Hjem / Superbiler / Den raskeste Audi-modellen noensinne
Audi R8 har blitt både sterkere og tøffere. (Alle foto: Audi)
Audi R8 har blitt både sterkere og tøffere. (Alle foto: Audi)

Den raskeste Audi-modellen noensinne

Audi setter nå 2. generasjonen av R8 i produksjonen, og den blir litt av et fartsmonster.

«Født på banen, laget for veien». Det er slagordet Audi har kommet opp med for den nye R8, en racer bygget for å kjøre på vanlige veier med. Og de overdriver ikke.

Annonse

For 2. generasjonen R8 arver en masse deler fra de rendyrkede racingversjonene R8 LMS GT3 (presentert tidligere denne måneden) og R8 LMS GT4 (kom i fjor). Faktisk har Audi regnet på hvor mye, og kommet fram til at den nye R8 deler 50 prosent av delene med LMS GT3 og 60 prosent av delene med LMS GT4.

En av de tingene de deler er det bankende hjertet ‒ nemlig V10-motoren. Den kan leveres i to ulike utgaver til kundene, og produseres på Audis motorfabrikk i ungarske Győr.

Den er altså sterkere enn noen serieproduserte Audi i historien, og motoren i standardutgaven vrir nå ut 570 spreke hester. Topputgave byr på solide 610 hestekrefter, og sender bilen av gårde fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten er heller ikke til å kimse av, 330 km/t.

Så den er altså litt sterkere enn forrige generasjon, men den er også langt tøffere i trynet.

Singleframe-grillen er både bredere og flatere, tykke lister deler de store luftinntakene og støtfangerne foran og radiatorgrillen bak er bredere. Og den sitter lavt på veien.

Annonse

Slik ser den nye R8 ut i toppløs form:

Og morsomt nok deler faktisk den villeste modellen til Audi en ting med den aller minste modellen til produsenten, den nye Audi A1 Sportback.

Den lille sportslige A1 har nemlig fått tre luftåpninger rett under panseret, noe som er et nikk til den gamle rallybilen Sport quattro fra 1984 som hadde det samme.

R8 skal selvsagt ikke være noe dårligere, og har fått de tre samme åpningene foran.

Det er ganske morsomt å sammenlikne de to bilene sett fra fronten, for de er faktisk ikke så forskjellige som man kanskje trodde. Sjekk selv, og ja, A1 er øverst av de to!

Audi opplyser at det er mulig å velge mellom tre ulike eksteriørpakker avhengig av motorisering. Disse pakkene gir ulike detaljer til blant annet frontfangeren, sidedekoren og diffuseren. Og vi snakker om en Audi her, så selvsagt er det mulig å få en masse ekstrautstyr og skreddersy mange detaljer på sin Audi R8 – både innvendig og utvendig.

Den nye generasjonen får også tre kjøremoduser avhengig av motorvalget, Dry, Wet og Snow. Dette sikrer et enda bedre grep på veien, og ifølge Audi reduserer den elektroniske stabilisasjonskontrollen (ESC) bremselengden fra 100-0 km/t med opptil 1,5 meter. Fra 200-0 km/t sørger dette systemet for å kutte bremselengden med opptil 5 meter.

Audi R8 Coupé og Spyder går nå inn i produksjon, og de nye modellene kommer for salg i Europa tidlig til neste år.

Her er flere bilder av tidenes sprekeste serieprodusert Audi:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Audi viser oss noe helt ellevilt med PB18 ‒ en elbil med 764 hk. (Alle foto: Audi)

Elbil fra Audi med 764 hestekrefter

Audi har vist fram et fartsmonster av en elbil med 764 hestekrefter og «morgendagens» elbilbatterier. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *