- Annonse -
HjemNyheterDette har Bugatti aldri gjort tidligere

Dette har Bugatti aldri gjort tidligere

En Bugatti-logo rundt en hestesko med 24 karats gull? Gjerne det, takk.

Før vi tar fatt på det som dette skal handle om, må vi forklare et par ting. Nemlig logoen og selve bilen.

- Annonse -

Ettore Bugatti grunnla bilmerke tilbake i 1909, og da han hadde klar sin første offisielle bil, Type 13, utstyrte han den også med et ovalt merke laget av metall på radiatorgrillen. Han sto selv bak logoen som hadde rød bakgrunn og hvite bokstaver, inspirert av logoen til sin tidligere arbeidsgiver.

Alt skal som kjent være perfekt med en Bugatti, og Ettore la sterke føringer også rundt logoen. Formen skulle dannes ved å kutte en sylinder med en diameter på 45 mm i en vinkel på 30 grader, og slik har det også blitt.

Vel, foruten Type 41 Royale fra 1926. Den hadde av alle ting en dansende elefant, en kopi av og hyllest til en skulptur laget av hans avdøde bror Rembrandt.

Logoen inneholder også mer eller mindre skjulte «koder». Initialene EB (Ettore Bugatti) står i svart over «Bugatti», og det er 60 røde prikker på en hvit kant. Rød står for kraft og lidenskap, hvit for eleganse og adel, og svart for fortreffelighet og mot.

- Annonse -

Ifølge legenden symboliserer de 60 prikkene perler eller tråder i en stil som samsvarte med Jugendstil-moten som var populær for rundt 120 år siden.

Dagens logo består av 970 sterling sølv, og er ifølge Bugatti viktigere for dem enn noen lettvekts-materialer. Dagens logo lages nå av et tysk selskap som heter Poellath, selvsagt for hånd, og er kalt Macaron.

Ettore Bugattis eldste datter het L’Ébé, og det var også et skjult budskap. Navnet består nemlig av EB, akkurat som i det røde Bugatti-merket.

Også dagens Bugatti er stolt av L’Ébé ‒ faktisk så mye at de nå har døpt tre biler etter henne. Det nærmer seg slutten for Chiron og Chiron Sport her i Europa, og for å virkelig avslutte med et smell har franskmennene laget en Chiron og to Chiron Sport som bærer L’Ébé-navnet.

- Annonse -

Disse tre har en litt mer Art Deco-stil, og har hentet karakterlinjer fra den berømte Bugatti Type 57 G Tank som vant Le Mans i 1937. På L’Ébé er disse linjene i gull, og glitrer mot den eksponerte blåtonede karbonkroppen ‒ og det er selvsagt også andre L’Ébé-signaturer rundt om på og i bilen.

Gullet finner også veien til deler av motordekselet og til hjulene som også har en diskré gullfarge, og så har vi hele poenget med denne saken ‒ hesteskoen og det berømte ovale røde merket.

Bugatti og Poellath har nemlig brukt fem år, ja, 5 år, på å utvikle en ny gull-Macaron som nå skinner på grillen til Chiron L’Ébé. Det er kanskje ikke så rart, merket er kun 44 centimeter langt og 40 centimeter bredt.

Bugatti tuller som kjent ikke, så de har gått for 24 karats gullfinish, og resultatet er en front som rett og slett tar puste av deg.

Men det er ikke bare fronten som blir imponerende ved å kjøre på med eksklusivt gull.

Tre minimalistiske og slående gullfargede linjer seg fra fronten til baksiden over «Blue Royal»-karbonkarosseriet, noe som skaper en imponerende kontrast. Det synlig karbonet minner om Ettore Bugattis sofistikerte touring-modeller.

Det gjør heller ingenting at motordekslet til den gedigne W16-motoren også er gullbehandlet, ei heller at undersiden av bakvingen også utsmykket med «L’Ébé»-skrift i gull eller at B-logoen og felgene gull-glitrer om kapp med bilen.

På innsiden går det også i gull og L’Ébé-signaturer, og ikke minst har de sydd inn blodslinjen av biler som til slutt endte opp med Chiron i dørpanelene. Alt dette kan du selv sjekke ut.

For vi har en masse bilder av den glitrende utgaven, så kos deg med disse.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her