Hei, Huracán ble akkurat mye slemmere


Er du på jakt etter en bil som kan by på 2,22 kilo per hestekrefter? Lamborghini har nå en slik. Se bilder.

Sportsbilprodusentene er travle folk. For det dukker nemlig stadig opp noe helt nytt, og de er nesten alltid litt slemmere enn det som var.

Sånn er det også med den nye varianten av Huracán.

Lamborghini har nemlig kjørt den nåværende modellen gjennom en aldri så liten «bli ny»-operasjon, og kan nå presenterer Huracán EVO ‒ det neste steget på evolusjonsstigen.

‒ Det er et skritt framover, sier Stefano Domenicali, styreleder hos produsenten.

‒ Den er bemerkelsesverdig enkelt å kjøre, samtidig som den gir den mest responsive, sensoriske og smidige kjøreopplevelsen ‒ i alle miljøer.

Store ord der altså, men så er da også Huracán EVO en ganske så ny bil.

De har flikket videre på V10-motoren, og gitt den både mer hester og grommere lyd. EVO kan by på 640 hk ved 8.000 r/min og et dreiemoment på 600 Nm ved 6.500 r/min. Og med en tørrvekt på 1.422 kilo betyr dette altså 2,22 kg/hk.

I rene tall betyr dette 0-100 km/t på 2,9 sekunder, og dobles distansen går dette unna på 9,0 sekunder. Bremsingen fra 100 km/t og ned til 0 går unna på småpene 31,9 meter, mens toppfarten er oppgitt til mer enn 325 km/t.

Lamborghini har også fokusert på aerodynamikk, og gitt den både en ny front og ny splitter på frontvingen som skal gi enda bedre marktrykk. På de to sidene har de gitt den et nytt hjulsdesign og luftinntak, og bak har de kopiert racingbroren med å heve eksosstussene enda høyere på bakfangeren.

Produsenten har absolutt ikke gitt seg der, men har satt inn masse ny teknologi som både skal holde bilen bedre på veien og gjøre den mer moderne på innsiden.

De kan blant annet by på noe som kalles en dynamisk kontrollenhet som visstnok skal vite hva du kommer til å gjøre, og foreta justeringer i forkant slik at du slipper å ende opp i grøfta når du dundrer inn i svingen.

På innsiden har også framtiden innhentet Lambo, for de har faktisk puttet inn en berøringsskjerm på 8,4 tommer som styrer det meste, Ja, de har til og med støtte for Apple CarPlay i EVO-versjonen. Så jepp, nå banner de litt i kirka.

Ikke minst når vi også vet at de har integrert navigasjon i multimediasystemet, og nå finner du til og med en videoavspiller der. Og Siri. Jepp, Lamborghini har hentet inn Apples snakkende hjelper og plassert henne i en sportsbil.

Hvor skal dette ende?!

Vi vet jo at Lamborghini er eid av Volkswagen-gruppen gjennom Audi, som jo selv har 2. generasjon av R8 på gang.

Så tiden da det var skummelt bare å sette seg inn i en Lamborghini er nok helt sikkert forbi, og Huracán EVO har blitt nesten like moderne som 2. generasjonen av R8 kommer til å bli.

Hva prisen her i Norge ender på vet vi ikke, men i Storbritannia er den satt til 165.256 pund. I skrivende stund er det 1,81 millioner kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter