Dette er den sikreste varebilen

Euro NCA har sjekket hvordan det står til med sikkerheten knyttet til varebilene, og den gode nyheten er at den er i bedring.


Euro NCAP tenker ikke bare på personbiler når det kommer til sikkerhet, men av og til kjører de også varebilene gjennom en skikkelig test.

Det har de gjort nå, og mer eksakt har de sendt 19 varebiler gjennom nye tester. Målet er selvsagt å se om også de store bilene har blitt sikrere det siste året.

-->
Den europeiske testorganisasjonen har testet de kommersielle varebilene som er tilgjengelige på det europeiske markedet, og basert evalueringen rundt de kollisjonsforebyggende systemene.

De sier at sammenlignet med for ett år siden ser det forbedringer, og flere varebiler er bedre utstyrt og har systemer som yter bedre enn de gjorde.

I fjor fikk fem varebiler strykkarakter, men nå var det kun én som fikk scoren «Not Recommended».

Noen har også gjort store endringer med omfattende oppdateringer, noe som også betyr at historiens første varebil får en platina-vurdering.

Dette er intet mindre enn Fiat Ducato.

Dette er en helt ny modell fra det italienske merket, og byr nå på et sett med avanserte sensorer og nødbrems både for syklister og gående.

Dette sendte den totale scoren for Ducato opp til 88 prosent, noe som altså holdt til platina.

Ducato er ikke den eneste varebilen som blir satt sammen på den samme plattformen fra Stellantis, men dessverre har verken Peugeot Boxer, Citroën Jumper eller Opel Movano fått det samme utstyret som Ducato.

Selv om platina glapp for alle de andre, var det flere som ble tildelt en annen god score, nemlig gull.

Den scoren fikk Ford Transit og Transit Custom, Mercedes-Benz Vito og Volkswagen Transporter.

Sølv er også ganske bra, og flere havnet i denne kategorien: Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Nissan Primastar, Opel Vivaro, Peugeot Expert, Renault Trafic og Volkswagen Crafter.

Bronse er kanskje ikke like kult, men det var noen varebiler som også endte opp med den scoren. Citroën Dispatch, Citroën Jumper, Citroën Jumpy, Citroën Relay, Opel Movano, Peugeot Boxer, Renault Master og Toyota Proace.

Nederst, og så dårlig ifølge Euro NCAP at de ikke kan anbefale den, er Nissan Interstar, som nylig kom i 3. generasjon. Den bilen endte opp med fattige 18 prosent når det kommer til sikkerhetsassistentene.

Les også:

Les mer om:

Nyheter