Særs ville Tuatara nådde 474 km/t

SSC North America har luftet sitt kommende beist, og det gikk unna. Denne videoen må du se!


Det er ikke slik at de smarteste her i verden ikke gjør feil, for det gjør de. Men de aller smarteste lærer av disse, og gjør ting riktig neste gang.

At SSC North America er blant de smarteste i bilindustrien er det ingen tvil om, for det er de færrest som klarer å lage gatelovlige biler som snuser på 500 km/t. Faktisk er det ingen som har brutt denne magiske grensen ‒ ennå.

Eller, SSC North America har allerede gjort det med sitt kommende monster SSC Tuatara, men de gjorde en feil.

Da SSC publiserte en video som viste at hyperbilen nådde godt over 500 km/t tilbake i 2020 blåste det opp til full orkan, for tastaturkrigerne oppdaget raskt at det var noe muffens. Blant annet viste speedometeret og GPS-systemet forskjellige hastigheter.

SSC krøp til korset og trakk tilbake hele testen, og lovet å gjøre ting enda bedre neste gang de skulle dokumentere farten til Tuatara. Noe de også har gjort.

14. mai besøkte de Kennedy Space Center i Florida, monterte på en masse utstyr som skal måle farten ‒ og åpnet til og med for at eksterne «eksperter» rundt om i verden kunne følge dataen via sine datamaskiner. Det skulle være absolutt ingen tvil om at farten var riktig.

Amerikanerne har som uttalt mål å bikke 300 mph, men innerst inne er nok drømmen 500 km/t. Bugatti har den nåværende fartsrekorden på 304,773 mph, noe som tilsvarer 490,484 km/t.

Denne ble satt av Chiron Super Sport 300+, men dette var ikke en original utgave. Så dermed er ikke det en «ekte» utgave av en produksjonsbil, og rekorden har en skygge over seg.

Klarer Tuatara 300 mph, blir den altså den første serieproduserte bilen som klarer det.

Men for å fjerne all tvil og i tillegg bryte en annen drømmegrense, tipper vi SSC drømmer om 310 mph ‒ 500 km/t.

De klarte ikke 300 mph under testen tidligere denne måneden, men som videoen viser var det mest sannsynlig på grunn av at rullebanen på 3,7 kilometer rett og slett var for kort. Videoen viser at den fortsatt akselererte da Larry Caplin måtte slippe gasspedalen.

Toppfarten under testen endte på 295,0 mph, noe som betyr 474,8 km/t.

‒ Den store akselerasjons-hastigheten som Tuatara produserte hele veien gjennom 295 mph fortalte oss virkelig at denne bilen ikke engang er i nærheten av å nå grensen, sier grunnlegger og administrerende direktør i SC North America, Jerod Shelby.

‒ Alle dataene og bildene har gitt oss et klart bilde av at den begrensende faktoren ikke var bilen, men det faktum at vi gikk tom for rullebane.

Det er ikke rart at SSC er opptatt av rekorder, for tilbake i 2007 skrev SSC Ultimate Aero seg inn i rekordbøkene da den satte ny hastighetsrekord med 412 km/t.

‒ Våre topphastighetsmål har vært et bevegelig mål gjennom årene, sier Shelby.

‒ Da Tuatara ble konseptualisert for mange år siden, virket 300 mph som en fantasi. Men når du bruker nesten et tiår på å bygge en bil som Tuatara, har horisonten på det som er mulig utvidet seg ytterligere for hver milepæl som er oppnådd.

For å nå hastigheter rundt 500 km/t må både aerodynamikken og drivverket være på plass, og Tuatara har en svært lav luftmotstand og en enorm motor.

Luftmotstanden lyder på 0,279, mens V8-motoren huser hele 1.750 hestekrefter om det fylles på E85 eller metanol. Med 91 oktan er det 1.350 hk.

Den har også en elektronisk kontrollert 7-trinns girkasse og et selvbærende karosseri i karbonfiber, noe som er viktig for å holde vekten nede.

En ekstern ekspert er da også overbevist om at Tuatara kan sette nye rekorder, for SSC har hanket inn analytikeren Robert Mitchell som skal passe på at alt går etter boka når det gjelder timing og datalogging.

‒ Jeg tror denne bilen er en 300-bil hele dagen, sier han og henviser til 300 mph.

‒ Den rene akselerasjonen ved disse høye tallene over 250, 260, selv inn på 280-tallet, er uten tvil den raskeste bilen jeg har sett. Akselerasjonen er der, toppnivået er der, og jeg tror at dette er den eneste bilen jeg vet om akkurat nå som kan verifiseres som kjører i 300, spesielt på så kort avstand.

SSC Tuatara satte tilbake i januar 2021 den forrige fartsrekorden på 286 mph (460 km/t), og nå lukter altså beistet på 300 mph og enda mer imponerende ‒ 500 km/t.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene