Verdens største ladbare skip er norsk

Med en batteripakke som veier 65 tonn skal Color Hybridføre ferjeindustrien inn i en ny og grønnere tid.


Vi vet at store skip er noen skikkelige miljøverstinger, men i likhet med bilindustrien holder også skipsbyggerne på å vri fokus over til mer klimavennlige løsninger.

Og nå er verdens største ladbare hybridskip klar for innsats.

Skipet det er snakk om heter passende nok M/S Color Hybrid,
og en annen passende ting er at det er bygd i elbilnasjonen Norge.

Bak den moderne ferja står nemlig Ulstein-gruppen, og de sier
at hele 70 prosent av leverandørene kommer fra den norske maritime sektoren. Totalt
har rundt 100 norske leverandører bidratt til prosjektet.

– Skipet er med sine innovative og miljøvennlige løsninger
et viktig prosjekt for Ulstein Verft og den maritime klyngen. Vi vil takke
Color Line for et svært godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele
byggeperioden, sier konsernsjef Gunvor Ulstein.

Så hva er dette for noe?

Jo, hybridskipet som skal settes inn mellom Sandefjord og
Strömstad er 160 meter langt, kan ta 2.000 passasjerer samt 500 biler. Det er
altså en diger ferje.

I likhet med de ladbare bilene er det aller viktigste at Color
Hybrid kan drives av elektrisk kraft når den befinner seg i befolkede områder.
Det vil altså si når den ligger til kai og er på tur inn og ut av havnene.

For å klare å flytte på denne kolossen trenger den mye
elektrisk kraft, noe en batteripakke som veier hele 65 tonn skal sørge for. Denne
er på solide 4,7 MWh, og skipet kan seile 12 nautiske mil på elektrisk kraft. Dette
er 22 kilometer.

Dermed skal den kunne gå ut og inn av Sandefjordsfjorden nesten
helt lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser.

65 tonn batterier om bord høres ut som en solid ladeutfordring,
men faktisk kan denne hurtiglades på én time. Ifølge Color Line lades skipet med
miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord.

Color Hybrid har også et varmereservoar på 5 megawatt som
utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Kombinert med en
ny skrogkonstruksjon bidrar dette til å gjøre skipet energieffektivt og
miljøvennlig.

Og for å runde det hele av er det plassert et drivhus drevet
av spillvarme på dekk. Der skal det dyrkes urter og grønnsaker som skal
serveres passasjerene.

En annen spesiell ting Color Hybrid kan by på finnes helt bak,
eller akter om du vil. Der er det bygd en brovinge med et glassgulv, og dermed
kan passasjerene se rett ned i den åpne sjøen. La oss håpe ingen blir sjøsyk av
det!

Verdens største ladbare hybridskip gjennomfører jomfruturen
9. august, og med det seiler skipsfarten inn i en ny og mer miljøvennlig
tidsalder.

Og altså anført av norsk skipstradisjon.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter