- Annonse -
HjemNyheterEn lastebil tilbakela 3.460 km på en fylling

En lastebil tilbakela 3.460 km på en fylling

Det lønner seg å tenke på kjørestil nå som vi har skyhøye drivstoffpriser. Det viser en lastebil som kjørte Danmark, Norge, Sverige, Finland og tilbake til Danmark.

Tungvekteren Iveco satser tungt på miljøvennlige kjøretøy, og har blant annet vist fram en 12 meter lang el-buss som tilbakela 543 kilometer uten en ladestopp. Det er ganske imponerende.

- Annonse -

Men de satser også på andre typer drivstoff, og et viktig felt er flytende biogass (LBG). Og de ville gjerne se hvor praktisk og miljøvennlig en slik løsning er for en ganske stor lastebil, selv i krevende nordisk landskap.

Så en Iveco S-Way med LBG på tanken startet på noe de kalte for Nordic Biogas Tour, og for den erfarne danske testføreren Jørgen Andreassen var oppgaven ganske enkel. Ha en smart kjørestil, og se hvor langt du kommer.

Løypen var en ganske utfordrende en når det kommer til miljøkjøring og forbruk, for her ventet mange utfordringer.

Han startet i København og var blant annet innom Oslo, Trondheim, Sundsvall og opp til Haparanda, før han satte kursen ned til Helsinki, tok deretter ferja over til Stockholm og kjørte tilbake til København.

- Annonse -

Hele strekningen målte 3.460 kilometer, og testføreren brukte fem dager på ferden med lastebilen med full last.

‒ Vi ville teste i praksis hvor mye vi kunne redusere miljøbelastningen ved å bruke såkalt miljøvennlig kjøring, forklarer Andreassen.

‒ I tillegg ville vi vise at det er lett å komme seg rundt i hele Norden, selv om tanken inneholder flytende biogass i stedet for diesel.

Sett i et miljøperspektiv var det voldsomme besparelser. Med flytende gass på tanken ble CO2-avtrykket redusert med voldsomme 95 prosent sammenlignet med et dieselkjøretøy.

- Annonse -

Totalt slapp Iveco S-Way LBG ut 195 kilo CO2, mens en tilsvarende diesel ville ha sluppet ut hele 2.658 kg CO2, har Iveco selv kalkulert.

Det hjelper selvsagt på at bilen både er utstyrt med Hi Cruise GPS-kjøresystem, en 12-trinns Hi-Tronix automatisert girkasse samt Iveco Eco Mode Plus. Alt dette skal garanterer for maksimal drivstoffeffektivitet.

Men.

Iveco understreker at kjørestil fortsatt har mye å si, og dette bør alle som nå sliter med skyhøye drivstoffregninger merke seg. Og få med seg tipsene til Andreassen.

Med sin forutseende kjørestil og en generell reduksjon på rundt 5 km/t av snittfarten, sparte testføreren rundt 10 prosent drivstoff på turen.

Det fremste ekspertrådet er å tilegne seg en kjørestil som er jevn og smidig, og prøve å unngå raske akselerasjoner som sluker ekstra drivstoff.

Et annet tips er skifte gir tidligere enn ellers, og holde god avstand til kjøretøyet foran slik at man unngår unødvendig bremsing.

– De fleste har nok opplevd sjåfører som kommer fram helt utslitte med skuldrene opp etter ørene. Det er et tegn på at de akselererer for mye, og blir hele tiden tvunget til å bremse, sier Andreassen, og legger til:

– Hvis du i stedet legger deg i jevn fart og holder avstand så er det som om trafikken forsvinner. Man konsentrerer seg kun om egen kjøring.

Andreassen mener at det kun med små justeringer er fullt mulig å senke drivstoff-forbruket med rundt 10 prosent over lengre turer, noe som er hyggelig både for miljøet og lommeboka.

Testføreren selv så skyhøye priser over hele Norden, noe som var en god inspirasjon på den lange turen.

– Økonomi er en sterk drivkraft, og jeg er overbevist om at vi vil se en oppblomstring av interessen for miljøvennlig kjøring i hele transportbransjen. Det vil være svært positivt for både trafikksikkerheten og miljøet, avslutter Andreassen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her