- Annonse -
HjemNyheterDette var en futurisk bil i 1972

Dette var en futurisk bil i 1972

Bilen med ulykkestallet 13 i navnet skulle vise hva Mercedes tenkte rundt sikkerhet, og ga en sniktitt på mange av dagens vanlige løsninger.

I 1972 ble det arrangert en handelsmesse kalt «Transpo 72» i Washington, og i tilknytning til denne ble det også arrangert en «3rd International Safety Vehicle Conference». En bilsikkerhets-konferanse som blant annet skulle vise framtidige løsninger som skulle gjøre trafikken tryggere.

- Annonse -

Mercedes som er kjent som driveren av nye sikkerhetsløsninger var selvsagt på plass, og med seg hadde de tatt en bil som virkelig ga de besøkende en sniktitt inn i framtiden.

Bilen var en såkalt Experimental Safety Vehicle kalt ESF, noe som tyskerne har laget ganske så mange av. Bare fra 1971 til og fire år framover ble det laget over 30 slike biler i Sindelfingen, så her var det en masse prosjekter.

Denne tradisjonen holder de fortsatt fast med, og har blant annet vist fram ESF 2009 og ESF 2019. Ja, du gjetter helt sikkert i hvilke år disse kom.

Den aktuelle bilen på messen i 1972 hadde fått navnet ESF 13, og det var lenge før ting som ABS, beltestrammere, halogenlys og kollisjonsputer for alle passasjer var på plass.

- Annonse -

Bilen som dukket opp i USA var en videreutviklet ESF 05, som Mercedes viste fram høsten 1971. Og i likhet med denne var det en Mercedes-Benz 250 «Stroke-Eight» (W 114) som var basis for bilen, og ingeniørene brukte også deler fra sportsbilen 350 SL (R 107) til ESF 13.

Rent visuelt så den kanskje litt ut som en futurisk utgave sammenlignet med den originale sedanen, men i dag ser den jo ikke så veldig framtidsrettet ut.

Teknisk sett var forskjellene på originale og denne framtidsvisjonen langt tydeligere, ettersom listen over aktive og passive sikkerhetsløsninger integrert i ESF 13 var ganske så lang.

I tillegg til ABS-bremser, halogenlyktene, spylevisker-systemene for frontlyktene og frontruten i tillegg til parallellviskeren for bakruten, presenterte ingeniørene en rekke andre løsninger.

- Annonse -

For ytterligere å forbedre den passive sikkerheten både for de i bilen og fotgjengere, ble ulike komponenter kledd med skumkomponenter som skulle dempe skadene.

Det var 3-punkts sikkerhetsbelter med beltekraftbegrenser på forsetene som festet seg automatisk når døren ble lukket. Sikkerhetsrattet med støtdemper ble supplert med kollisjonsputer for fører og passasjer foran, samt kollisjonsputer for bakpassasjerene.

Bak var det også 3-punkts sikkerhetsbelter med beltekraftbegrensere og treghetsspoler. Mens fører- og passasjerseter foran hadde nakkestøtter, ble denne oppgaven bak overtatt av en ny type sikkerhetsnett.

ESF 13 ga da også bilfolket en forhåndspremiere på mange teknologier som senere fant veien inn i serieproduksjon.

For eksempel ble ABS-blokkeringsfrie bremsesystem standard i S-klassen i 116-serien i 1978, og førerens kollisjonspute med beltestrammer for forsetepassasjeren fulgte i S-klassen i 126-serien i 1981.

Mercedes-Benz ESF 13:

  • Designet for kollisjonshastigheter opptil 80 km/t
  • Fem 3-punkts belter, hver utstyrt med tre kraftbegrensere, selvfestende belter i front
  • Kollisjonsputer for fører og passasjer foran, med en ekstra kollisjonspute i ryggstøtten på hvert forsete designet for å beskytte bakpassasjerene i de ytre setene
  • V6-testmotor for å skape en deformasjonssone foran
  • Treffpunkter i interiøret polstret med polyuretanskum, spesielt dører, søyler og takramme
  • Elektriske vinduer i stedet for dreibare sveivhåndtak i dørene
  • Lyktevisker, lysområdekontroll, bakrute parallellvisker
  • Sidemarkeringslys, baklys med stillstandsrelé og kontrollenhet
  • Laminert glass foran og bak vinduer, limt
  • Pedaler med avrundet underdel
  • Bremsesystem med ABS antiblokkeringssystem
  • Total lengde 5.235 millimeter (550 millimeter mer enn bilen i standardserien)
  • Forlengelse foran inkludert hydraulisk støtdemper: 420 millimeter
  • Støtfangere arrangert slik at de er tilgjengelige fra undersiden
  • Egenvekt: 2.100 kilo (705 kilo mer enn kjøretøyet i standardserien)

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her