Kia holder som kjent til i Korea, men de er også en god venn av Norge. Det vennskapet har blitt enda bedre med satstingen på elbiler, for vi er som kjent det elektriske lokomotivet.
Muligens har de også vært her under den mørke tiden, for nå har de kommet opp med en litt uvanlig idé. For å vise hva V2L faktisk gjøre, har de sammen med Oslo-baserte designstudioet Void og det kreative byrået Innocean laget seg en kunstig sol.
Det nye elektriske flaggskipet Kia EV9 har nemlig dette litt kryptiske V2L i likhet med EV6, og dette betyr at elbilen kan fungere som en strømkilde for eksterne apparater. V2L står for Vehicle-to-Load, og baner vei for enda flere forkortelser.
Så EV9 kan også by på V2H (Vehicle-to-Home), V2G (Vehicle-to-Grid) og V2V (Vehicle-to-Vehicle), så elbilen kan gi strøm til mange forskjellige ting.
Og drive en kunstig sol. Kia sier at mangelen på sol her i nord kan påvirke våre mentale helse, energinivå, immunsystem og søvnmønster. Og alt dette vil vi jo helst unngå.
‒ EV9 er spennende når du beveger deg, men også når den står stille. Noe innovative funksjoner som 2-veis lading viser, sier David Hilbert, markedssjef for Kia i Europa.
‒ Denne teknologien kan utvide rolle den elektriske bilen spiller i livene våre, enten det er på camping, å gi strøm til et mobilt kontor eller til å være en del av strømnettet i framtiden.
«For livets glade gutter går solen aldri ned», synger Vestlandsfanden, og for folket på Rampton campingplass langs Oslofjorden gikk heller ikke sola ned på 24 timer.
‒ Ved å blande banebrytende teknologi med kunstnerisk uttrykk, har vi skapt en kunstinstallasjon som ikke bare fanger essensen av Kias merkevare, men som også svarer på virkelige utfordringer, sier Gabriel Mattar, COO, Innocean.
‒ Med dette prosjektet fortsetter vi å presse grensene for kreativitet og innovasjon med Kia, alltid med sikte på å inspirere andre.
Kia kaller løsningen med 2-veis lading for Kia Smart Charge, og de har allerede kjørt i gang prosjekter som skal bane vei for V2L-løsninger i framtiden.
Les også:
- Praktisk rekkevidde: Så langt kom elbilene i vintertesten
- Hver 10. Skoda Enyaq er norsk
- Hva må til for å bremse Bugatti aller villeste bil?