Dette har Bugatti aldri gjort tidligere

En Bugatti-logo rundt en hestesko med 24 karats gull? Gjerne det, takk.


Før vi tar fatt på det som dette skal handle om, må vi forklare et par ting. Nemlig logoen og selve bilen.

Ettore Bugatti grunnla bilmerke tilbake i 1909, og da han hadde klar sin første offisielle bil, Type 13, utstyrte han den også med et ovalt merke laget av metall på radiatorgrillen. Han sto selv bak logoen som hadde rød bakgrunn og hvite bokstaver, inspirert av logoen til sin tidligere arbeidsgiver.

Alt skal som kjent være perfekt med en Bugatti, og Ettore la sterke føringer også rundt logoen. Formen skulle dannes ved å kutte en sylinder med en diameter på 45 mm i en vinkel på 30 grader, og slik har det også blitt.

Vel, foruten Type 41 Royale fra 1926. Den hadde av alle ting en dansende elefant, en kopi av og hyllest til en skulptur laget av hans avdøde bror Rembrandt.

Logoen inneholder også mer eller mindre skjulte «koder». Initialene EB (Ettore Bugatti) står i svart over «Bugatti», og det er 60 røde prikker på en hvit kant. Rød står for kraft og lidenskap, hvit for eleganse og adel, og svart for fortreffelighet og mot.

Ifølge legenden symboliserer de 60 prikkene perler eller tråder i en stil som samsvarte med Jugendstil-moten som var populær for rundt 120 år siden.

Dagens logo består av 970 sterling sølv, og er ifølge Bugatti viktigere for dem enn noen lettvekts-materialer. Dagens logo lages nå av et tysk selskap som heter Poellath, selvsagt for hånd, og er kalt Macaron.

Ettore Bugattis eldste datter het L’Ébé, og det var også et skjult budskap. Navnet består nemlig av EB, akkurat som i det røde Bugatti-merket.

Også dagens Bugatti er stolt av L’Ébé ‒ faktisk så mye at de nå har døpt tre biler etter henne. Det nærmer seg slutten for Chiron og Chiron Sport her i Europa, og for å virkelig avslutte med et smell har franskmennene laget en Chiron og to Chiron Sport som bærer L’Ébé-navnet.

Disse tre har en litt mer Art Deco-stil, og har hentet karakterlinjer fra den berømte Bugatti Type 57 G Tank som vant Le Mans i 1937. På L’Ébé er disse linjene i gull, og glitrer mot den eksponerte blåtonede karbonkroppen ‒ og det er selvsagt også andre L’Ébé-signaturer rundt om på og i bilen.

Gullet finner også veien til deler av motordekselet og til hjulene som også har en diskré gullfarge, og så har vi hele poenget med denne saken ‒ hesteskoen og det berømte ovale røde merket.

Bugatti og Poellath har nemlig brukt fem år, ja, 5 år, på å utvikle en ny gull-Macaron som nå skinner på grillen til Chiron L’Ébé. Det er kanskje ikke så rart, merket er kun 44 centimeter langt og 40 centimeter bredt.

Bugatti tuller som kjent ikke, så de har gått for 24 karats gullfinish, og resultatet er en front som rett og slett tar puste av deg.

Men det er ikke bare fronten som blir imponerende ved å kjøre på med eksklusivt gull.

Tre minimalistiske og slående gullfargede linjer seg fra fronten til baksiden over «Blue Royal»-karbonkarosseriet, noe som skaper en imponerende kontrast. Det synlig karbonet minner om Ettore Bugattis sofistikerte touring-modeller.

Det gjør heller ingenting at motordekslet til den gedigne W16-motoren også er gullbehandlet, ei heller at undersiden av bakvingen også utsmykket med «L'Ébé»-skrift i gull eller at B-logoen og felgene gull-glitrer om kapp med bilen.

På innsiden går det også i gull og L’Ébé-signaturer, og ikke minst har de sydd inn blodslinjen av biler som til slutt endte opp med Chiron i dørpanelene. Alt dette kan du selv sjekke ut.

For vi har en masse bilder av den glitrende utgaven, så kos deg med disse.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene