- Annonse -
HjemNyheterDS har oppdatert DS 7

DS har oppdatert DS 7

DS kjører på med både pose og sekk, for ladehybriden DS 7 E-Tense 4×4 360 får mer krefter og større elektrisk rekkevidde enn tidligere versjoner.

Citroën gjorde DS Automobiles til et eget og litt mer luksuriøst merke i 2015, og i 2017 kunne de presentere en SUV-lignende modell i det attraktive C-segmentet. Bilen het DS 7, og merket garderte seg ved også å presentere denne som en ladbar hybrid.

- Annonse -

Topputgaven så langt har vært DS 7 Crossback E-Tense 4×4 med 300 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 58 kilometer, men nå slår DS til med en ny storesøster.

‒ Vi ser fram til å få en ny og modernisert DS 7 til Norge, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for DS hos Bertel O. Steen.

‒ Ny toppmodell er alltid spennende, men vel så spennende er det nye operativsystemet IRIS, med en rekke nye funksjoner. DS fortsetter å tilby luksus og kjøreglede til de som vil ha noe ekstra.

Det nye operativsystemet Prydz Aarstrand nevner er helt nytt, og åpner for å konfigurere skjermen ned til minste detalj. Skjermen er på 12 tommer, og skal ifølge DS være intuitiv og komfortabel å betjene. Den er widget-basert, og kan dermed konfigureres etter sjåførens ønske.

- Annonse -

DS byr altså på langt mer enn flere krefter mer elektrisk rekkevidde og et nytt operativsystem, og utvendig er det endringer både foran og bak. De skarpere linjene skal gi et mer dynamisk og gjennomført uttrykk, melder DS selv.

Foran har lys-teknologien med betegnelsen DS Pixel LED Vision kommet opp i versjon 3.0, og her er det tre moduler som skal åpne for lys så langt fram som 380 meter. Lyskjeglen er også 65 meter bredt, så dette er gode nyheter for de som kjører i mørket.

Videre opplyser DS at de i tillegg til to side- og hovedlys, og er en ytterkant pixel-modul med tre enheter som inneholder 84 LED som styres av rattutslaget. De nye lysene er mer presise og kraftigere enn tidligere Matrix-varianter.

Bakerst har den oppgraderte versjonen også fått nye lykter, og merket på bagasjeluken står det nå DS Automobiles i stedet for Crossback som tidligere.

- Annonse -

Som standard kommer nye DS 7 med 19- og 20-tommers felger, mens toppmodellen er utstyrt med 21-tommers felger.

På innsiden er det mulig å få DS 7 med Nappa-skinn i to farger, og med et dashbord og dører kledd i skinn med en drapert effekt og uten skjøter. Dette skal gi en mer naturlig følelse av skinnet.

De som går for Performance Line kan klyve inn i en bil som kombinerer sort skinn med sort Acantara, og detaljer i rødt og gull skal understreke det sportslige.

Ettersom dette er en premium kompakt bil byr den også på noe ekstra snadder, som DS Active Scan Suspension og DS Night Vision.

Fjæringssystemet er utstyrt med et kamera som leser av veien foran bilen, og kan dermed tilpasse dempingen av hvert enkelt hjul.

Nattkameraet «ser» både mennesker og dyr opptil 100 meter foran bilen, og her kommer informasjonen opp på instrumentskjermen i tillegg til et varsel, forklarer DS.

Så hva med hestekreftene og den elektriske rekkevidden?

Både dagens DS 7 4×4 E-Tense 300 og den nye toppmodellen DS 7 4×4 E-Tense 360 er utstyrt med en bensinmotor med 200 hk, og begge har elektriske motorer både foran og bak som hver har over 100 hk.

Modellnavnene avslører systemeffekten på de to versjonene, så E-Tense 300 har 300 hk og E-Tense 360 kan skilte med hele 360 hk.

Batteriet er på 14,4 kWh, og den elektriske rekkevidden lyder nå på 65 kilometer ‒ opp 7 kilometer.

E-Tense 360 byr også på en app som hjelper til med å optimalisere regenereringen ved bremsing, den er senket med 15 millimeter, har bredere sporvidde (24 millimeter foran og 10 millimeter bak), kraftigere bremser og 21-tommers felger.

360 hestekrefter gir for øvrig en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,6 sekunder.

Nye DS 7 skal etter planen komme til mot slutten av året, og før det kan du sjekke ut noen bilder av den oppgraderte bilen under:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her