Annonse
Hjem Nyheter Modellene som nå er «veteraner»

Modellene som nå er «veteraner»

En av de fineste tingene med å trå inn i et nytt år er at nye modeller blir veteraner og dermed mer avgiftsfrie, og den store nyheten når vi går inn i 2020 er at aldersgrensen for disse er senket til 20 år.

Veteranbiler er i utgangspunktet biler som er 30 år eller eldre, men går vi ut fra engangsavgiften er denne grensen nå senket til kun 20 år.

I sommer fjernet nemlig regjeringen engangsavgiften på biler som er 20 år eller eldre, noe som gjør at disse bilene har blitt mange tusen kroner billigere når de importeres inn til Norge.

Dermed kan du altså importere en 20 år gammel bil uten at du får en engangsavgift på toppen, men husk at du fortsatt må betale en vrakpantavgift og merverdi på kjøpesummen.

Vi kan altså feire et nytt år med gode nyheter, men hva betyr det egentlig når det kommer til nye bilmodeller som nå slipper engangsavgiften?

Saken fortsetter under Annonsen

Også bak år 2000 skjuler det seg noen skikkelige skatter, men det var nok ikke det aller beste året med tanke på ikoniske bilmodeller.

BMW Z8

En av de aller kuleste er helt klart en toppløs to-seter fra München, en klassiker som det kun ble produsert 5.703 eksemplarer av.

Ja, vi snakker om ikonet BMW Z8.

Problemet med Z8 er altså at den er ganske så sjelden og byr på en V8-motor som gjør prisen ganske så stiv, så her må det nok jobbes litt for å finne det virkelige kuppet.

Men så snakker vi om en skikkelig roadster med 400 hestekrefter under panseret, og som klarer 0-100 km/t på godt under 5 sekunder.

Opel Speedster

Vauxhall VX220. (Foto: Vauxhall)

Siden vi er inne på to-dørs roadster bør vi selvsagt også ta med Opel Speedster, et langt rimeligere alternativ ‒ men nesten like tøff.

Denne er faktisk laget av Lotus basert på modellen Elise, og er kjent under flere navn ‒ Opel Speedster og Speedster Turbo, Vauxhall VX220 og VX220 Turbo og …. Daewoo Speedster. Jepp.

Speedster kom litt ut på 2000-tallet, så det kan være vanskelig å finne en gammel nok bil med tanke på engangsavgiften.

Men er du heldig klarer du kanskje å finne en, og uansett kan du jo alltids vente til neste år.

Lotus Exige

Lotus Exige. (Foto: Newspress)
Lotus Exige. (Foto: Newspress)

Siden vi allerede har vært innom både roadster og Lotus, så må også Exige nevnes.

I likhet med Z8 og Speedster er dette også en to-seters sportsbil, og Exige er en av tre modeller som Lotus produserer den dag i dag (Elise og Evora er de to andre).

Dette ikonet ble altså presentert i 2000, og da med en motor som hadde 179 hestekrefter.

Du gjenkjenner enkelt de første Exige-modellene ved de runde frontlyktene den arvet fra den første generasjonen av Elise.

I likhet med Z8 og Speedster kan det være problematisk å finne en 2000-modell av Exige, ikke minst med tanke på at det kun totalt ble produsert 604 eksemplarer av den første generasjonen i løpet av tre år.

Volvo S60

Volvo D60. (Foto: Volvo)

Ok, nok roadstere nå, og vi hopper over til noe som kan friste mange ‒ en Volvo-modell.

Det er nesten ikke til å tro at S60 kom for 20 år siden, men det gjorde den altså.

S60 som nå inne i sin tredje generasjon kom høsten 2000, og erstattet S70 og bygd på P2-plattformen i likhet med XC70 og XC90.

Den første generasjonen varte til 2009, mens den andre generasjonen bygd på P3 ble erstattet av den nye S60 bygd på SPA-plattformen i 2018.

Den nye er ganske så mye bedre, men noen foretrekker jo som kjent mora…

Mercedes C-klasse (W 203)

Mercedes C-klasse W 203. (Foto: Mercedes)
Mercedes C-klasse W 203. (Foto: Mercedes)

Dette er strengt tatt ikke en ny modellserie, men det er jo alltid stas når Mercedes introduserer nye generasjoner. Dette er andre generasjon av C-klassen, som ble innledet med W 202 i 1993.

På bildet over ser vi den foran W 202 og W 201.

W 203 kom på markedet i september 2000, og da hadde Mercedes faktisk jobbet med den nye generasjonen helt siden 1994. De brukte altså seks år på utviklingen, så det var virkelig en ny bil de kunne presentere.

Mercedes kjørte først på med en sedanutgave, men fulgte raskt opp med en coupéversjon og bød også på en rekke motoralternativer og til og med en AMG-utgave.

Andre som runder 20:

TVR Typhon. (Foto: Newspress)

Det er selvsagt en rekke andre modeller, både helt nye og nye generasjoner, som også runder 20 i år.

Vi innbiller oss kanskje at SUV-modellene er noe som har kommet det siste tiåret, men allerede i 2000 var det flere slike.

Toyota introduserte deriblant sin store SUV, Highlander, og Hyundai kom med sin første SUV i form av Santa Fe. Også Nissan tråkket til med en ny SUV det året, nemlig X-Trail.

Et annet ikon som kom i 2000 er selveste Alfa Romeo 147

Men vi avslutter med en perle du helt sikkert ikke klarer å få tak i.

TVR Typhon avbildet under mellomtittelen er den raskeste bilen det engelske merket har laget, og tyfonen kunne feie av gårde i hastigheter over 322 km/t (200 mph).

Men planene ble vel ambisiøse, så TVR klarte kun å sette sammen tre eksemplarer av dette fartsmonsteret mellom 2000 og 2006.

Så vi ønsker deg lykke til i jakten på den legendariske modellen, og ønsker deg selvsagt også all mulig lykke i 2020 og jakten på en ny eller gammel bil.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker