- Annonse -
HjemIkoner og legenderSjekk denne nye(!) Mercedesen

Sjekk denne nye(!) Mercedesen

Dette må vel være historiens eldste, nye Mercedes? Og gå for all del ikke glipp av bildene av noen andre fantastisk lekre klassikere nede i saken!

Mercedes feirer for tiden 125 år med motorsport, og sparer åpenbart ikke på konfekten.

- Annonse -

For det de har klargjort til neste helgs Pebble Beach Concours d’Elegance er noe ganske så ekstremt.

De har faktisk bygd en splitter ny 1932-modell, mer bestemt modellen som har ført til at formel 1-bilene ser ut som de gjør i dag.

Tyskerne forandret motorsporten da de introduserte de berømte sølvpilbilene på midten av 1930-tallet, men før de kom var det en annen racerbil fra Mercedes som skapte furore i miljøet.

I 1932 lagde aerodynamikk-pioneren Reinhard von Koenig-Fachsenfeld en mer strømlinjet kropp til den kraftfulle Mercedes-Benz SSK som herjet på slutten av 1920-tallet, og i mai det året meldte Manfred von Brauchitsch seg på et billøp i Berlin med en SSKL.

- Annonse -

Han vant likegodt løpet foran en Alfa Romeo, og dermed var suksessen et faktum for bilen som var en direkte forløper til sølvpilbilene.

For tilfeldigvis var også denne sølv, ettersom teamet rett og slett ikke fikk tid til å lakkere bilen før løpet.

Problemet er at den ikke finnes, men nå har Mercedes-Benz Classic gått til det skrittet at de har rekonstruert denne «missing link»-bilen.

De har analysert radiosendingen fra løpet og funnet noen dokumenter, og satt sammen bilen med tysk nøyaktighet. Så denne er ganske så sikkert veldig lik den faktiske bilen, selv om den faktiske bilen og tegningene ikke eksisterer.

- Annonse -

Bilens design var en sensasjon, og linjene til von Koenig-Fachsenfeld sørget faktisk for at den reduserte drageffekten med hele 25 prosent.

Den var også en lettvekter av rang, og veide inn hele 125 kilo mindre enn Mercedes-Benz SSK som den var basert på.

Motoren hadde 300 hestekrefter, og toppfarten var på solide 235 km/t.

Og da seieren i Berlin var et faktum begynte alle de andre også å se hva som var gjort med bilen, og dermed startet æraen som også dagens motorsportsbiler befinner seg i ‒ aerodynamiske linjer og fokus på vekt.

Det var altså tilfeldig at den historiske bilen var sølvfarget, akkurat slik det var med de originale sølvpilbilene i 1934.

Det sies at racerbilene den gang var lakkert i bestemte farger ut fra hvor de hørte hjemme. Britene stilte opp med biler i «British Racing Green», franskmennene med biler i «Bleu de France», og Mercedes i hvite biler ‒ akkurat som draktene til de tyske landslagene er i dag.

Men alt dette forandret seg 3. juni 1934.

Da stilte Mercedes opp i sitt første løp med de legendariske W 25-bilene under Eifelrennen på Nürburgring. Bilen var nydesignet for å passe til nye Grand Prix-regler, som blant annet begrenset den totale vekten uten olje, kjølevæske, drivstoff og dekk til 750 kilo.

Men det var ikke noen regler som satte grenser for designet, så tyskerne slo til med en klassisk bakhjulsdrevet utgave med en 8-sylindret 3.4-liters motor med 354 hk.

Det var en mektig bil, og den var hvit.

Men ifølge legenden ble den veid dagen før løpet, og veide rett over 750 kilo ‒ krise!

Løsningen var rett og slett å skrape av den hvite lakken, og dermed kom karosseriet til syne og «Silver Arrow» ble født.

Mercedes feirer altså 125 år med motorsport, og under Pebble Beach Concours d’Elegance neste helg kommer de med flere biler enn kun den «nye» Mercedes-Benz SSKL.

I 1888 utviklet Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach drivlinjen til en «Daimler Motor-Quadricycle», også som kjent Stahlradwagen ‒ stålhjulvognen, og denne introduserte V-Twin-motoren.

Så da det første løpet som ble arrangert mellom Paris og Rouen i 1894, hadde faktisk ni av de 16 bilene som fullførte det historiske løpet en V-motor med 2-sylindre på 3,75 hestekrefter oppfunnet av Daimler og Maybach.

Motoren vises altså fram, og her kan du også se den:

De tar også med seg en Mercedes-Simplex 40 hp fra 1903, bilen som erstattet den legendariske Mercedes 35 hp. Navnet «Simplex» satt de på for å vise hvor enkelt denne kunne opereres i forhold til andre biler på den tiden.

Se hvor vakker denne er!

En annen berømt modell som finner veien til California er Mercedes-Benz 320, nærmere bestemt 320 n combination coupé.

Tyskerne introduserte 320 (W 142) i 1937, og var en sterk 6-sylindret modell i luksusklassen. 320 n combination coupé var en mer sportslig versjon ‒ som en kabriolet. Den gang betydde nemlig «combination coupé» en kabriolet som man kunne løfte taket av.

Og hvilket mesterverk denne var, rett og slett et aldri så stort kunstverk på fire hjul. Wow!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her