Har Nissan endelig laget en SUV-versjon basert på populære Leaf med crossoveren IMx? Nei. Men konseptet viser hva Nissan kan komme med i framtiden.
Den japanske produsenten har endelig vist fram en elektrisk SUV. Det gjør de i forbindelse med Tokyo Motor Show, og de tar den ganske langt ut.
Det er en konseptmodell som baserer seg på framtidens løsninger, og en modell de har kalt IMx.
Større en Leaf er den laget på Nissans nyeste elbilplattform som gir bilen et flatt gulv og et lavere tyngdepunkt.
IMx er utstyrt med neste versjon av ProPilot som gjør den enda mer selvkjørende.
Den nye plattformen gir også rom for større batteripakke, og IMx har et par elektriske motorer på 429 hestekrefter med et dreiemoment på 700 Nm som lar bilen kjøre 600 kilometer før ladekabelen må plugges inn.
Og den har et OLED panaromainstrumentpanel som snirkler seg rundt kupeen og med et ratt som ikke dukker opp før du skal kjøre den manuelt.
Så nei, dette er ikke en SUV-versjon av Leaf. Men den skal vise hva Nissan kan, og hva som muligens kommer i framtiden.
Konseptmodellen i Tokyo har også det de kaller Nissan Intelligent Integration, og som navnet hinter skal bilen integreres på en ny måte. Den kan for eksempel parkere seg selv, koble seg til det lokale strømnettet og fungere som et slags virtuelt kraftanlegg ved å gi elektrisitet tilbake til strømnettet.
Når bilen skal brukes igjen er det bare å kalle på den, så dukker den opp og kjører deg dit du måtte ønske. Altså en ekte autonom bil.
På innsiden ser man helt klart at denne er bygget for framtiden. Her er det lagt opp til at IMx er selvkjørende, og at du som sitter på skal nyte turen ‒ og utsikten. OLED-panelet kan for eksempel vise deg hvordan utsiden ser ut, og du styrer instrumentpanelet med øynene og håndbevegelser. Knapper og brytere er snart historie, og det ser vi helt klart i IMx.
Den japanske produsenten liker å bruke benevnelser, og i sum heter alt dette Nissan Intelligent Mobility
‒ Via Nissan Intelligent Mobility er Nissan forpliktet til å endre måten mennesker og biler kommuniserer på samt hvordan biler interagerer med samfunnet i nær framtid, sier Daniele Schillaci, en av presidentene hos Nissan.
Hva ligger i det? Jo, sjekk denne videoen av IMx:
Hva så med designet? Vel, den ser ikke så futurisk ut som man kunne trodd. Med skarpe kanter og klare linjer ser den faktisk ut som en moderne bil, og hadde fungert godt i 2017 også.
Men en SUV-versjonen av Leaf er den ikke.
- Les også: Spesiell hydrogenbil med enorm rekkevidde
- Les også: Tøffeste Leaf i gata
- Les også: Mazda med dobbel premiere