Ikke overraskende stakk elbilen Nissan Leaf av med tittelen som Norges mest populære bil i 2018.
Leaf er en av de virkelige veteranene når det kommer til elbiler, og Nissan presenterte den allerede i 2010.
Den gang hadde den en elmotor på 110 hestekrefter og et batteri på 24 kWh, men ble kraftig oppgradert i 2013 og fikk da en oppgitt rekkevidde på 199 kilometer.
Men det tok hele sju år før Nissan presenterte 2. generasjonen av elbilen, noe som skjedde mot slutten av 2017. Og det var på tide, for i 2017 var den «kun» den 12. mest registrerte modellen i Norge.
Det norske salget av 2. generasjon startet for alvor i februar i fjor, og den fant umiddelbart veien helt til topps på salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
I løpet av mars ble det registrert flere Leaf enn nummere to, tre og fire til sammen, og hele 2.172 nye Leaf-eiere kunne kjøre rundt i en ny elbil.
Deretter har den vært Norges mest registrert bil i alle måneder siden, foruten mai (Volkswagen Golf), september (Tesla Model X) og desember (Golf).
Totalt ble det registrert 12.303 Leaf i løpet av 2018, og var klart den mest populære. Nummer to er den tidligere folkefavoritten Golf med 9.859, mens BMW’s elbil i3 tok tredjeplassen med 5.687 biler.
Blant merkene holder Volkswagen stand som Norges mest populære, og endte opp med 20.071 registrerte biler i 2018. Toyota fulgte deretter på 2. plass med 14.709 biler, mens Nissan halset like bak med 14.216 biler og var tredje mest populære merke.
Totalt ble det registrert 147.929 nye personbiler i 2018, noe som er 10.721 færre enn i 2017.
Av disse var 31,2 prosent nullutslippsbiler, og totalt ble det registrert 46.092 elbiler og 51 hydrogenbiler i fjor. Det er en oppgang på hele 13.063 nullutslippsbiler sammenlignet med 2017, og på toppen ble det også bruktimportert 11.899 nullutslipp personbiler i 2018.
Så totalt fant 58.042 nullutslipp personbiler veien til norske bileiere i fjor.
Salget av hybridene falt noe grunnet den voldsomme elbil-oppgangen, og hybridsalget endte på 42.869 personbiler i 2018. Dette gir en markedsandel på 29 prosent, ned fra 31,3 prosent i 2017.
Salget av rene fossilbiler fortsatte sin nedadgående trend i 2018, og dieselen endte på 17,7 prosent og bensinen på 22 prosent.
Personbilsalget dras fortsatt av næringsandelen, og i 2018 ble 54,1 prosent av personbilene registrert på firma mot 52,3 prosent i 2017.
I Sverige er ikke overraskende Volvo det mest populære merket, og totalt viser statistikk fra Bil Sweden at det ble registrert hele 69.943 Volvo-biler i 2018. Den aller mest populære modellen i Sverige i 2018 ble V90, som noterte seg for hele 24.346 registreringer.
Her Volvo V90 Cross Country:
Totalt endte salget i Sverige opp med 353.666 personbiler i 2018, noe som er det tredje beste året med nybilsalg gjennom tidende.
Følg bil24 på Facebook