- Annonse -
HjemNyheterKlassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen for 25 år siden.

Tilbake i 1980 tok Subaru sats i rallysporten, uten at det satte store internasjonale spor etter seg. Men deres tid skulle komme ‒ takket være en mann ved navn David Richards.

- Annonse -

Briten ble selv verdensmester i 1981, men kun som kartleser for den finske legenden Ari Vatanen. For Richards var langt mer interessert å drive fram motorsporten, og ikke drive med den selv.

Det resulterte blant annet i at han opprettet selskapet Prodrive i 1983, og til å begynne med utviklet de rallybiler for Porsche.

Richards møtte etter hvert sjefene i Fuji Heavy Industries, selskapet bak Subaru, under Safari-rallyet i 1989. Og briten klarte å overtale disse til en helt ny satsting.

Det førte til at Subaru World Rally Team (SWRT) ble dannet med Prodrive i førersetet, og i 1990 stilte laget på startstreken i rally-VM med en Subaru Legacy RS.

- Annonse -

Så, i 1993 dukket bilen som skulle bli smått legendarisk opp på startstreken, nemlig den blågule Impreza med nummeret 555 på panseret.

I 1995 tok Colin McRae Subarus aller første VM-tittel, og denne bragden kopierte Richard Burns i 2001. Og de fleste husker hva som skjedde i 2003 ‒ vår egen Petter Solberg gikk nemlig helt til topps bak rattet på en Subaru Impreza WRC.

For 25 år siden ville også Subaru hylle WRC-suksessen, de hadde akkurat tatt tre konstruktørtitler på rad, med en begrenset spesialutgave av Impreza-modellen. Den ble kjent som Impreza 22B.

Dette var en 2-dørs versjon som nesten umiddelbart fikk kultstatus som den ultimate turbodrevne firehjulsdrifteren. Problemet? Subaru skulle kun lage 400 eksemplarer, og etter to dager var alle disse solgt i Japan.

- Annonse -

Resten av verden, og kanskje spesielt i Storbritannia hvor jo Prodrive holdt hus, surnet som gammel melk, og Subaru prøvde å bøte på den dårlige stemningen med å lage 24 ekstra gatebil-utgaver som skulle shippes til resten av verden.

16 av disse kom til Storbritannia via Prodrive, som tunet disse litt ekstra ‒ selvsagt gjorde de det.

Nå plusser prodrive på med enda flere eksemplarer, og disse hadde til og med parkert WRC-bilene i 1998.

For ved bruk av karbon og andre lette materialer har de trimmet vekten ned til kun 1.200 kilo, mens boxer-motoren er tunet til over 400 hestekrefter og 600 Nm dreiemoment. Det gjør at den nye utgaven blåser opp til 100 km/t på 3,5 sekunder.

Kreftene sendes til hjulene via en 6-trinns semiautomat-kasse, og de har også plusset på med en WRC-aktig launch-kontroll og dempet turbo-forsinkelsen. Girskiftet via rattspakene går for eksempel unna på 80 millisekunder. Det er kjapt!

Men det stopper ikke der. Langt derifra.

De har fiklet med differensialene, fjæringen og økt sporvidden. De har satt på nye bremser, 380 mm skiver foran og 350 mm bak, og utstyrt med dekk med profilen 235/35/19 tilpasset de nye demperne.

Dashbordet inkluderer en skjem i full bredde som inkludert en datalogger, og jaggu har de også satt inn et hydraulisk håndbrekk som automatisk kobler ut senterdiffen slik at bakhjulene kobles fra. Ja, i tillegg til standard elektrisk parkeringsbrems.

Morsomt nok har Prodrive også prøvd å gjenskape interiøret fra slutten av 1990-tallet selv om dette er en moderne bil, mens materialene er en kombinasjon av skinn, alcantara og karbondekor.

P25 som den nye utgaven heter kan ta fire passasjerer, men det er også mulighet å fjerne baksetene og få montert et delvis sikkerhetsbur i bilen.

Om du er usikker på hvor autentisk den nye bilen er, kan vi legge til at Peter Stevens har vært involvert i jobben. Ja, mannen som sto bak stylingen tilbake i 1997.

Og herr Richards er fortsatt sjef i Prodrive, og er selvsagt over seg av lykke.

‒ Den ikoniske blå Subaruen bringer tilbake minner fra en ekstraordinær æra av WRC, og det var Impreza 22B som brakte denne rallybil-ytelsen til veien, sier han.

‒ Ved å omforme denne bilen ved å bruke de nyeste teknologiene og materialene hyller Prodrive P25 røttene, og det vil være lite annet som kan matche ytelsen på den åpne veien. Jeg tror derfor vi har oppnådd vår visjon om å skape vår egen moderne tolkning av den mest ikoniske Subaru Impreza noensinne.

Så hvorfor heter den P25? Jo, Prodrive skal kun lage 25 eksemplarer som en hyllest til bilen for 25 år siden.

Prisen? Vel, drøyt 5 millioner kroner, og så kommer skatt og avgifter på toppen.

Så det er kanskje greit at alle bilene skal selges i Storbritannia.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her