Ber myndighetene etterforske Tesla

Nok en fører har omkommet mens Teslas «Autopilot» varaktivert, og det amerikanske forbrukerrådet ber nå myndighetene etterforskebilprodusenten.


Store deler av både pressen og Tesla-eiere skryter av Teslas
Autopilot, og gir et inntrykk av at dette systemet faktisk er selvkjørende teknologi
som er 100 prosent trygt å bruke.

Det er det ikke, ifølge Consumer Watchdog, en amerikansk
versjon av forbrukerrådet.

For et år siden ropte Consumer Watchdog og Center for Auto
Safety varsko rundt Autopilot, og ba Federal Trade Commission (FTC, et føderalt
selskap ansvarlig for forbrukerbeskyttelse) og Department of Motor Vehicles (DMV,
motormyndighetene) etterforske Tesla for bruk av benevnelsen «Autopilot», som
de mener forvirre forbrukerne.

Siden den gang har nok en person dødd og flere er skadet etter
å ha kjørt Teslaer i Autopilot-modus, ifølge forbrukerrådet.

De mener at Elon Musk og bilmerket villeder forbrukerne til
å tro at bilene har selvkjørende og autonome egenskaper.

‒ Det er på tide at myndighetene trer inn og stopper Teslas
pågående autopilot-bedrag. Tesla har uansvarlig markedsført teknologien sin som
sikkerhetsfremmende, sier Adam Scow, en advokat hos Consumer Wacthdog.

‒ I fjor ba vi FTC om å stoppe Teslas fortsatte villedende bruk av begrepet «Autopilot» før det var flere dødsfall og skader på grunn av en overdreven tiltro til en ikke-autonom teknologi, sier Jason Levine hos Auto Safety.

‒ Ett år senere har det vært flere unødvendige tragedier som
kunne vært forebygget, og mer forsettlig bedrag fra Tesla ‒ inkludert påstander
om «helt selvkjørende egenskaper». Om FTC, og statene, ikke stopper disse
ulovlige framstillingene, vil de måtte svare for konsekvensene.

Problemet i deres øyne er altså ikke teknologien som hjelper til med kjøringen, men bruk av ordet autopilot.

I en undersøkelse gjennomført av den amerikanske versjonen
av Euro NCAP, IIHS, trodde 48 prosent at det var trygt å ta hendene av rattet
med Tesla Autopilot, mens kun 33 prosent svarte det samme rundt andre bilmerkers
tilsvarende systemer.

I mars døde en bilfører av en Tesla Model 3 i Autopilot-modus
da han krasjet med en lastebil, og ifølge det amerikanske forbrukerrådet skjedde
ulykken delvis fordi føreren stolte for mye på systemet.

I mai dundret også en Tesla Model S i Autopilot-modus rett inn
i en parkert politibil, noe som skapte store overskrifter.

De to forbrukerorganisasjonene ber nå altså FTC, DMW og Statsadvokaten
om å åpne formel etterforskning av Teslas bruk av begrepet, slik at flere
alvorlige ulykker forhindres.

Tesla sa tidligere i år at de registrerer færre ulykker med
biler som er i Autopilot enn med de som kjører i manuell kjøremodus, og at det
ikke er noe i navnet som gjør at bilistene blir forvirret.

En eventuell etterforskning vil selvsagt være dårlig nytt
for Tesla, som befinner seg i en motbakke for tiden.

Etter at Tesla framla et skuffende kvartalsresultat sist uke har aksjeverdien falt fra nesten 265 dollar til 235 dollar, og i kredittmarkedet er det enda dårligere stilt. Selskapet har nå fått en kredittrating fra på B3 av Moody’s, en svært svak ranking. Obligasjonene skal være verd 88 cent på dollaren, en uvanlig lav verdi, ifølge Fortune.

Tesla har også blitt enig med kinesiske myndigheter om å betale
2,8 milliarder kroner i årlig skatt for fabrikken som de bygger der, og vi får håpe
at ikke president Donald Trump får snusen i akkurat det.

For som The Street skriver: Tesla får 6,2 milliarder kroner i amerikanske subsidier hvert kvartal. De flytter produksjonen til Kina. Investerer 18 milliarder i fabrikken der. Må betale 2,8 milliarder i årlig skatt. Kan ikke Tesla betale beslaglegger Kina fabrikken. Og pang ‒ amerikanske midler og teknologi er plutselig kinesisk.

På den positive siden annonserte Tesla i dag at de har klar
en ny versjon av de gedigne batteriparkene som de har utviklet.

Denne er kalt «Megapack», og hver av disse kan lagre
utrolige 3 MWh. En megawatt er altså 1.000 kilowatt, og Tesla sier at det mulig
å sette sammen så mange enheter at en slik park kan få en lagringskapasitet på
1 GWh.

En gigawattime er altså en million kilowattimer, og ifølge
Tesla holder dette til å gi alle hjemmene i San Francisco strøm i seks timer.

Og for serieavhengige Tesla-eiere kom Musk med en virkelig
god nyhet for noen dager siden, hvor han legger til at dette også vil være
mulig når myndighetene godkjenner selvkjørende biler.

https://twitter.com/elonmusk/status/1155179932474957825

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter