Volvos neste elbil skal heve sikkerheten enda et hakk

Etterfølgeren til XC90 blir helelektrisk, og den aller sikreste Volvo-modellen noensinne.


Volvo er ikke bare blant de som har satt tøffe klimamål i årene framover, men svenskene vil også vært ledende når det kommer til sikkerhet. De har enkelt og greit en nullvisjon rundt trafikkdrepte, og skal de nå det må de ha teknologisk hjelp.

Om vi går tilbake til begynnelsen av 2000-tallet var en nullvisjon ganske så urealistisk, noe også selvkjørende biler var. Og de to henger sammen.

Teknologien har nå kommet så langt at det allerede nå ruller førerløse biler rundt i enkelte områder, og det er altså godt nytt for en nullvisjon rundt trafikkdrepte.

Volvo har selvsagt tatt i bruk ny teknologi de også, og tidligere i år ble det også kjent at de inngår et samarbeid med grafikkort-gigantene Nvidia. Dette er svært viktig på veien mot selvkjørende biler, ettersom dette selskapet lager små superhjerner som lærer bilen å kjøre.

Nvidia Drive Orin er en selvlærende og lynrask megahjerne med kunstig intelligens (AI) som skal være klar i 2022, og denne AI-computerplattformen er så imponerende at det nesten er umulig å fatte.

Denne er nemlig i stand til vanvittige 254 tera med operasjoner per sekund, og dette er på fagspråket kalt for TOPS. 254 tera høres kanskje ikke all verden ut, men dette er altså svimlende 254 billioner operasjoner ‒ i sekundet. Slå den!

Volvos ønsker å være først med denne superbrikken, og målet er at den elektriske etterfølgeren til XC90 bygd på en ny SPA2-plattform blir den første bilen med Orins superhjerne.

Men skal biler bli selvkjørende holder det ikke bare med å tenke lynraskt, for slike biler må også kunne se. Dette sørger ting som radar, lidar og kameraer for.

For å få dette til samarbeider Volvo blant annet med selskapet Luminar, som utvikler toppmoderne lidar som skal jobbe sammen med Orin.

Og for å få alt dette til å snakke sammen har Volvo sitt eget ess, programutvikleren Zenseact. Dette etablerte de i 2017, og visjonen for disse er å opprette autonome kjøreplattformer ‒ altså det som legger grunnlaget for selvkjørende biler. De utvikler altså selvkjørende teknologi.

Så med teknologi og programvare fra Nvidia, Luminar og Zenseact skal den neste elbilen fra Volvo drive fram en ny generasjon av det som kalles collision avoidance-teknologi, altså biler som selv kan unngå kollisjoner.

– Volvo Cars er og har alltid vært en leder innen sikkerhet, sier Håkan Samuelsson, CEO hos Volvo.

‒ Vi vil nå definere det neste nivået innen bilsikkerhet. Ved å ha hardware som dette som standard kan vi kontinuerlig forbedre sikkerhetsfunksjonene over-the-air (OTA) og introdusere avanserte selvkjørende teknologisystemer, noe som vil forsterke vårt lederskap innen sikkerhet.

OTA betyr at bilenes programvare kan oppdateres automatisk, noe som gjør at Volvo enkelt kan gjøre bilene sikrere jo mer avansert programvaren blir. Og Volvo ønsker programvare som adressere de mest vanlige trafikksituasjonene som gir alvorlige skader og fatale ulykker i trafikken.

– Vi har en ambisjon om å levere stadig sikrere biler og vår visjon er på komme til et nivå der det ikke er kollisjoner i det hele tatt. Etter hvert som vi forbedrer sikkerhetsteknologien vår over-the-air, forventer vi også at kollisjoner blir stadig sjeldnere og vi håper med det å redde flere liv, sier Henrik Green, CTO i Volvo Cars.

Avansert ADAS-teknologi (Advanced Driver-Assistance Systems) begynte å dukke opp på 1990-tallet, og hadde da fokus rundt å varsle føreren om potensielle, umiddelbare trusler. Nå har utviklingen kommet så langt at ADAS griper inn ved behov for å avverge kollisjoner og andre potensielle farlige situasjoner.

Volvo ser også en annen positiv ting med å lage biler som selv forhindrer ulykker, nemlig billigere forsikringer. Færre ulykker betyr færre kostander for forsikringsselskapene, og bør dermed også gi billigere forsikringer.

Utover sensorpakken og det intelligente datasystemet, skal etterfølgeren til XC90 også komme med et back-up-system for nøkkelfunksjoner som styring og bremsing – noe som gjør bilen «hardware-klar» for sikker, selvkjøring den dagen det blir tilgjengelig.

Svenskene sier at disse back-up-systemene og den øvrige teknologien med tiden skal åpne opp for mer bruk av det selvkjørende systemet kalt Highway Pilot, som navnet sier er ment for bruk på motorveier.

Highway Pilot er utviklet sammen med Zenseact, og skal ifølge Volvo gjøres «tilgjengelig og aktivert for kunder til bruk på utvalgte geografiske strekninger, og under visse forhold, den dagen det er verifisert at systemet er sikkert og oppfyller regulatoriske og juridiske krav».

Volvo har fortsatt ikke sagt noe konkret om den kommende elbilen, men nå vet vi at den bør bli ganske så sikker å bruke takket være ny og avansert teknologi og øyne i nakken.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter