Annonse
HjemNyheterIkonisk merke gjør comeback med superbil

Ikonisk merke gjør comeback med superbil

Brabham BT62 er designet for å være helt unik, og tar opp arven etter en legendarisk formel 1-bil.

Superbilen BT62 er mer eksakt arven etter formel 1-bilen til Jack Brabham, noe som vi kan se av fargen. Den er den samme som Brabhams formel 1-hadde da han blant annet vant Frankrikes Grand Prix i 1966.

Men la oss ta historien først.

Brabham har en 70 år lang sådan, og startet da australske Jack Brabham, faktisk så hyllet i England og Australia at han er en sir, kjørte sitt første motorsportløp i 1948.

Men å være førere var ikke nok, så han stiftet sitt eget lag for 48 år siden, og kom med sin første bil i 1961. De som kan formel 1-historien kjenner nok navnet, for det er litt av et historisk sus over merket.

Saken fortsetter under Annonsen

Legendariske førere som Graham og Damon Hill, Niki Lauda, Nelson Piquet, Denny Hulme og selvsagt Jack Brabham har alle rattet en Brabham, og grunnleggeren selv er for eksempel verdensmester i formel 1 hele tre ganger. Han er faktisk den eneste som har blitt verdensmester i formel 1 med sitt eget lag, noe han klarte i 1966.

Selskapet har til og med vært eid av Bernie Ecclestone, tidligere sjef av formel 1.

Laget trakk seg fra formel 1 i 1992 med store økonomiske problemer, blant annet grunnet tidligere eide Ecclestone. Men selskapet har overlevd, og er fortsatt involvert i noe motorsport.

Men det skjer også andre og store ting i kulissene.

De har nemlig stiftet et nytt selskap kalt Brabham Automotive, og det selskapet har nå viste fram sin aller første bil ‒ Brabham BT62.

Og det er litt av en superbil, så det er bare å holde seg fast når de tørre faktaene presenteres.

Bilen veier 972 kilo takket være utstrakt bruk av karbonfibre, har en 5,4-liters V8 som yter 710 hestekrefter og et dreiemoment på 667 Nm. Den har altså en kraft-til-vekt-ratio på 730 hestekrefter per tonn, noe som er ganske så vilt.

For å holde den plantet til asfalten sørger de aerodynamiske elementene for et marktrykk tilsvarende 1.200 kilo, og det bør være mulig å ta svingene i svimlende hastigheter med BT62.

Den daglige lederen, David Brabham, var da også stolt som en hane da han presenterte bilen onsdag.

‒Det er med stor stolthet at jeg hedrer og tar min fars arv videre ved å skrive det neste kapittelet i Brabham-historien. Brabham Automotives første skritt er Brabham BT62, en bil som virkelig er verdig til å bære den ikoniske Brabham-navnet, sa han.

Brabham junior er for øvrig en meget kjent racingutøver, og foruten å ha kjørt formel 1 har han også vunnet Le Mans.

Så vi kan forvente at BT62 er en skikkelig kjøremaskin.

De har fulgt samme oppskrift som ga Brabham-laget 35 formel 1-seire og fire VM-titler, og er bygd opp fra grunnen av med fokus på føreren.

Billig er den dog ikke, så vi får se om det kommer til å bli kamp om de som lages. Prisen har de enkelt og greit satt til én million pund, 11 millioner kroner. Antall biler er begrenset til 70 stykker som en hyllest til 70 år med Brabham, hvorav de 35 første vil hylle de 35 formel 1-seirene til teamet.

Om du mot formodning skulle få tak i en slik, så slipper ikke David Brabham deg rett bak rattet. Nei, du blir sendt på kurs hvor for å kunne håndtere denne maskinen best mulig. Som Brabham selv sier, både føreren og bilen ønsker å utnytte potensialet fullt ut.

Det ultimate målet til Brabham Automotive er å gjøre comeback på racerbanen. Og de sikter seg ikke overraskende inn på Le Mans.

Og nei, den er ikke laget for veiene. Dette er kun en rendyrket racer med to seter.

Så vi må nok nøye oss med bildene. Her har du noen:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,128FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse