra å kjøre
bensinbil er faktisk ikke så mye, sier Bakkerud.

‒ Da Trophee Andros kjørte med bensinbiler brukte de både
girspak og clutch, og det ble travelt for førerne. Med elbil er det roligere,
hvor man kan ha to hender på rattet til enhver tid. Man har mye kraftigere
motorbrems med elbil som man også kan bruke som et håndbrekk eller en type
venstrebrems i svingene. Det er kanskje største fordelen med elbilen, sier
Bakkerud.

Continental har mange ambassadører, og en meget erfaren en er formel 1-kommentator og racerfører Atle Gulbrandsen.

Han kaller oppsiktsvekkende nok motorsporten for «verdens mest
miljøvennlige idrett».

Jepp.

‒ Mange stusser over den uttalelsen, men motorsport er den
eneste idretten som utvikler teknologi som gjør at vi alle kommer til å
forurense mindre. Motorsport har tradisjon for å utvikle teknologi som havner
på vanlige biler senere, og det vi nå ser med elektrisk motorsport kommer til å
akselerere utviklingen av elektriske biler. Dessuten er motorsport en
fantastisk arena for å markedsføre miljøvennlig teknologi, sier Gulbrandsen.

Motstanden mot elbiler er fortsatt stor, men den svekkes i
takt med utbredelsen og utviklingen.

Det tror også Gulbrandsen vil skje med helelektrisk
motorsport.

‒ Jeg kan forstå skepsisen, for all del, når man er vant til
racerbiler som bråker mye. Men jeg tror dette er en vanesak. Det er jo ingen
som savner lyden av en motor når Kjetil Jansrud dundrer ned Kitzbühel, for
eksempel.

‒ Det er jo superheftig, selv om det ikke er noen motorlyd
der. Jeg tror også den oppvoksende generasjon som har blitt kjørt til skolen i
en Tesla ikke vil være så opptatt av motorlyden i motorsport.

Gulbrandsen peker på det som er hovedpoenget med Extreme E,
nemlig klimakampen.

‒ Til syvende og sist handler det om at vi alle er nødt til
å forurense mindre enn i dag. Der må også vi som driver med motorsport ta vår
del av ansvaret. Det er greit nok at utslippet fra alle verdens racerbiler er
forsvinnende lite i den store sammenhengen, men dette dreier seg også om
signaleffekt. Hvis vi som kjører billøp kan bruke elbiler, så kan de fleste
andre det.

‒ Og når vi i tillegg kan bruke bilsport til å utvikle
teknologi som gjør at vi forurenser mindre, så gjør det bilsporten mer relevant
enn noen gang tidligere.

Siste ord er garantert ikke sagt i denne debatten, så får vi
ser om pipa faktisk får en annen lyd i årene som kommer.

Les også: