På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa.


Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for If en undersøkelse hvor de spurte drøyt tusen nordmenn om hva de tenkte om å kjøre ned til Tyskland via Sverige og Danmark. Svarene var ikke udelt positive.

34 prosent svarte at de dropper en slik tur grunnet utfordrende lading, mens 35 prosent svarte at de med god planlegging gjerne tar en slik.

Videre svarte 7 prosent at de i så fall ville lagt ut på turen og satset på at det ordnet seg med lading, mens 25 prosent ikke var helt sikre på hva de ville gjort.

‒ Å bruke elbilen utenlands virker mer skremmende, slo kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If fast da de publiserte funnene.

NAF er på sin side klare på at en elbiltur ned til Tyskland bør gå ganske så greit.

‒ Hovedregelen er at elbilferie går greit i nordvest-Europa, men forbered ladingen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

Utfordringen er ganske enkelt at infrastrukturen rundt lading ikke er like godt utbygd utenfor Norges grenser. Det inkluderer våre naboland.

‒ Allerede i Sverige merker du forskjell. Og jo lenger sør og østover i Europa du kommer, dess mer utfordrende blir det å få hurtigladet elbilen, mener Sødal.

Det gjelder altså å gjøre som de 35 prosentene i If-undersøkelsen svarte, nemlig å planlegge ladingen godt.

Det åpenbare rådet er å sjekke hvilke ladeoperatører som tilbyr ladepunkter langs ferieruten, og NAF råder disse til å laste ned de relevante ladeoperatørenes app og legge inn betalingskortet i appene.

‒ Det er også særlig to apper du bør ha på mobilen, nemlig Plugsurfing og Shell Recharge. Disse kan du bruke på tvers av ulike ladeoperatører i hele Europa, forklarer Sødal.

Ifølge NAF åpner Plugsurfing-appen for over 200.000 ladepunkter i Europa utenfor Norden, mens Shell Recharge-appen virker ved mer enn 275.000 ladepunkter rundt om på kontinentet.

Forbundet sier videre at det ikke er noen fasitsvar på hvor lang rekkevidde elbilen bør ha for å dra på Europa-tur, men advarer mot en ting som kan gi rekkevidde-smell ‒ høyere fartsgrenser.

Her hjemme er elbilene vant til å kjøre i 80 km/t på vanlige veier og 100 og 110 km/t på enkelte strekninger på motorveiene, men allerede over grensen til Sverige åpner det seg for 120 km/t. I Danmark øker dette til 130 km/t, og i Tyskland åpner det seg for veier med 140 km/t og mer til.

Det vil i så fall gå hardt utover forbruket, og rekkevidden vil falle.

En løsning kan være å unngå noen strekninger med de aller høyest fartsgrensene.

‒ Legg gjerne ruta langs omveier og ikke bare kjør transportetapper på motorveien. Det er ofte mer å oppleve langs småveiene, minner Sødal om.

Det er altså lurt å planlegge ladestoppene, men NAF understreker at det ikke er noe poeng å planlegge for mye. Det finnes gode apper som hjelper til med den jobben, og NAF nevner for eksempel A Better Route Planner (ABRP).

‒ Det er viktig å ha rom for litt spontanitet når du er på bilferie. Noe av sjarmen med å reise med bil, er at du kan ta ting litt på sparket, mener Nils Sødal.

‒ Planlegg den første strekningen og ta det litt derfra, men det er lurt å tenke gjennom hvor du skal lade neste gang underveis.

5 NAF-tips til elbilferien i utlandet:

  • Oppdater deg på lading i landet/landene du skal reise til. Last ned Plugsurfing eller en lignende app som går på kryss og tvers av landegrenser.
  • Lad når du stopper, ikke stopp for å lade. Da slipper du å føle på rekkeviddeangst som ødelegger ferieturen.
  • Ta med ladekabel med mode 3 på turen. Det er felles ladestandard for normallading i hele Europa.
  • Overnatt på steder som tilbyr lading. Det er deilig å starte dagen med fullt batteri.
  • Ro ned, ta pauser og nyt kjøreturen. Husk – du er på ferie.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter