Mange nordmenn som kjører en Honda Jazz er vant til å få slengt
en halvvittig kommentar etter seg, og har nok med årene blitt ganske hardhudet.
fra et norsk perspektiv. Da Honda utviklet en helt ny versjon av sin lille bybil,
hadde de også kommet fram til et helt nytt navn som sikkert klinget veldig fint
verden rundt. Foruten i Skandinavia. For det tok nok fyr i Hondas norske avdeling da de så hva
bilen skulle hete ‒ nemlig Honda Fitta. Jepp. Ting ble ikke bedre av slagordet som fulgte, for om vi
oversetter dette til norsk lød det som følger: «Den nye Fitta; liten på
utsiden, stor på innsiden». Ja, det er hysterisk morsomt, og ja, det er sikkert slitsomt
for Jazz-eiere å få slengt dette etter seg. Bilen ble raskt døpt om til Fit, og fikk også et annet navn
som vi kjenner den som her i Norge ‒ Jazz. Og kommende Jazz-eiere får nå et ess i ermet som kan stilne
disse moroklumpene som prøver seg på en halvvittig kommentar.
som lag og som drivverk-leverandør. Det foreløpige siste hybride drivverket de
har utviklet heter RA620H, og bruker en ultraeffektiv 1.6-liters 6-sylindret motor
kombinert med et gjenvinningssystem. Dette avanserte hybridsystemet tar vare på energien generert
fra bremsene og eksosen, og gir ekstra krefter til akselerasjonen og reduserer turbotregheten.
Toro Rosso tre seire i formel 1, alle med hyrbidløsningen fra Honda som en
medvirkende faktor Under løpene følger ingeniørene selvsagt nøye med, slik at den ekstra kraften fra hybridløsningen blir utnyttet på best mulig måte, og det systemet blir selvsagt kontinuerlig videreutviklet og finjustert. Og det er gode nyheter for framtidige Jazz-eiere som er lei
av å få kommentarer. For nå kommer også Jazz med Hondas e:HEV-løsning, så også
denne kompakte bilen vil ha gener fra de ultrasterke formel 1-bilene. Nå er selvsagt ikke Jazz Hybrid en racerbil, og den kommende
modellen er utstyrt med en 1.5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor og et hybridsystem
med elektrisk motor og et litium-ion-batteri. Dette er koblet til et helt nytt girsystemet, og hele pakken
er altså en variant av det vi finner i formel 1-bilene. Så neste gang noen skal drar en navne-vits, spør om deres
bil har formel 1-teknologi. Det har nemlig Jazz Hybrid. Les også:
- Toyota forventer en profitt-nedgang på enorme 80 prosent
- Nå viser også Polestar fram elektrisk MC
- 8 av 10 bryter fartsgrensen