Totalt er det registrert 276.000 eierskifter rundt
bruktbilsalget i Norge så langt i år, viser tall fra Opplysningsrådet for
veitrafikken. Det er et voldsomt tall, og det betyr også at det er veldig mange
biler som skifter eier hver eneste dag. Man skulle kanskje tro at elbilene også regjerte på listen over biler som beveger på seg i bruktbilmarkedet, men nye tall fra Rubrikk Group viser at det faktisk ikke er helt tilfelle.
de store kildene (som for eksempel Finn) på en egen samleside, og bør dermed en
god oversikt over det norske bruktbilmarkedet. Så tallene gjelder altså alle bilene som har vært innom rubikk.no, og ikke det totale bruktbilsalget. De har nå satt sammen foreløpige tall for 2019, og det er
noen skikkelige overraskelser på oversikten. Har du en kassevogn med den rette logoen trenger du ikke å
bekymre deg så veldig om du får solgt den, men kjører du en liten tass fra Italia
bør du smøre deg med en god dose tålmodighet. Ok, la oss komme til saken. Kassevognen som er den aller enkleste bruktbilen å få solgt i Norge er selvsagt Toyota Hiace, denne gamle arbeidshesten som åpenbart aldri gir opp.
allerede i 1967, altså før menneske satte sin fot på månen. Siden den gang har Toyota oppdatert den med nye generasjoner i 1977, 1982, 1989 og 2004. Det er altså hele 15 år siden den 5. generasjonen kom, og heldigvis har produsenten innsett at det er på tide med en ny generasjon. Den nye ble presentert av alle plass på Filippinene i februar, og skal sørge for at salget nok en gang skyter fart. Til nå er det solgt godt over 6 millioner Hiace i 150 forskjellige land, og den nåværende generasjonen selges i hovedsak i Asia, Midtøsten, Afrika, Oceania, Mexico og Latin-Amerika. I Europa er det som kjent Proace som gjelder, og en ny slik
er også på vei ‒ ja, også en med elektrisk drift.
brukbilsiden, og i snitt tar det kun 13 dager før en slik er solgt på bruktbilmarkedet.
Snittprisen er 64.579 kroner, og kilometerstanden som i snitt er på voksne
219.500 kilometer skremmer altså ikke kjøperne nevneverdig. Nærmest Hiace kommer kanskje en annen overraskende modell,
nemlig Peugeot 307. En slik bytter eier i løpet av 15 dager, mens en Toyota
Corolla bruker i snitt 16 dager på å bli solgt. Det er ingen elbiler på topp-10-listen over de bilene som forsvinner raskest. Så hva med de mest populære målt i antall biler? Jo, her er en gammel kjentmann vi også kjenner fra
nybilsalget på topp ‒ Volkswagen Golf som kommer både med forbrenningsmotor og
som elbil. Folkebilen regjerer også på bruktbilmarkedet, hvor det så
langt i år er solgt 10.838 slike. Snittprisen er på 199.800 kroner, og
snittbilen har gått 49.600 kilometer. Volkswagen har også den nest mest populær målt i omsetning,
og 3.927 Passater byttet eier. Den får følge av en ren elbilmodell, nemlig det som var Norges mest solgte bil i fjor ‒ Nissan Leaf. Så langt i år har 3.714 slike byttet eiere, og Leafen er den rene elbilen på topp-10-listen. Ok, så var vi kommet til den mest kjedelige delen av saken, nemlig
den delen om bilene få vil ha ‒ litt som historien om den stygge andeungen. Alle de 10 mest tungsolgte bilene tar minst én måned å
selge, og den som ligger aller lengst på annonsenettstedene er, kanskje ikke så
veldig overraskende, den sjarmerende lille Fiat 500. Denne har en salgsperiode på 41 dager, og når den først blir
solgt er prisen i snitt 125.000 kroner og den har i snitt gått 44.169 kilometer. Men den nest mest tregsolgte bilen er mer overraskende, for
det er faktisk Toyota Auris. Denne modellen blir nå erstattet av Corolla, og sett
fra bruktbilmarkedet er det kanskje like greit. En Auris ligger i snitt 34
dager ute før den blir solgt. Resten av topp-10 bruker i snitt mellom 30 og 32 dager før de blir solgt, og det er snodig nok 10 forskjellige merker på denne topplisten. I skrivende stund er det 83.182 bruktbilannonser på Rubrikks nettside, og av disse er det 261 Hiace ‒ vi regner med at de fleste av de blir solgt relativt raskt. Les også: