Maserati selger nesten ikke biler

Ærverdige Maserati rundet 100 år i 2014, men bakrusen fraden feiringen henger igjen.


I 2014 var det fest hos den italienske produsenten. De
rundet 100 år, og solgte over 3.000 biler i måneden (totalt 36.000).

De opplevde riktignok en liten tilbakegang i 2015, men slo raskt
tilbake med 42.000 biler i 2016 og hele 48.000 biler i 2017.

Men i seiersrusen glemte de noe svært viktig ‒ nemlig å
fornye seg.

Smellen kom i fjor.

Salget falt til og med under 2014-nivået, og de endte opp
med 35.000 biler.

Ettersom Maserati ikke har noe særlig nytt på gang i år heller har ikke trenden snudd, noe resultatene fra 2. kvartal med all klarhet viser.

Ifølge Automotive News Europe rundet tapet 1 milliard
kroner, og salget er 25 prosent lavere enn samme periode i fjor ‒ ja, den de
fikk en skikkelig smell i. Totalt har de solgt 13.500 biler, og de virker milevis
unna målet de satte seg i fjor sommer på 100.000 biler innen 2022.

Ifølge Automotive News Europe er det også noe positivt å finne i kvartalsresultatet. For nedgangen var en forbedring av nedgangen på 32 prosent de opplevde i 1. kvartal, og det er Maseratis minste tilbakegang i de siste 10 kvartalene.

Det Fiat Chrysler-eide merket prøver nå å kutte antallet aldrende modeller ute hos forhandlere, slik at de er mest mulig forberedt når det kommer nye modeller.

For Maserati planlegger en ny offensiv som skal snu skuta,
men dette skjer ikke før neste år.

Mellom 2020 og 2023 har de planlagt 10 nye eller moderniserte
modeller, den første allerede under Genève Motor Show.

Der skal de dukke opp med en 2+2 GT kalt Alfieri, og denne
skal etter planen også komme som hybrid og elbil etter hvert.

Også de nåværende modellene Levante og Quattroporte skal
komme i elektrifiserte utgaver utover 2020-tallet, og de har også planlagt en ny
SUV-modell på nivået over Levante og en oppdatert Ghibli.

Til at det skjer får bare Maserati prøve å begrense tapet
best mulig.

Det er også mulig å få tak i både nye og brukte Maserati-modeller
i Norge, blant annet gjennom Autoxo og Finn.

Den aller billigste vi fant var en 2000-modell Maserati 3200 GT til 268.618 kroner, og den dyreste er en 2018-modell Maserati GranTurismo MC til 2.790.000 kroner. Sistnevnte er den modellen som skal erstattes av Alfieri til neste år.

Les også:

Les mer om:

Nyheter