- Annonse -
HjemNyheterNordmenn syns det er greit å bryte fartsgrensen

Nordmenn syns det er greit å bryte fartsgrensen

Hele 60 prosent av de som deltok på en fersk undersøkelse svarer at det er greit å kjøre for fort.

Det er en evig diskusjon rundt fartsgrenser, for det er en balansegang å sette den riktige farten.

- Annonse -

Det ser man for eksempel på miljøgrensene som innføres rundt Oslo om vinteren, hvor bilistene under gode forhold med de er for lave og køen av biler går gjerne 10 km/t over fartsgrensen på 60 km/t.

Norge er også blant de mer restriktive landene i Europa med en toppfart på 110 km/t, mens Sverige, Finland og noen andre har 120 km/t, et titalls land har 130 km/t, et par land har 140 km/t og Tyskland har til og med grenser over dette.

Men dette er på de gode veiene som også er bygd for høye hastigheter, for som vi vet er det mange krevende og langt mindre trygge veier i Norge. Og tidligere dybdeundersøkelser av dødsulykker har da også påvist at fart har vært en medvirkende faktor i 35 prosent av alle disse.

‒ Fartsgrensene er en av hovedgrunnene til at Norge er blant de beste landene i verden på trafikksikkerhet, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

- Annonse -

Men nordmenn bryter gjerne fartsgrensene. I 2020 hadde politiet ikke færre enn 117.500 saker som involverte fartsovertredelser, og deler vi dette på 365 får vi 322 saker hver eneste dag.

Holdningen er også at vi gjerne kan bryte fartsgrensen. En ny undersøkelse gjort av Norstat for Frende viser at 22 prosent mener at fartsgrensene i Norge er for lave, mens kun 5 prosent synes de er for høye.

60 prosent svarer at de synes det er greit å kjøre for fort.

‒ Det er bedre å komme litt senere fram enn å risikere å ikke komme fram i det hele tatt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

- Annonse -

‒ Sikkerheten må komme først ‒ hver gang.

I den samme undersøkelse sier 12 prosent at de skal på bilferie i år.

‒ Jeg håper feriebilistene følger fartsgrensene, både for sin egen og alle andres del, sier fagsjefen i Frende.

Norge har vært det sikreste landet når det kommer til antall trafikkdrepte i trafikken per én million innbygger i flere år, men nå har den positive trenden snudd. Ved utgangen av mai hadde 46 mennesker mistet livet på norske veier, mot 24 på samme tid i fjor.

‒ Farten har direkte påvirkning på utfallet av en ulykke, og høyere fart gir deg kortere tid til å reagere hvis det skjer noe dramatisk, sier Roger Ytre-Hauge, som mener mange tar unødvendige sjanser i trafikken.

Johansen hos Trygg Trafikk mener at antall omkomne i trafikken de siste årene viser at fartsgrensene er satt riktig.

‒ Myndighetene vil at fartsgrensen skal gjenspeile den riktige opplevelsen. Den settes ikke lavere enn det som vanligvis er forsvarlig. Både vei, vær, føre og trafikkforhold gjør det enkelte ganger nødvendig å holde lavere fart enn fartsgrensen, påpeker Bård Morten Johansen.

Frende-eksperten sier at grensene må dimensjoneres for alle som ferdes på veien, noe som til syvende og sist vil være bra for sikkerheten.

‒ Selv om du mener du kjører på en tørr og oversiktlig vei som du mener tåler høyere fart kan det være ting du ikke tenker over som gjør at grensen er som den er. Det kan være en avkjørsel, fare for vilt, en skolevei eller andre ting som det er tatt hensyn til, sier Roger Ytre-Hauge.

‒ Husk at det du akkurat klarer å stoppe for når du kjører i 80 km/t, vil du treffe med en fart på 50 km/t hvis du hadde kjørt i 90, sier han.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her