HjemNyheterÅpner for flere bøter rundt elsparkesykler

Åpner for flere bøter rundt elsparkesykler

Det strammes nå inn mot uvettig bruk av elektriske sparkesykler. Nå kan det vanke både parkingsbøter og bøter for å kjøre i forbudte soner.

Det gikk som det måtte. Da hovedstaden for et par år siden begynte å flomme over med elektriske sparkesykler som kunne leies, gjorde verken lokale eller sentrale myndigheter noe for å begrense eller regulere bruken.

- Annonse -

Resultatet har blitt et salig kaos av sparkesykler fra diverse tilbydere, både slengende rundt på fortauene og susende mellom gående ‒ natt som dag. Dette har skapt stor frustrasjon, og spesielt problematisk for de med nedsatt syn.

I fjor høst våknet de sentrale politikerne, og samferdselsminister Knut Arild Hareide gikk til kamp mot de til dels lovløse tilstandene.

Han ba Statens vegvesen om å «utrede egnede reguleringer og høringsforslag til forskriftsendringer etter vegtrafikklovgivningen som kan håndtere utfordringene knyttet til fremkommelighet og ulykker». Enklere sagt, Hareide ville rydde opp i kaoset.

Nå har ministeren formelt innledet ryddejobben.

- Annonse -

– Elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy er et populært og fleksibelt supplement til det øvrige mobilitetstilbudet, særlig i de største byene, sier Hareide.

Men:

‒ Samtidig gir det betydelige utfordringer i form av ulykker og konflikter med andre trafikanter, og fremkommelighetsutfordringer for andre trafikanter. Nå vil vi gi ytterligere mulighet til å håndheve regelverket effektivt, ved at kommunene kan gi gebyr for parkering i parkeringsforbudssoner og politiet kan ilegge forenklet forelegg i soner med bruksforbud, sier samferdselsministeren.

Knut Arild Hareide. (Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepart.)
Knut Arild Hareide. (Foto: Frøydis Tornøe, Samferdselsdepart.)

De nye reglene trådte i kraft 18. mai, og åpner altså for hardere lut mot de som ikke tar hensyn. Dette åpner blant annet for muligheten for å ilegge parkeringsgebyr for feilparkeringer med små elektriske kjøretøy på lik linje med andre kjøretøy, mens kommunene også kan sette opp nye skilt med parkeringsforbudssoner, bruksforbudssoner og fartsgrensesoner i et forsøk på å regulere de elektriske sparkesyklene.

- Annonse -

Boten for feilparkering er på 900 kroner, mens et forenklet forlegg ved overtredelser av skiltede innkjøringsforbud og bruksforbudssoner er på 1.300 kroner.

– Det skal bli enda tydeligere hva som er lov og ikke lov i bruken av elektriske sparkesykler, sier Hareide.

‒ Derfor vil det nå kunne komme soner hvor det ikke er lov til å parkere eller bruke elsparkesykler flere steder, og soner med bestemte fartsgrenser. Det er kommunene selv som innfører slike soner, legger han til.

En annen lov som skal gjøre at byene ikke blir oversvømmet av utleie-sparkesykler ble vedtatt av Stortinget 14. juni, og denne skal regulere utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn.

‒ Det betyr at kommunene nå har adgang til å regulere utleie av elsparkesykler der virksomheten baserer seg på at elsparkesyklene parkeres på offentlig grunn. Jeg har tro på at dette kan bli et effektivt verktøy for mange kommuner, sier Hareide.

Dette er noen av de viktigste reglene for elsparkesykler:

  • Du har vikeplikt for biler og syklister fra høyre. Det betyr at du ikke skal være til hinder for de som kommer fra høyre. Du som skal vike skal vise dette ved å senke farten eller stanse. Denne regelen gjelder ikke når noe annet er skiltet, som for eksempel på forkjørsvei.
  • Du har vikeplikt for biler og andre kjøretøy i veibanen når du kjører små elektriske kjøretøy i fotgjengerfeltet. Det betyr at du må stoppe og vente til det er klar bane eller til bilene stopper før du kan krysse gangfeltet.
  • Bilene skal stoppe for deg dersom du går av den elektriske sparkesykkelen og triller sparkesykkelen over fotgjengerfeltet.
  • Stopp for rødt trafikklys når du kjører i veien.
  • Det skal bare være én person på elsparkesykkelen eller andre små elektriske kjøretøy. Det er ikke tillatt med passasjer.
  • Du har lov til å sykle på fortau, gangvei og gangfelt, så lenge du viser hensyn og tilpasser farten til fotgjengere. Når du skal kjøre forbi fotgjengere på fortau, gangvei og gangfelt er øvre fartsgrense 6 km/t ved passering.
  • Er det for mange mennesker der til at dette (foregående punkt) er mulig, har du ikke lov til å sykle eller kjøre på fortauet. Da skal du gå av og trille elsykkelen på fortauet eller kjøre ut i veibanen.
  • Du skal ikke kjøre i ruspåvirket tilstand. Er du så beruset at du ikke har kontroll på sparkesykkelen, må du trille den.

Kilde: Statens vegvesen

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her