Når det villeste ikke er godt nok

Novitec har kastet seg over den ville Lamborghini Huracán STO, og resultatet er ganske så spektakulært.


Vi tipper at Lamborghini var ganske så fornøyd med resultatet da de skulle presentere etterfølgeren til Gallardo tilbake i 2014.

Den nye sportsbilen het Huracán, ja, spansk for «hurricane» ‒ en orkan av en sportsbil. Bilen hadde 610 hk og 560 Nm, og forsvant opp til 100 km/t på 2,5 sekunder.

Det tok ikke veldig lang tid før Lambo plusset på med en rekke versjoner, og i 2020 kunne de også vise fram en bil som skulle viske ut grensene mellom bane og vei enda mer ‒ STO-utgaven med hele 640 hk.

Super Trofeo Omologato er da også den utgaven av Huracán som har det aller verste kraft-til-vekt-forholdet, og denne lyder på 2,09 kg/hk. Den nye utgaven kalt Huracán Tecnica følger nærmest med 2,15 kg/hk.

En Huracán STO er altså en ganske så ekstrem bil, og det passer jo greit for Novitec ‒ disse tunerne som elsker superbiler.

Og nå har de da også kastet seg over bilen og gjort den enda mer sportslig, dog uten å ha fiklet med motoren eller drivsystemet. De har dog gitt den et nytt høyytelses eksosanlegg som byr på forbedringer. Hva det har å si for ytelsene sier de ingenting om.

Novitec byr på flere eksosanlegg med eller uten aktivt styrte spjeld, og de med slike åpner også for muligheten til å bytte mellom en subtil og en ekstremt sporty eksoslyd via en fjernkontroll. Enderørene har for øvrig en diameter på 111 mm.

Det går selvsagt i enda mer karbon når Novitec gir Huracán STO en overhaling, og de har også utviklet flere dempersett til bilen.

I et forsøk på å gi bilen et enda mer spektakulært utseende har Novitec-ingeniørene to forskjellige alternativer, hvor en coilover-fjæringen passer til de modellene som kommer med et frontløftsystem og Magneto-dempere. Dette lar føreren stille inn tilpasset kjørehøyde, og byr på 14 valgbare innstillinger til hvert av hjulene.

I tillegg er høydejusterbare Novitec sportsfjærer tilgjengelig, og disse kan senke høyden til STO med opptil 30 millimeter. Nei, kanskje ikke helt for de norske veiene.

Felger er et must for tunerne, og Novitec byr på hjul med en senterbolt ‒ akkurat som racerbilene. Her er det mulig å velge mellom 72 fargevarianter og børstet eller polert finish.

Foran er spesialfelgene utstyrt med dekk i størrelse 245/30 ZR 20, mens vi finner 325/25 ZR 21 dekk bak.

I tillegg til lette og nakne karbonelementer har også Novitec montert på større luftinntakene foran bakhjulene som også optimaliserer kjølingen av bakbremsene, og de har også tilgjengelig større luftinntak for de bakre sidevinduene som forsyner motoren med mer luft.

På innsiden har de brukt enda mer av det fineste skinnet og Alcantara, så dermed bør de aller fleste være fornøyde.

Og skal vi måle ut av bildene er det svært så lite å klage på, så sjekk ut en enda litt villere Lamborghini Huracán STO under:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene