Karmas ville visjon vises fram

Designet er inspirert av et gammelt fly, og den er innredetsom en ufo. Karma SC1 Vision Concept er noe helt for seg selv.


Det amerikanske og kinesiskeide bilmerket Karma har på gang
sin aller første bil, og Revero GT er slags omvendt hybrid med 130 kilometers
lang elektrisk rekkevidde og en 3-sylindret hjelpemotor fra BMW.

Revero GT ser ut som en vanlig sportsbil, og kan minne om
den bilen Henrik Fisker designet før alt bare ble surr. Karma kjøpte opp
konkursboet, og har på den måten videreført jobben som dansken startet på.

En bil som ser alt annet enn normal ut er Karma SC1 Vision
Concept, som merket ikke har planer om å sette i produksjon.

Dette er et elbilkonsept hvor Karma prøver å dytte i så mye
teknologi de kan, og på den måten se hva de klarer å lage.

Konseptmodellen skal nå vises fram for publikum for aller første
gang, og det skjer under den store bilfesten på golfbanen i Pebble Beach neste
helg.

Slik ser den ut:

‒ SC1 er signalskiltet som viser Karmas framtid, sier
konsernsjef Lance Zhou.

‒ SC1 er designet og konstruert på mindre enn 12 måneder, og
er en ren elbil som utforsker merkets slående designspråk og den innovative
teknologi-integrasjonen som det er mulig å få gjennom vår åpne plattform-strategi.

En åpen plattform betyr at alle som vil kan utvikle programmer
og apper som kjører på dette systemet, og dermed går Karma en litt annen vei enn
hva som er vanlig med lukkede, interne systemer.

Og det er kanskje ikke rart at de håper eksterne eksperter bidrar, for det er ikke måte på hva som er under skallet på en SC1.

For dette er en teknologibombe helt uten like.

Den kan selvsagt kunne kjøre av seg selv med sine 8 radarer,
6 lidarer og et halvt dusin eksterne kameraer, og den kan kommunisere med
resten av verden via lynraske 5G.

Men dette kan jo flere andre biler også skryte av, så det
som virkelig skiller SC1 ut er den menneskelige kommunikasjonen innad i bilen.

Du kan kommunisere med denne både via berøring, stemme, øyne og grafiske grensesnitt.

En kunstig intelligens (AI) forstår både vanlig språk og kommandoer,
mens et kamera-basert sporesystem kan gjennomføre biometrisk identifisering av
alle i bilen.

Øyesporingen overvåker føreren via irisene, øyelokkene og hvordan
vedkommende stirrer, og skulle føreren bli sliten eller distrahert tar bilen
over kjøringen.

Den utvendige designet er svært uvanlig, og Karma har
faktisk sett til det gamle flyet H-1 når de tegnet SC1. Dette legendariske flyet
er som noen vet en pioner innen luftfarten, og er det flyet som Howard Hughes
satte flere fartsrekorder med på 1930-tallet.

Men vi skal ikke skryte på oss å si at vi gjenkjenner et fly ved å se på denne:

SC1 er også en liten pioner, og skal altså vise litt av det
Karma skal komme med når vi går inn i det neste årtiet.

Men så avansert blir ikke den aller første modellen merket
kommer ut på markedet med.

Det blir altså Karma Revero GT til neste år, og det er som sagt en slags omvendt hybrid som ser slik ut:

Begge disse to bilene samt en Pininfarina-designet Revero GT
finner veien til Pebble Beach i California, hvor det arrangeres Concours
d’Elegance neste søndag under den kjente Monterey Car Week.

De besøkende kan bare glede seg!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter