Ford har hentet Dennis Olsen som fabrikkfører, og han skal ratte en svært så potent Mustang GT3 til neste år. (Fotos: Ford)

Dennis Olsen blir fabrikkfører for Ford

Dennis Olsen går fra Porsche til Ford, og skal kjøre en Mustang GT3 til neste år.


Over i den viktigste tyske racingserien, det åpne tyske mesterskapet kalt DTM, er selvsagt alle de fire litt mer potente tyske merkene på plass ‒ Audi, BMW, Mercedes og Porsche.

Sistnevnte hadde i år tre lag på plass der, og det beste het Manthey som også fikk sammenlagtvinneren i Thomas Preining fra Østerrike. Han avsluttet sesongen perfekt, og vant begge de to løpene Hockenheimring.

Og takket være en solid 2. plass til den ande føreren på laget, norske Dennis Olsen, i det første av de to løpene, sikret laget seg også lagmesterskapet. På toppen av det hele vant også Porsche fabrikksmesterskapet.

I tillegg til 2. plassen på Hockenheimring noterte også Olsen seg for en 3. plass på Norisring tidligere i sesongen, og endte på 7. plass i sammendraget etter sesongens 16 løp.

Han gjorde dermed en solid innsats under årets DTM, som også blir hans foreløpig siste. For allerede tidlig i desember ble det klart at han skal forlate Porsche. Han hadde nemlig fått et bedre tilbud.

Ford skal nemlig feire et svært viktig jubileum til neste år, for da runder selveste Mustang 60 år. Og det gjør Ford Performance med å utvide stallen med fem nye fabrikkførere i sitt globale GT3-racingprogram, og dermed består nå teamet av ni fabrikkførere.

En av de nye førerne er altså Dennis Olsen.

‒ Dette er et viktig og spesielt år for Mustang – som både feirer sitt 60 års jubileum neste år og skal konkurrere globalt i racing, sier Mark Rushbrook, Global Director for Ford Performance Motorsports.

‒ Når vi tar et ikon som Mustang med i racing, må vi ha de beste og mest erfarne GT-førerne. Det er akkurat det våre ni fabrikkførere representerer.  

Nordmannen var aldri i tvil da Ford banket på døra.

– Jeg har valgt å bli fabrikkfører for Ford Performance fordi de har den klart beste totalpakken for meg, sier han.

‒ Med den nye GT3-racingbilen, motoren, teamet og partnere som Multimatic Motorsports, er dette rett og slett et knallbra konsept. Ford har også tidligere vist at når de satser på racing, som med Ford GT, så lykkes de. Dette er noe jeg virkelig ser fram til å kunne bidra til at gjentar seg.

Norge er som kjent i ferd med å få flere førere i store racingserier, og navnebror Dennis Hauger er på plass i Formel 2. Et hakk ned finner vi et annet stortalent, Martinius Stenshorne, som ble nummer to i årets europeiske Formel Regional. 17-åringen skal kjøre for Hitech Pulse-Eight neste år.

Dennis Olsen har banet vei for disse, og ble blant annet den første nordmannen til å vinne et løp i DTM-serien. Han ble også kåret til årets bilsportsutøver i Norge i 2017.

– Vi har fulgt Dennis sin karriere gjennom mange år, og har latt oss imponere av alt det han har oppnådd, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Det at han nå skal kjøre racingversjonen av vår nye Ford Mustang GT3, gjør selvsagt oss som nordmenn litt ekstra stolte. Vi gratulerer Ford Performance med en stjernesignering, og gleder oss til å følge Dennis på racingbaner over hele verden – og videreføre Mustangens status som Fords mest brukte og mest suksessfylte racingmodell noensinne.

Ford har altså laget en GT3-racer av Mustangen, og debuten for denne kommer allerede i januar under 24-timersløpet på Daytona-banen. Deretter skal Mustang GT3 konkurrere på seks av syv kontinenter på legendariske baner som Le Mans og Interlagos.

– Jeg har testet den nye Mustang GT3 og det er et helt rått konsept av en bil, så her ligger alt til rette for suksess, kanskje spesielt på ikoniske baner som Daytona, Le Mans og Spa, sier Olsen.

‒ Selv om Mustang GT3 er en forholdsvis stor bil i denne klassen, har den en kraftig motor som kommer til å kompensere for det. Med dette fantastiske teamet med kunnskapsrike teknikere er jeg veldig sikker på at dette kommer til å bli en sterk pakke i sesongen som ligger foran oss.

Ford Performance Motorsports er selvsagt spente foran den kommende sesongen.

– Sammen med våre partnere hos Multimatic Motorsports og våre første kundeteam Proton Competition og Dinamic GT er vi klare for å møte de beste på verdens mest ikoniske baner. Jeg gleder meg til å komme i gang med Daytona i januar, sier Rushbrook.

Det er også mulig å følge Fords satsting tett, for de har på gang en dokumentarserie kalt «Mustang Endurance». Her får man innblikk i hva som skjer bak kulissene, og kan følge med på hvordan Mustang GT3-teamet, inklusive fabrikkførerne, forbereder seg til det første store løpet i 2024 – Rolex 24 på Daytona.

Og som du kan se på YouTube går ikke alt som planlagt, så får vi se hvordan det går i den femte og siste episoden ‒ selve løpet i Daytona.

En ting kan vi iallfall fastslå allerede ‒ bilen som Dennis Olsen og de åtte andre skal kjøre ser ganske så rå ut:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Ford Dennis Olsen