Denne lille bybilen har formel 1-teknologi

Om noen prøver å dra en vits om Honda Jazz, har du et ess i ermet som bør stilne moroklumpene.


Mange nordmenn som kjører en Honda Jazz er vant til å få slengt
en halvvittig kommentar etter seg, og har nok med årene blitt ganske hardhudet.

-->
For dette er modellen som gikk på tidenes navne-smell ‒ sett
fra et norsk perspektiv.

Da Honda utviklet en helt ny versjon av sin lille bybil,
hadde de også kommet fram til et helt nytt navn som sikkert klinget veldig fint
verden rundt. Foruten i Skandinavia.

For det tok nok fyr i Hondas norske avdeling da de så hva
bilen skulle hete ‒ nemlig Honda Fitta. Jepp.

Ting ble ikke bedre av slagordet som fulgte, for om vi
oversetter dette til norsk lød det som følger: «Den nye Fitta; liten på
utsiden, stor på innsiden».

Ja, det er hysterisk morsomt, og ja, det er sikkert slitsomt
for Jazz-eiere å få slengt dette etter seg.

Bilen ble raskt døpt om til Fit, og fikk også et annet navn
som vi kjenner den som her i Norge ‒ Jazz.

Og kommende Jazz-eiere får nå et ess i ermet som kan stilne
disse moroklumpene som prøver seg på en halvvittig kommentar.

For nå er det nye toner fra Jazz.

Honda har nemlig på gang en hybridversjon av den kompakte bilen, og de overlater ikke noe til tilfeldighetene. Den lille Jazz skal få samme teknologi som bilene vi finner på aller øverste hylle ‒ nemlig formel 1-bilene.

Honda har en lang historie i verdens ypperste motorsport, både
som lag og som drivverk-leverandør. Det foreløpige siste hybride drivverket de
har utviklet heter RA620H, og bruker en ultraeffektiv 1.6-liters 6-sylindret motor
kombinert med et gjenvinningssystem.

Dette avanserte hybridsystemet tar vare på energien generert
fra bremsene og eksosen, og gir ekstra krefter til akselerasjonen og reduserer turbotregheten.

Så hvor bra er dette da?

Jo, forrige sesong tok Aston Martin Red Bull Racing og Scuderia
Toro Rosso tre seire i formel 1, alle med hyrbidløsningen fra Honda som en
medvirkende faktor

Under løpene følger ingeniørene selvsagt nøye med, slik at den ekstra kraften fra hybridløsningen blir utnyttet på best mulig måte, og det systemet blir selvsagt kontinuerlig videreutviklet og finjustert.

Og det er gode nyheter for framtidige Jazz-eiere som er lei
av å få kommentarer.

For nå kommer også Jazz med Hondas e:HEV-løsning, så også
denne kompakte bilen vil ha gener fra de ultrasterke formel 1-bilene.

Nå er selvsagt ikke Jazz Hybrid en racerbil, og den kommende
modellen er utstyrt med en 1.5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor og et hybridsystem
med elektrisk motor og et litium-ion-batteri.

Dette er koblet til et helt nytt girsystemet, og hele pakken
er altså en variant av det vi finner i formel 1-bilene.

Så neste gang noen skal drar en navne-vits, spør om deres
bil har formel 1-teknologi.

Det har nemlig Jazz Hybrid.

Les også:

Les mer om:

Nyheter