Brabham gjør comeback med en vanvittig kjøremaskin. Og nå kommer også eksemplarene som det er mulig å få skilt på.
Da Brabham annonserte at de kommer med en ny superbil kalt BT62 var det en bakside ‒ en veldig mørk en.
Den vanvittige bilen på 910 kilo og med 710 hestekrefter under panseret var nemlig kun designet for å kjøre på racerbanen med.
Ja, det var en av tidenes største festbrems ‒ en real uppercut for de som faktisk har råd til å kjøpe en slik kjøremaskin.
Tilbakemeldingene lot da heller ikke vente på seg, og det er garantert ikke morsomt å få sure millionærer på tråden. Rikfolkene er da også vant til å få viljen sin, noe de også har fått denne gang.
Den australske produsenten sier nå at de vil lage biler som også er gatelovlig, slik at det skal være enklere for eierne å ta BT62 med seg til racerbanen. Brabham understreker at ytelsen og kraften i de gatelovlige variantene blir den samme som i den opprinnelige.
Og det er ville greier Brabham har satt sammen.
Bilen veier 972 kilo takket være utstrakt bruk av karbonfibre, har en 5,4-liters V8 som yter 710 hestekrefter og et dreiemoment på 667 Nm. Den har altså en kraft-til-vekt-ratio på 730 hestekrefter per tonn, noe som er ganske så unikt.
For å holde den plantet til asfalten sørger de aerodynamiske elementene for et marktrykk tilsvarende 1.200 kilo, og det bør være mulig å ta svingene i svimlende hastigheter med BT62.
Bilen er en slags hyllest til Brabham-lagets 35 formel 1-seire og fire VM-titler, og er bygd opp fra grunnen av med fokus på føreren.
Den er så potent at Brabham rett og slett ikke tør å slippe nye eiere løs uten at disse kurses, og den er altså designet for racerbanen.
‒ Vi designet BT62 for å være en fullblods racerbil, og vårt omfattende testprogram har avdekket at den er det. Dette er ikke en bil designet for veien, understreker David Brabham.
‒ Når det sagt er det klart at noen kunder er ivrige for å få et gatelovlig alternativ for sine BT62, spesielt for å kjøre til og fra banen. Min far Jack var alltid kundefokusert, og vi vil fortsette i det sporet.
Jack Brabham, som har et «sir» foran navnet, er en motosportlegende som startet sitt første team for 49 år siden, og ble selv verdensmester tre ganger. Andre legender som har kjørt biler signert Brabham er førere som Graham og Damon Hill, Niki Lauda, Nelson Piquet og Denny Hulme.
Laget trakk seg fra formel 1 i 1992, men har siden vært involvert i annen motorsport.
Nå utvider de altså horisonten, og planen er å lage 70 BT62 som en hyllest til at det var 70 år siden Jack Brabham debuterte i motorsport i 1948.
Prisen er enkelt og greit satt til 1 million pund, og skal du ha gatevarianten koster det deg ytterligere 150.000 pund.
Den første gatelovlige varianten av BT62 skal være leveringsklar til sommeren, og den får blant annet teknologi som hever akslingen over fartsdumpene og klimaanlegg.
For man vil jo helst ikke være svett før man kommer til racerbanen.
Følg bil24 på Facebook