- Annonse -
HjemElbilerPå Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa.

Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for If en undersøkelse hvor de spurte drøyt tusen nordmenn om hva de tenkte om å kjøre ned til Tyskland via Sverige og Danmark. Svarene var ikke udelt positive.

- Annonse -

34 prosent svarte at de dropper en slik tur grunnet utfordrende lading, mens 35 prosent svarte at de med god planlegging gjerne tar en slik.

Videre svarte 7 prosent at de i så fall ville lagt ut på turen og satset på at det ordnet seg med lading, mens 25 prosent ikke var helt sikre på hva de ville gjort.

‒ Å bruke elbilen utenlands virker mer skremmende, slo kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If fast da de publiserte funnene.

NAF er på sin side klare på at en elbiltur ned til Tyskland bør gå ganske så greit.

- Annonse -

‒ Hovedregelen er at elbilferie går greit i nordvest-Europa, men forbered ladingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

Utfordringen er ganske enkelt at infrastrukturen rundt lading ikke er like godt utbygd utenfor Norges grenser. Det inkluderer våre naboland.

‒ Allerede i Sverige merker du forskjell. Og jo lenger sør og østover i Europa du kommer, dess mer utfordrende blir det å få hurtigladet elbilen, mener Sødal.

Det gjelder altså å gjøre som de 35 prosentene i If-undersøkelsen svarte, nemlig å planlegge ladingen godt.

- Annonse -

Det åpenbare rådet er å sjekke hvilke ladeoperatører som tilbyr ladepunkter langs ferieruten, og NAF råder disse til å laste ned de relevante ladeoperatørenes app og legge inn betalingskortet i appene.

‒ Det er også særlig to apper du bør ha på mobilen, nemlig Plugsurfing og Shell Recharge. Disse kan du bruke på tvers av ulike ladeoperatører i hele Europa, forklarer Sødal.

Ifølge NAF åpner Plugsurfing-appen for over 200.000 ladepunkter i Europa utenfor Norden, mens Shell Recharge-appen virker ved mer enn 275.000 ladepunkter rundt om på kontinentet.

Forbundet sier videre at det ikke er noen fasitsvar på hvor lang rekkevidde elbilen bør ha for å dra på Europa-tur, men advarer mot en ting som kan gi rekkevidde-smell ‒ høyere fartsgrenser.

Her hjemme er elbilene vant til å kjøre i 80 km/t på vanlige veier og 100 og 110 km/t på enkelte strekninger på motorveiene, men allerede over grensen til Sverige åpner det seg for 120 km/t. I Danmark øker dette til 130 km/t, og i Tyskland åpner det seg for veier med 140 km/t og mer til.

Det vil i så fall gå hardt utover forbruket, og rekkevidden vil falle.

En løsning kan være å unngå noen strekninger med de aller høyest fartsgrensene.

‒ Legg gjerne ruta langs omveier og ikke bare kjør transportetapper på motorveien. Det er ofte mer å oppleve langs småveiene, minner Sødal om.

Det er altså lurt å planlegge ladestoppene, men NAF understreker at det ikke er noe poeng å planlegge for mye. Det finnes gode apper som hjelper til med den jobben, og NAF nevner for eksempel A Better Route Planner (ABRP).

‒ Det er viktig å ha rom for litt spontanitet når du er på bilferie. Noe av sjarmen med å reise med bil, er at du kan ta ting litt på sparket, mener Nils Sødal.

‒ Planlegg den første strekningen og ta det litt derfra, men det er lurt å tenke gjennom hvor du skal lade neste gang underveis.

5 NAF-tips til elbilferien i utlandet:

  • Oppdater deg på lading i landet/landene du skal reise til. Last ned Plugsurfing eller en lignende app som går på kryss og tvers av landegrenser.
  • Lad når du stopper, ikke stopp for å lade. Da slipper du å føle på rekkeviddeangst som ødelegger ferieturen.
  • Ta med ladekabel med mode 3 på turen. Det er felles ladestandard for normallading i hele Europa.
  • Overnatt på steder som tilbyr lading. Det er deilig å starte dagen med fullt batteri.
  • Ro ned, ta pauser og nyt kjøreturen. Husk – du er på ferie.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her