Historiens sterkeste gatelovlige Mustang

Ford har noe svært så spesielt på gang. En Mustang med 760 hestekrefter under panseret.


Om du går rundt med planer om å kjøpe deg den sterkeste
Mustangen som er tilgjengelig i original form, bør du kanskje avvente ørlite.

For det Ford sammen med Shelby nå har på gang overgår alt de
tidligere har laget rundt den ikoniske modellen, og blir enkelt og greit den
sterkeste Mustangen som har rullet ut av samlebåndet.

Det nye vidunderet heter Mustang Shelby GT500, og åpner du
panseret vil en diger V8 åpenbare seg.

Denne er på 5.2-liter og rommer ikke færre enn 760
hestekrefter, mens dreiemomentet er på solide 847 Nm.

For å få plantet kreftene raskest og best mulig ned i asfalten har Ford utstyrt den med en 7-trinns automatkasse, og denne er så lynrask at et girskifte kun tar 80 millisekund ‒ raskere enn du blinker.

På toppen av dette har de utstyrt Mustang Shelby GT500 med
noe vanvittige digre bremser foran, hvor bremseskivene er på 40 centimeter.

Det er også mulig å få den med karbonfelger, og dekkene er selvsagt noe av det ypperst det er mulig å oppdrive ‒ Michelin Pilot Sport Cup 2.

Dette gjør at den stopper nesten like raskt som den akselerer,
og 0-100-0 går ifølge Ford unna på 10,6 sekunder.

Det høres lynraskt ut, og det blir enda verre når vi legger
til at det er i amerikansk mph. Altså helt opp til 160 km/t i vår verden. Og
helt ned til full stopp igjen.

Damn!

Produsenten gir ikke oss noen rene 0-62 mph eller 0-100 mph,
kanskje for å hedre Carroll Shelby?

En 1965-modell av en Shelby Cobra 427 skal nemlig ha klart
dette på 13,8 sekunder for over 50 år siden, vel, det blir iallfall påstått.

Selv om Ford og Shelby har fokusert på motor, gir og grep,
har de ikke glemt at denne bilen også skal kunne kjøres som en vanlig bil også.

Det sørger fem kjøremoduser for, som forvandler bilen fra en
du bruker til å handle melk til et udyr på dragracebanen ved å stille inn alt
mulig fra bakkeklaring til stabilatorkontroll, styring og bremseblokkering.

Normalt betyr ikke overraskende normale innstillinger og moderate,
behagelige girskift.

Sett den i sport, og girskiftene gjøres unna 20 prosent raskere, i tillegg til bedre gassrespons og høyere tilgjengelig maks dreiemoment og turtall.

Vri bryteren over til bane eller drag, og bilen stiller seg
inn for ytelser på alle områder.

Og ja, den kommer også med en launch-kontroll og linjevelger
gjennom Track-appen.

Dette er altså en kameleon av en bil, og er altså den aller sterkeste Mustangen Ford har bydd på.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter