Tipsene for varmt batteri før hurtiglading

Batteriene lader raskere om de er oppvarmet, og det gjelder også om sommeren.


‒ Forvarming av batteriet gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke er ikke like enkelt å forstå, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han vet hva han snakker om. For sammen med Motor tester NAF både rekkevidder og ladefart på nye elbiler, og de har nylig gjort unna en runde med 31 nye elbiler. Av disse kunne godt over halvparten, 18 elbiler, forvarme batteriet før ladingen.

‒ Kjølige sommerdager som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Det er ikke bare en funksjon du har nytte av om vinteren, sier Sødal.

Et batteri lader altså raskere om det er oppvarmet, og ifølge NAF kreves det ofte rundt to timer kjøring med høye hastigheter på motorvei. Men mange elbiler har altså en snarvei gjennom en egen forvarmingsfunksjon bygd inn i bilen.

NAF er ikke fornøyd med informasjonen rundt dette, for de har erfart at de ikke alltid er like enkelt å skjønne om man faktisk bruker denne funksjonen riktig.

De mener at det kan være vanskelig å vite om forvarming faktisk er skrudd på og om den fungerer som den skal.

‒ Som sjåfør bør du få beskjed om at forvarmingen faktisk har startet. Og ikke minst et varsel om at batteriet har blitt varmt innen du kommer til ladestasjonen. Da vil elbileierne få raskere lading på kjølige dager hele året, sier Sødal.

Under den siste testrunden bydde elbilene fra Mercedes-Benz, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo på en forvarmingsfunksjon.

‒ I de fleste av bilene startes oppvarmingen ved at du ber bilen navigere til en hurtigladestasjon, forklarer Sødal.

‒ Men det er ikke nok å navigere til et sted i nærheten ladestasjonen. Du må legge inn den spesifikke ladestasjonen du skal lade på. Her er det fort gjort å gjøre feil. I tillegg gir ikke bilene tilbakemelding om oppvarmingen av batteriet har startet, sier NAF-rådgiveren.

Det var kun to av bilmerkene som ifølge NAF ga tilstrekkelig informasjon til brukeren. I Porsches elbiler er det mulig å følge med på batteritemperaturen, og i Tesla-bilene kommer det opp en melding om at forvarmingen har startet.

Slik forvarmer du før lading:

  • BMW – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet
  • Mercedes-Benz – Forvarming via EQ Intellligence
  • Kia – Forvarming via navigasjonssystemet
  • MG – Forvarming via lade-innstillingene i menyen
  • Nio – Manuell start av forvarming i infotainmentssystemet
  • Polestar – Forvarming ved å sette ladestasjonen som destinasjon i Google Maps i bilen.
  • Porsche – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet.
  • Renault – Forvarming via navigasjonssystemet
  • Tesla – Forvarming via navigasjonssystemet. Må sette Supercharger som destinasjon.
  • Volvo – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i Google Maps i bilen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker