Frp har fått litt kjeft for at bompengene faktisk økte på deres vakt, for partiet gikk som kjent til valg for å fjerne disse økonomiske melkekuene.
Men et parti regjerer som kjent ikke alene, så det ble raskt klart at Frp kjempet en uvinnelig kamp om å få fjernet alle disse i en regjering med Høyre, Venstre og KrF.
-->
Nå er ikke lenger Frp i regjeringen, men de er fortsatt et samarbeidsparti for mindretallsregjeringen ‒ og har fortsatt sitt å si om bompenger.
Den nye Nasjonal transportplan (NTP) er nå godkjent, og denne ble nesten identisk til det forslaget som ble lagt fram i mars.
Det betyr også at flere bompengeprosjekter nå får utbetalt midler til å dekke kostander knyttet til gjenværende innkreving, og at disse plukkes bort.
Det er dagens samferdselsminister fra KrF ganske så fornøyd med.
‒ Det er svært gledelig at bompengeinnkrevingen i hele seks prosjekter avsluttes torsdag 1. juli, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
‒ De ekstra midlene har vi forhandlet fram sammen med Fremskrittspartiet. Avviklingen av innkrevingen vil gi en bedre reisehverdag for folk og næringsliv, sier han.
I revidert nasjonalbudsjett er det enighet om tilskudd på totalt 750 millioner kroner som går til tilskudd for seks bompengeprosjekter i fylkene Viken, Innlandet, Vestfold og Telemark og Rogaland.
Dette kutter nedbetalingen på disse veiene med opptil sju år, og her er de prosjektene hvor bompengeinnkrevingen nå avvikles.
E6/E18 Østfoldpakken (Viken)
Første innkreving på E6 startet i 2001
Delstrekning Melleby-Momarken: Innkreving fra 2015
Delstrekning Knapstad-Retvet: Innkreving fra 2016
Delstrekning Riksgrensen-Ørje: Innkreving fra 2017
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: 1. juli 2021 kl. 12:00
Størrelse på tilskudd: 113 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2024
Fv. 25 Jørstad-Segelstad bru (Gausdal/Lillehammer, Innlandet)
Oppstart innkreving: 2009
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: 1. juli 2021 kl. 12:00
Størrelse på tilskudd: 66 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2024
Fv. 311 Presterødbakken (Tønsberg, Vestfold og Telemark):
Oppstart innkreving: 2020
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: 1. juli 2021 kl. 12:00
Størrelse på tilskudd: 183 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2024
Fv. 34 Grime-Vesleelva (Dokka-Gjøvik, Innlandet)
Oppstart innkreving: 2013
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: 1. juli 2021 kl. 15:00
Størrelse på tilskudd: 68 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2028
T-Forbindelsen (Karmøy-Tysvær-Haugesund, Rogaland)
Oppstart innkreving: 2013
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: natt til 1. juli 2021 kl. 00:00
Størrelse på tilskudd: 190 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2026
Finnfast (Finnøy-Rennesøy, Rogaland):
Oppstart innkreving: 2009
Dato og tidspunkt for avvikling av innkreving: natt til 1. juli 2021 kl. 00:00
Størrelse på tilskudd: 130 millioner kroner
Forventet nedbetalingsår uten tilskudd: 2023
Les også: