Annonse
Hjem Nyheter Helautomatisk lading av elbilene

Helautomatisk lading av elbilene

Her er roboten som sørger for at elbilen blir fulladet mens handlevognen fylles. Se video.

Automatisert lading er ikke noe nytt, og de siste årene har vi sett flere forsøkt rundt dette ‒ deriblant Teslas automatiserte ladearm.

Med en slik trenger Tesla-eierne kun å kjøre bilen til en ladestasjon, og ladearmen plugger seg selv til bilen og starter ladeprosessen.

Men hvorfor ikke la ladestasjonen komme til deg?

Det har iallfall Volkswagen tenkt, og viser nå fram en laderobot for parkeringshus.

Saken fortsetter under Annonsen

Smått genialt.

Etter at den hjelpsomme laderoboten er aktivert via app eller Car-to-X-kommunikasjon finner den selv veien til bilen, og innleder en aldri så liten kommunikasjon med denne.

Roboten fikser deretter hele ladeprosessen, fra å åpne lokket til å plugge inn kabelen og plugge den ut etter endt lading.

Det er altså ikke behov for noen mennesker i det hele tatt.

Når ladeprosessen føres ladestasjonen tilbake til hovedbasen, hvor ladeenheten fylles opp og gjør seg klar for et nytt oppdrag.

‒ Ettersom vi tar laddinfrastrukturen til bilen, og ikke omvendt, kommer den mobile laderoboten å revolusjonere elbil-ladningen på områder som parkeringsplasser og parkeringshus, sier Mark Möller, utviklingssjef hos Volkswagen Group Components.

‒ Slik kan vi elektrifisere så godt som alle parkeringsplasser, uten å måte bygge komplisert og individuell infrastruktur. Det handler om en visjonær prototype som raskt kan bli virkelighet om de allmenne forutsettingene er riktig, påpeker han.

Ladeenheten inneholder en energimengde på rundt 25 kWh, og roboten kan dra med seg flere slike på samme tid. Den byr på ladehastigheter opp mot 50 kW, og roboten er utrustet med kameraer, laserskannere og ultralyd-sensorer som gjør den til selvkjørende.

Vi hører ukentlig om ladekøer og mangel på lademuligheter, og Volkswagen tror slike laderoboter kan være med på å løse utfordringer rundt dette.

I prinsippet kan alle parkeringsplasser tilby elbil-lading med slike kompakte roboter og ladeenheter, ettersom de kommer til uansett hvor bilen står parkert.

− Den her løsningen har en enorm økonomisk potensial. Både nødvendig bygningsarbeid og kostander rundt montering av ladeinfrastrukturen kan reduseres betraktelig om man heller bruker roboter, sier Möller.

Spesielt i trange underjordiske parkeringshus er en slik løsning smart, mener han.

Her kan ladeenhetene stå klare akkurat som handlevognene, og en robot sørger for å koble disse til elbilene automatisk.

− Med vår løsning slipper man også problemet med at en bil som står på ladning blokkerer andre fra å lades. Man parkerer helt enkelt sin bil en vanlig måte. Resten av jobben kan man levne til vår elektroniske hjelper, hevder Möller.

Volkswagen er klar for en vanvittig satsing på elbiler, som innledes med ID. 3 inn mot sommeren. Deretter skal de komme med en rekke rene elbilmodeller, og skal dekke alt fra små helelektriske småbiler til store helelektriske SUV-modeller.

For å få fortgang på salget må infrastrukturen være på plass, og tyskerne skal sette opp 36.000 ladepunkter rundt om i Europa innen 2025.

De er også med på Ionity, et selskap som skal sette opp lynladere i et sammenhengende nettverk fra Norge og ned til Spania i sør.

Og kanskje kommer også laderoboter?

Slik ser Volkswagen for seg disse i trange parkeringshus, og vi kan jo bare håpe at dette faktisk er noe som kommer.

For dette er smart:

Les også:

Forrige artikkelFy, for en bil!
Neste artikkelKona blir også hybrid

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker