Vi tør påstå, for dette vet vi selvsagt ikke, at Mercedes Norge kjenner til hver eneste kunde som kjøper en ny Mercedes-AMG G63. På 80-tallet ville vi sagt børs-traktor om denne modellen, for her snakker vi altså om en svært så bøllete terrengbil med AMG-egenskaper og en pris verdig de som vinner på børsen.
En Mercedes-AMG G63 kan skilte med 585 hestekrefter og en prislapp på nærmere 3 millioner kroner, og for det får man for eksempel fire helt nye Mercedes EQC 400 AMG Edition og nærmere 300.000 kroner igjen i «vekslepenger».
-->
G63 er altså en SUV for de spesielt interesserte, men det finnes G-klasser som ikke er fullt så dyre.
Men selv en Mercedes G 350 d i personbilutgave er såpass dyr at Mercedes Norge muligens kjenner de nybilkjøperne også, for en slik har en startpris på nærmere 2 millioner kroner her i Norge. Nå er det mulig å trimme denne prisen ganske betraktelig, for kaster man ut baksetene og gjør den til en varebil dropper startprisen til 1,475 million kroner ‒ sånn cirka to nye Mercedes EQC 400 AMG Edition.
Det er innenfor for en del kunder, men selvsagt altfor mye til å gjøre den til en folkebil. Løsningen for mange, for dette er en populær bil, er å gå for en brukt, og i skrivende stund ligger det for eksempel 137 slike ute på Finn.no.
At den iallfall er populær i USA viser en ny oversikt fra selskapet iSeeCars, for der topper den like godt listen over de mest hurtigselgende nybilene i mai. Selskapet har analysert salget av totalt 1,3 million biler i mai, så dette er ganske så nøyaktige greier.
En grunn til at det er ganske så overraskende at G-klasse topper, er selvsagt prisen. For også over dammen koster det dollars å kjøpe en G-klasse, og snittprisen på bilene som fikk nye eiere i mai opplyses til formidable 174.887 dollar. Det betyr rundt 1,46 million kroner per bil.
Den som kommer nærmest en G-klasse prismessig på oversikten over de 20 modellene som ble solgt raskest i mai er Cadillac Escalade ESV til 103.117 dollar ‒ 860.000 kroner.
En annen grunn til at dette er overraskende er at G-klasse ikke har vært i nærheten av toppen tidligere, og inntar 1. plassen etter å ha økt salget med formidable 50 prosent fra april.
Den tredje grunnen kan muligens forklare med mangelen på mikrochip, som vi kommer tilbake til.
Totalt tok det 9,4 dager å få solgt en Geländewagen i mai, noe som akkurat var nok til å dytte ettertraktede Chevrolet Corvette ned fra topplassen. Corvetten har tronet øverst fire måneder på rad før dette, men ettersom det gikk 9,5 dager i snitt ble den altså skjøvet ned til 2. plassen i mai.
USA, som jo først og fremst elsker sine amerikanske modeller, sendte også en annen favoritt opp til 3. plass på oversikten, nemlig SUV-modellen Cadillac Escalade. Denne sto i snitt 10,8 dager hos forhandleren før den ble solgt.
Også vi nordmenn finner et par modeller på listen som også selger ganske så godt her hjemme. Toyota Rav4 var inne med to versjoner, Rav4 Prime på 6. plass og et snitt på 11,9 dager og Rav4 Hybrid på 11. plass og 14,0 dager.
At USA nå sakte, men ganske så sikkert, også våkner opp når det kommer til elbiler, viser også statistikken til iSeeCars.
På 18. plass over de mest hurtigselgende nybilene finner vi nemlig den ferske Volkswagen ID.4, som brukte 16,2 dager på å bli solgt i mai.
Snittprisen er jo også litt interessant for oss med ganske store elbil-incentiver, og den lyder på 45.103 dollar i USA. Det betyr sånn cirka 375.000 kroner i snitt for de bilene som ble solgt i mai, mens ID.4 starter på 335.100 kroner her hjemme. Men den som kanskje er mest aktuell, Pro-utgaven med et 77 kWh stort batteri og en oppgitt rekkevidde på 517 kilometer, har en startpris på 407.300 kroner her i Norge.
En av ekspertene til iSeeCars sier da også at det har vært høy etterspørsel av ID.4 siden den ble lansert på det amerikanske markedet, så markedet er muligens i endring.
Kanskje litt overraskende er det kun tre pickupmodeller på oversikten, nemlig Toyota Tacoma, Toyota Tundra og GMC Canyon. Altså ingen Ford F-serie, noe som igjen kan ha sammenheng med mangelen på mikrochip som vi kommer til.
På brukbilsiden var Mazda MX-5 Miata som gikk raskest unna i mai, mer bestemt på 19,5 dager. Nummer to var Tesla Model 3 som i snitt ble solgt i løpet av 20,2 dager, mens Chevrolet Corvette var tredje mest ettertraktet med et snitt på 21,8 dager.
Bilmarkedet i USA er preget av den pågående mikrochip-krisen som rir verden, og dette kan vi takke pandemien for. Etterspørselen av digitale produkter har nemlig økt betraktelig når folk har flyttet kontorene hjem, i tillegg til at mange asiatiske fabrikker måtte stenge ned produksjonen da pandemien herjet som verst.
Det har heller ikke hjulpet på situasjonen at både Microsoft og Sony har nye spillkonsoller på gang som tar sin andel av chipsene, og i tillegg gjøres det klart for lynraske 5G-nettverk som har utstyr som trenger microschip.
Dette har ført til et etterslep som produsentene ikke har klart å hente inn, og det går spesielt hardt utover bilproduksjonen som nå er blitt rullende datamaskiner og trenger chipser til det meste.
Spesielt hardt rammet er bilindustrien i USA, hvor tidligere president Donald Trump erklærte handelskrig mot Kina ‒ en formidabel mikrochip-produsent. Så amerikanske produsenter som Ford, General Motors og Fiat Chrysler som nå heter Stellantis har blitt truffet hardt av denne chipmangelen, mens for eksempel verdens største bilmerke, Toyota, har klart seg langt bedre.
Resultatet er uansett færre produserte nybiler, og vi vet alle hva som skjer når etterspørselen overgår tilbudet. Så bruktbilprisene i USA har gått opp hele 13 prosent siden januar, mens nybilprisene har økt med 2,3 prosent siden januar, ifølge iSeeCars.
Men det spiller nok mindre rolle for de som kjøper en Mercedes G-klasse, den overraskende nye favoritten i USA.
Les også: