- Annonse -
HjemNyheterKlassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen for 25 år siden.

Tilbake i 1980 tok Subaru sats i rallysporten, uten at det satte store internasjonale spor etter seg. Men deres tid skulle komme ‒ takket være en mann ved navn David Richards.

- Annonse -

Briten ble selv verdensmester i 1981, men kun som kartleser for den finske legenden Ari Vatanen. For Richards var langt mer interessert å drive fram motorsporten, og ikke drive med den selv.

Det resulterte blant annet i at han opprettet selskapet Prodrive i 1983, og til å begynne med utviklet de rallybiler for Porsche.

Richards møtte etter hvert sjefene i Fuji Heavy Industries, selskapet bak Subaru, under Safari-rallyet i 1989. Og briten klarte å overtale disse til en helt ny satsting.

Det førte til at Subaru World Rally Team (SWRT) ble dannet med Prodrive i førersetet, og i 1990 stilte laget på startstreken i rally-VM med en Subaru Legacy RS.

- Annonse -

Så, i 1993 dukket bilen som skulle bli smått legendarisk opp på startstreken, nemlig den blågule Impreza med nummeret 555 på panseret.

I 1995 tok Colin McRae Subarus aller første VM-tittel, og denne bragden kopierte Richard Burns i 2001. Og de fleste husker hva som skjedde i 2003 ‒ vår egen Petter Solberg gikk nemlig helt til topps bak rattet på en Subaru Impreza WRC.

For 25 år siden ville også Subaru hylle WRC-suksessen, de hadde akkurat tatt tre konstruktørtitler på rad, med en begrenset spesialutgave av Impreza-modellen. Den ble kjent som Impreza 22B.

Dette var en 2-dørs versjon som nesten umiddelbart fikk kultstatus som den ultimate turbodrevne firehjulsdrifteren. Problemet? Subaru skulle kun lage 400 eksemplarer, og etter to dager var alle disse solgt i Japan.

- Annonse -

Resten av verden, og kanskje spesielt i Storbritannia hvor jo Prodrive holdt hus, surnet som gammel melk, og Subaru prøvde å bøte på den dårlige stemningen med å lage 24 ekstra gatebil-utgaver som skulle shippes til resten av verden.

16 av disse kom til Storbritannia via Prodrive, som tunet disse litt ekstra ‒ selvsagt gjorde de det.

Nå plusser prodrive på med enda flere eksemplarer, og disse hadde til og med parkert WRC-bilene i 1998.

For ved bruk av karbon og andre lette materialer har de trimmet vekten ned til kun 1.200 kilo, mens boxer-motoren er tunet til over 400 hestekrefter og 600 Nm dreiemoment. Det gjør at den nye utgaven blåser opp til 100 km/t på 3,5 sekunder.

Kreftene sendes til hjulene via en 6-trinns semiautomat-kasse, og de har også plusset på med en WRC-aktig launch-kontroll og dempet turbo-forsinkelsen. Girskiftet via rattspakene går for eksempel unna på 80 millisekunder. Det er kjapt!

Men det stopper ikke der. Langt derifra.

De har fiklet med differensialene, fjæringen og økt sporvidden. De har satt på nye bremser, 380 mm skiver foran og 350 mm bak, og utstyrt med dekk med profilen 235/35/19 tilpasset de nye demperne.

Dashbordet inkluderer en skjem i full bredde som inkludert en datalogger, og jaggu har de også satt inn et hydraulisk håndbrekk som automatisk kobler ut senterdiffen slik at bakhjulene kobles fra. Ja, i tillegg til standard elektrisk parkeringsbrems.

Morsomt nok har Prodrive også prøvd å gjenskape interiøret fra slutten av 1990-tallet selv om dette er en moderne bil, mens materialene er en kombinasjon av skinn, alcantara og karbondekor.

P25 som den nye utgaven heter kan ta fire passasjerer, men det er også mulighet å fjerne baksetene og få montert et delvis sikkerhetsbur i bilen.

Om du er usikker på hvor autentisk den nye bilen er, kan vi legge til at Peter Stevens har vært involvert i jobben. Ja, mannen som sto bak stylingen tilbake i 1997.

Og herr Richards er fortsatt sjef i Prodrive, og er selvsagt over seg av lykke.

‒ Den ikoniske blå Subaruen bringer tilbake minner fra en ekstraordinær æra av WRC, og det var Impreza 22B som brakte denne rallybil-ytelsen til veien, sier han.

‒ Ved å omforme denne bilen ved å bruke de nyeste teknologiene og materialene hyller Prodrive P25 røttene, og det vil være lite annet som kan matche ytelsen på den åpne veien. Jeg tror derfor vi har oppnådd vår visjon om å skape vår egen moderne tolkning av den mest ikoniske Subaru Impreza noensinne.

Så hvorfor heter den P25? Jo, Prodrive skal kun lage 25 eksemplarer som en hyllest til bilen for 25 år siden.

Prisen? Vel, drøyt 5 millioner kroner, og så kommer skatt og avgifter på toppen.

Så det er kanskje greit at alle bilene skal selges i Storbritannia.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her