Annonse
Hjem Elbiler Så mye koster Leaf i Sverige

Så mye koster Leaf i Sverige

Biler er jo som kjent mye billigere i Sverige, men det gjelder kun de fossile bilene. For selv en ny «superbonus» som kommer neste år vil gjøre elbilene betraktelig dyrere hos de blågule.

Den norske stat drar inn enorme summer når det kommer til avgifter på biler som bruker bensin eller diesel, noe som har resultert i en av de eldste bilparkene her hjemme med de ulempene det medfører. Mange har rett og slett ikke råd til å bytte ut bilen.

Sammenligner vi prisene med Sverige så ser vi hvor stor forskjellen er.

En Nissan Qashqai, en populær SUV, har en startpris på 274.900 kroner i Norge. Det høres ikke ille ut, men det er dyrt i forhold til Sverige. Der starter den eksakt samme bilen på 193.900 kronor.

Det er altså 81.000 mindre enn i Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

En annen Nissan, X-Trail, starter på 341.400 kroner i Norge. I Sverige er prisen satt til 239.900 kronor.

Forskjellen mellom disse to blir hele 101.500 kroner om vi legger til lik valutakurs. Det er mye.

Nissan har også en modell som snur opp-ned på prisbildet mellom Norge og Sverige, nemlig elbilen Leaf.

I går ble klart at ESA godkjenner den norske ordningen som gir elbiler avgiftslette også i årene som kommer, og dermed vil nullutslippsbiler slippe blant annet moms.

I Sverige har de også elbilfordeler. Der får de som kjøper elbil i dag en såkalt supermiljøbilpremie på 40.000 kronor, og et nytt system er planlagt innført neste sommer hvor bonusen høynes til 60.000 kronor.

Så hva gjør dette med prisforskjellen mellom Norge og Sverige? Og forskjellen mellom fossile biler og elbiler i Sverige?

Prisene på den nye Leaf er klar både i Norge og Sverige, så da blir det ganske så enkelt å sammenligne.

I Norge starter Leaf på 245.900 kroner, og dette er altså inkludert den statlige rabatten. I Sverige derimot koster den samme bilen hele 344.900 kronor, men det er altså uten rabatten som i dag er på 40.000 kronor. Tar vi den med ender Leaf på 304.900 kroner.

Dermed er prisforskjellen på hele 59.000 kroner – i norsk favør.

I Danmark er ikke prisene til nye Leaf fastsatt, mens den billigste i Finland koster hele 389.000 kroner. Prisforskjellen blir dermed på enorme 143.100 kroner. Finland gir litt avgiftslette på utslipp, men ellers er det foreløpig ingen fordeler med å kjøpe elbiler hos de blåhvite.

Situasjonen blir helt annerledes om vi ser på de fossile variantene. Qashqai koster der 228.000 kroner, mens X-Trail er priset til 304.000 kroner. Altså betraktelig billigere enn i Norge, men dyrere enn Sverige.

Dermed er det Leaf som er den dyrste av de tre modellene i både Sverige og Finland, mens den er billigste av de tre Nissan-modellene i Norge.

Så slik blir prisbildet mellom de tre nabolandene:

  Norge Sverige Finland
Leaf 245.900 304.900* 389.000
Qashqai 274.900 193.900 228.000
X-Trail 341.400 239.900 304.000

* Inkludert en miljørabatt på 40.000 kronor. Utsalgspris er 344.900 kronor.

Så det er kanskje ikke noe rart at Norge er elbillandet nummer 1?

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
73FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker