Det er NAF og NAF-magasinet Motor som kårer «årets beste bilkjøp», hvor en kombinasjon av designet, brukervennligheten og pris er blant de viktigste faktorene når den store vinneren skal kåres.
Det er noen grunnelementer som må være på plass for å være kvalifisert, og bilene må være ny i 2021, være levert norske kunder i år i tillegg til å være økonomisk fornuftig.
-->
De må også være kvalifisert gjennom Motors mange tester, og her må de ha oppnådd mange nok poeng for å bli vurdert som årets beste bilkjøp.
Til slutt må bilene overbevise de seks jurymedlemmer som kommer fra både NAF og bladet Motor.
10 biler var kvalifisert for årets finale: Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Cupra Born, Kia EV6, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Nio ES8, BMW iX og BYD Tang. Og, ettersom økonomi spiller inn, er det kanskje ikke overraskende å se at det var 10 elbiler kampen sto mellom.
Ifølge NAF trengte juryen kun å se på Ioniq 5 for å sende den til finalen, for som de melder: «Uansett hva du måtte mene – denne bilen har et design det er umulig å forholde seg likegyldig til.»
Nå hjalp det også at den i Motors test fikk tidenes høyeste poengsum, og når den også kan skilte med praktiske egenskaper og en grei pris stakk den av med årets pris rett foran nesen fronten til Tesla Model Y.
Juryen, avbildet over sammen med Ioniq 5 og Model Y, melder at det til slutt var bilens ladeegenskaper som sendte den helt til topps. Mer konkret har Ioniq 5 et system på 800 volt som gir en maks ladefart på 200 kW.
Motors beregninger viser i tillegg at den er billigere å eie og kjøre enn en Tesla Model Y. Her er prisen per kilometer på 6,09 kroner mot 7,00 kroner for Tesla Y. Men dette er ikke aller billigst.
For den laveste kilometerprisen blant finalistene har Cupra Born, som ender på en 3. plass i kåringen, med en pris på 4,56 kroner per kilometer.
Videre rangering er rekkefølgen som bilene ble oppgitt litt lengre opp, altså EV6, ID.4, Enyaq, Mustang Mach-E, ES8, iX og Tang.
For Ioniq 5 har dette vært en god uke, for den har også hanket inn den største prisen i Tyskland. Der ble den kåret til årets bil i kamp mot Kia EV6, Peugeot 308, Audi e-tron GT og Porsche 911 GT3, som alle vant sine kategorier i årets tyske utdeling.
Det er nå rundt 3.000 Ioniq 5 som ruller rundt på veiene med norske skilt, og med en skikkelig sluttspurt klarer bilen som var på plass hos forhandlerne i sommer å slå seg inn på topp-10-listen over årets mest solgte biler.
Hyundais nye elbil har tidligere blitt kåret til årets bil av Lyd & Bilde, og britiske Auto Express har også valgt den som årets bil.
Les også: