En skinnløs el-Jaguar med rester av fiskegarn

Britiske Lunaz har ikke nøyd seg med å gjøre en klassisk Jaguar XK120 om til en elbil, men de har også gjenbrukt fiskegarn i jakten på bærekraft.


Det er ikke mulig å mislike Lunaz, for dette britiske selskapet tar britiske bilikoner inn i framtiden ved å gjøre de elektriske. Det har de gjort med biler som Aston Martin DB6, Bentley, Range Rover, Rolls-Royce Phantom og Jaguar XK.

Og de har klar en ny versjon av nettopp XK som viser at Lunaz nå har tatt enda et steg for å bevare kloden.

Den spesielle bilen er nemlig utstyrt med et skinnfritt interiør laget av materialer funnet i havet.

Dette inkluderer tepper som er vevd av gjenvunnet fiskenett av nylon, og baksiden av disse er laget av stoff resirkulert fra marin plastforurensning ‒ som for eksempel plastflasker.

‒ Å videreføre arven fra de mest berømte bilene i verden er et kjærlighetsarbeid som kommer fra nært samarbeid med hver Lunaz-kunde, forklarer grunnlegger David Lorenz.

‒ Ved å overrekke denne vakre elektrifiserte og oppsirkulerte Jaguar XK120 avslutter vi et prosjekt som har gitt våre designere mulighet til å gjenskape den tradisjonelle materialpaletten for klassiske biler. Vi er stolte av å ta materialer og lage prosesser som betydelig reduserer den globale effekten av å nyte disse bilene ved å låse opp kraften til oppsirkulering.

Prosessen med å gjenvinne avfallsmaterialer fra havet er for øvrig ikke noe nytt, og blir brukt både moteindustrien, møbelproduksjon og selv i avansert klokkeproduksjon. Volvo har blant annet gjort dette i flere år allerede.

En global etterspørsel etter slike bærekraftige materialer har allerede en betydelig positiv miljøpåvirkning. For hvert tonn av råmaterialet som brukes til Lunaz’ teppe, spares syv fat råolje og nærmere syv tonn karbon slippes ikke ut.

Som en premium elektrisk ombygger satser selvsagt Lunaz mye på personalisering av bilene, og kunden var i tett kontakt med Lunaz da denne enda mer bærekraftige Jaguar XC120 ble laget.

Resultatet er altså et helt skinnfritt interiør, og denne er en blanding av tekstiler, tradisjonelle tresorter og resirkulerte materialer.

Lunaz forklarer at for eksempel seterammen er laget av resirkulerbart aluminium, noe som ifølge dem «tilbyr både en moderne estetikk og et alternativ til tradisjonelle klassiske materialpaletter samtidig som det leverer de funksjonelle kravene til setet».

Der det var mulig ble materialer fra den 70 år gamle bilen møysommelig restaurert for å minimere behovet for å lage nye materialer, og for å gjøre den klar for 2020-tallet satte de også inn moderne infotainment- og lydteknologi.

Dette inkluderer diskret plassering av en skjerm installert med Apple CarPlay for å betjene klientens foretrukne navigasjons- og musikkstrømmeapper.

At elbilene som Lunaz gjenskaper og oppsirkulerer faktisk er ganske så bærekraftige viser en uavhengig miljørevisjon, og denne fant ut prosessen med rekonstruksjon og elektrifisering tar tilbake mer enn 80 prosent av det innebygde karbonet fra den originale bilens produksjon. Ja, ifølge Lunaz selv.

Så Lunaz, hvor en av eierne for øvrig er den tidligere England-kapteinen David Beckham, holder ikke bare liv i klassikerne nå som elbilæraen er over oss, men de gjør det også på en mer bærekraftig måte.

Og resultatet er ganske så elegant og oppsiktsvekkende, så sjekk ut den skinnløse og elektriske Jaguar XK120 med materialer av både fiskegarn og plastflasker.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter