- Annonse -
HjemNyheterIkonisk merke gjør comeback med superbil

Ikonisk merke gjør comeback med superbil

Brabham BT62 er designet for å være helt unik, og tar opp arven etter en legendarisk formel 1-bil.

Superbilen BT62 er mer eksakt arven etter formel 1-bilen til Jack Brabham, noe som vi kan se av fargen. Den er den samme som Brabhams formel 1-hadde da han blant annet vant Frankrikes Grand Prix i 1966.

- Annonse -

Men la oss ta historien først.

Brabham har en 70 år lang sådan, og startet da australske Jack Brabham, faktisk så hyllet i England og Australia at han er en sir, kjørte sitt første motorsportløp i 1948.

Men å være førere var ikke nok, så han stiftet sitt eget lag for 48 år siden, og kom med sin første bil i 1961. De som kan formel 1-historien kjenner nok navnet, for det er litt av et historisk sus over merket.

Legendariske førere som Graham og Damon Hill, Niki Lauda, Nelson Piquet, Denny Hulme og selvsagt Jack Brabham har alle rattet en Brabham, og grunnleggeren selv er for eksempel verdensmester i formel 1 hele tre ganger. Han er faktisk den eneste som har blitt verdensmester i formel 1 med sitt eget lag, noe han klarte i 1966.

- Annonse -

Selskapet har til og med vært eid av Bernie Ecclestone, tidligere sjef av formel 1.

Laget trakk seg fra formel 1 i 1992 med store økonomiske problemer, blant annet grunnet tidligere eide Ecclestone. Men selskapet har overlevd, og er fortsatt involvert i noe motorsport.

Men det skjer også andre og store ting i kulissene.

De har nemlig stiftet et nytt selskap kalt Brabham Automotive, og det selskapet har nå viste fram sin aller første bil ‒ Brabham BT62.

- Annonse -

Og det er litt av en superbil, så det er bare å holde seg fast når de tørre faktaene presenteres.

Bilen veier 972 kilo takket være utstrakt bruk av karbonfibre, har en 5,4-liters V8 som yter 710 hestekrefter og et dreiemoment på 667 Nm. Den har altså en kraft-til-vekt-ratio på 730 hestekrefter per tonn, noe som er ganske så vilt.

For å holde den plantet til asfalten sørger de aerodynamiske elementene for et marktrykk tilsvarende 1.200 kilo, og det bør være mulig å ta svingene i svimlende hastigheter med BT62.

Den daglige lederen, David Brabham, var da også stolt som en hane da han presenterte bilen onsdag.

‒Det er med stor stolthet at jeg hedrer og tar min fars arv videre ved å skrive det neste kapittelet i Brabham-historien. Brabham Automotives første skritt er Brabham BT62, en bil som virkelig er verdig til å bære den ikoniske Brabham-navnet, sa han.

Brabham junior er for øvrig en meget kjent racingutøver, og foruten å ha kjørt formel 1 har han også vunnet Le Mans.

Så vi kan forvente at BT62 er en skikkelig kjøremaskin.

De har fulgt samme oppskrift som ga Brabham-laget 35 formel 1-seire og fire VM-titler, og er bygd opp fra grunnen av med fokus på føreren.

Billig er den dog ikke, så vi får se om det kommer til å bli kamp om de som lages. Prisen har de enkelt og greit satt til én million pund, 11 millioner kroner. Antall biler er begrenset til 70 stykker som en hyllest til 70 år med Brabham, hvorav de 35 første vil hylle de 35 formel 1-seirene til teamet.

Om du mot formodning skulle få tak i en slik, så slipper ikke David Brabham deg rett bak rattet. Nei, du blir sendt på kurs hvor for å kunne håndtere denne maskinen best mulig. Som Brabham selv sier, både føreren og bilen ønsker å utnytte potensialet fullt ut.

Det ultimate målet til Brabham Automotive er å gjøre comeback på racerbanen. Og de sikter seg ikke overraskende inn på Le Mans.

Og nei, den er ikke laget for veiene. Dette er kun en rendyrket racer med to seter.

Så vi må nok nøye oss med bildene. Her har du noen:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...
Dette er verdens raskeste elbil, for en Porsche Taycan Turbo S slettet nemlig runderekorden til en Tesla Model S Plaid rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video. For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn...
Det var oppsiktsvekkende få elbilister som trenge veihjelp etter å ha kjørt bilen tom for strøm denne sommeren. (Fotos: NAF)

Få elbiler går tom for strøm

Faktisk var det flere biler som hadde tom tank enn det var strømtomme elbiler som måtte berges i sommer. Også...
MG4 kan fort bli en like stor suksess som MG ZS har blitt her i Norge. (Fotos: MG)

Pris og rekkevidde klar for MG4

Britiske MG har på gang en potensiell norsk storselger, nemlig den linjelekre og kompakte MG4 Electric. Hvilke forventninger MG hadde...
Maxus eT90 blir den aller første helelektriske pickupen tilgjengelig i Europa, og de første eksemplarene er forhåpentligvis på plass i Norge allerede i år. (Fotos: RSA)

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til...
Både Semi Truck og Cybertruck nærmer seg nå produksjonen, noe helt sikkert mange ser fram til. (Fotos: Tesla)

To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år. Tesla-sjef Elon Musk...
Rodin Fzero skal være raskere enn en formel 1-bil rundt en bane. (Fotos: Rodin Cars)

Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane. Over i vakre New Zealand finner vi noen...
Dette er en splitter ny 1965-modell. (Fotos: Bizzarrini)

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel...
Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her